Däremot kostar den pengar, säkert ca 1500 kr i månaden.
 
  • Haha
Workingclasshero
  • Laddar…
Nissens
anders07 anders07 skrev:
Jag spenderar ca. 1 timme i medeltal på underhåll av poolen i veckan och det är främst dammsugning och Ph kontroll.
Vi spenderar många timmar i veckan i och runt poolen och kan umgås hela familjen istället för att döttrarna sitter med varsin telefon i handen.

Alla har sin syn men någon som inte har (eller har haft en pool) ska kanske hålla tillbaka sina (gravt felaktiga) åsikter....
Nejdå, alla har rätt till en åsikt, och många delar inte din, det syns även i denna tråden, om du läser den så skriver även de som haft pool i flera decennier om detsamma. Kul att du spenderar så mycket tid vid din pool, men många gör inte det. Alternativet behöver _inte_ vara att sitta med en telefon i handen. :)
 
Nissens Nissens skrev:
Nejdå, alla har rätt till en åsikt, och många delar inte din, det syns även i denna tråden, om du läser den så skriver även de som haft pool i flera decennier om detsamma. Kul att du spenderar så mycket tid vid din pool, men många gör inte det. Alternativet behöver _inte_ vara att sitta med en telefon i handen. :)
Jag tror att du Anders07 överdriver en smula! Jag har aldrig fått någon blåskatarr eller hudirritation från min pool.
Jag har haft min ovanmarkspool i 27 år. Jag brukade kolla pH och klorhalt jättenoga i början, men märkte successivt, att det inte behövdes, pH:t var stabilt och bubbeltäcket bevarade kloret bra. Mina föräldrar använder ALDRIG någon klor i sin pool och ingen har blivit sjuk. Så jag klorerar mest för att hålla algerna borta. Klor käkar upp Lycran i baddräkterna, så det blir hängbak i dem, vilket många stör sig på, alltså använder jag ingen baddräkt, heller. Jag använder bomulls-BH och en lång T-shirt (egentligen nattlinne) och inga trosor!!! Det finns ändå ingen under vattnet som kan se "härligheten" vad jag vet. Solglasögon och solhatt som skydd för ögonen och håret. Jag badar mestadels själv i poolen, ofta 10 timmar/dag på sommaren, så det är ingen som kissar och bajsar i vattnet. Däremot så duschar jag "Mumindalen" i badrummet innan jag badar i poolen, det är att rekommendera även för gästerna.

Dammsugning gör jag kanske 1-2 ggr per säsong, eftersom poolen är rund och jag simmar runt i den - allt skräp lägger sig alltid i mitten av poolbotten och plockas upp med en håv.

Jag är så pool-frälst att jag funderar på en för- och eftersäsongs-pool, där jag kan få värme utanför den riktiga poolsäsongen. Jag planerar ett mindre uterum till det och jag har redan valt ut en 3.5 kubiks minipool i glasfiber till ändamålet (Koriks). Den ska placeras framför husets grundmur mot söder.
 
Redigerat:
  • Gilla
Workingclasshero
  • Laddar…
L LUDDET skrev:
Om du står i begrepp att bygga en pool. (Med pool menar jag en som är nedgrävd och minst 4x8 m med 1.5 m djup).
Om du inte har mycket god ekonomi. Om du inte har mycket gott om tid och ork. Avstå!

Gillar egentligen inte att vara så negativ men har haft pool av den typen mellan 1978 och 2008.

Fördel med egen pool: Den ligger nära. Bara att hoppa i (om den är ren och uppvärmd).

Nackdelar: Finns garanterat inget dyrare sätt att få sig ett dopp. Kräver mycket arbete med renhållning. Allt skräp som kommer uppifrån och från sidorna vill in i din pool. Gäller även grodor och döda möss.
Du börjar greja med soluppvärmning, ofta fula mattor på något tak. Krånglar och läcker. Din vackra omgivning är inte längre så vacker.

Upptäckte snart att det nog finns en skillnad mellan Florida och Östergötland.

Nöj dig med en sådan där blå badbalja som många har placerat på tomten och kallar "pool".

;)
Struntprat!

Jag har aldrig haft en groda eller en mus i min pool. Inte ens en fågel. En gång nästan en älg. Utan bubbeltäcke får man insekter i sin pool, så det behövs (eller motsvaranfe täckning för natten). I augusti försöker flygmyrorna begå kollektivt självmord i poolen, de svärmar över den, men inte om bubbelplasten är på. Jag har inte märkt av särskilt mycket skräp i poolen. Bräddavloppet tar en del och silkorgen i pumpen, men de är lätta att rensa. Sandfiltret backspolar jag mest efter mycket regn, då behöver vattennivån ändå sänkas.

Mina solfångare i form av "lakritsremmar" av industrigummi har hållit sig i 20 år utan att läcka någonstans. Jag har dem på en ställning bredvid poolen, eftersom jag har en stor tomt.

Nej, jag har aldrig upplevt poolskötseln som särskilt betungande. Vintertäcket hindrar löv & skräp från att falla ner i poolen. Det kan vara bra att ta bort en del lövträd i närheten, plus andra höga träd längs solens bana, eftersom de minskar solstrålningen och därmed uppvärmningen.
 
F fotord skrev:
...och jag håller med Milkshaken. Hamnar också i det temperaturintervallet med pem och kör kombipuckar. Pumpen går på timer och vattenvärdena ser bra ut på teststickorna. Jag njuter av att sitta vid sidan och bara kolla på ungarna som tävlar om att göra den perfekta "bomben" och tydligt se hur kul de har.

Annan visa var det förra året då vi hade en ovanmarkspool. Den krävde ständig skötsel och vi var tvungna att tömma den två gånger på grund av algangrepp.
Jag har aldrig tömt min pool pga alg-angrepp, som har inträffat när man inte har klorerat eller badat på någon vecka. I med lite chockklor och borsta loss algerna från liner-väggarna och bottensug botten och backspola filtret. Så enkelt är det i min pool. Sedan ska man vara extra noggrann på våren - pollen ger alger! Jag brukar vänta till början av juni, innan jag tar bort vinterpresenningen. Då blir det inte så mycket alger. Kissar barn mycket i vattnet, kan den näringen ge upphov till alger. Alger uppstår inte av sig själva, om vattnet filtreras regelbundet.
 
F fotord skrev:
...och jag håller med Milkshaken. Hamnar också i det temperaturintervallet med pem och kör kombipuckar. Pumpen går på timer och vattenvärdena ser bra ut på teststickorna. Jag njuter av att sitta vid sidan och bara kolla på ungarna som tävlar om att göra den perfekta "bomben" och tydligt se hur kul de har.

Annan visa var det förra året då vi hade en ovanmarkspool. Den krävde ständig skötsel och vi var tvungna att tömma den två gånger på grund av algangrepp.
Alg-angrepp i ovanmarkspoolen har jag sluppit genom att starta poolen i mitten av juni, istället för maj när allt pollen landar i vattnet och blir till alger. Jag har min svarta vinterpresenning på fram till dess, men jag kan höja vattennivån och ansluta alla rör och slangar innan dess. Sedan chockklorerar jag och lägger in 2 klorpuckar som startdos. Sedan tömmer jag vattnet ovanpå vinterpresenningen med en sughävert-plastplatta med en massa hål i, avsedd för ändamålet och drar försiktigt av vinterpresenningen, så att skräp inte trillar i vattnet.

De senaste dagarna har jag haft 32 C i poolen, med solfångarpaneler 15 kvm (ser ut som lakritsremmar) och poolvärmepump 1.7 kW. Dessutom ligger bubbelplasten på över natten,då gör inte insekterna något "kollektivt självmord" på nätterna. Jag brukar simma upp till 10 timmar om dagen i poolen så här års. Konstigt nog har jag aldrig blivit som ett russin i huden. Jag sköter allt tekniskt själv, jag har kapat alla slangar och limmat och köpt allt material och reparerat vid behov, trots att jag är kvinna.
 
Men vad sjutton! 231 inlägg under 11 år, och ingen som har reagerat på detta (i inlägg #5):

estwing estwing skrev:
kollar jag på ett hus skiter jag i poolen faktiskt.
Det var ju också ett sätt att se till så att poolen inte driver upp värdet på huset. Men brukar inte mäklaren och de andra budgivarna protestera?!
 
  • Gilla
  • Haha
David L och 8 till
  • Laddar…
M mumiemonstret skrev:
Men vad sjutton! 231 inlägg under 11 år, och ingen som har reagerat på detta (i inlägg #5):



Det var ju också ett sätt att se till så att poolen inte driver upp värdet på huset. Men brukar inte mäklaren och de andra budgivarna protestera?!
Det är vanligt med köpare som väljer bort objekt med pool. Å andra sidan kan man riva eller ge bort en ovanmarkspool ganska snabbt. Min kompis säger att om jag dör före honom så ska han genast riva poolen och köra den till soptippen, tillsammans med resten av mina grejer. Kul kompis, eller hur? Vi har inbördes testamente men är inte ihop, det är för att den andra ska kunna bo kvar på fastigheten (vi har var sitt bostadshus).
 
G
L LUDDET skrev:
Om du står i begrepp att bygga en pool. (Med pool menar jag en som är nedgrävd och minst 4x8 m med 1.5 m djup).
Om du inte har mycket god ekonomi. Om du inte har mycket gott om tid och ork. Avstå!

Gillar egentligen inte att vara så negativ men har haft pool av den typen mellan 1978 och 2008.

Fördel med egen pool: Den ligger nära. Bara att hoppa i (om den är ren och uppvärmd).

Nackdelar: Finns garanterat inget dyrare sätt att få sig ett dopp. Kräver mycket arbete med renhållning. Allt skräp som kommer uppifrån och från sidorna vill in i din pool. Gäller även grodor och döda möss.
Du börjar greja med soluppvärmning, ofta fula mattor på något tak. Krånglar och läcker. Din vackra omgivning är inte längre så vacker.

Upptäckte snart att det nog finns en skillnad mellan Florida och Östergötland.

Nöj dig med en sådan där blå badbalja som många har placerat på tomten och kallar "pool".

;)
Nej varför skaffa pool? Ett spabad på altanen är ju lätt det man ska ha i vårt klimat. Inte mycket underhåll.. lock på för uppvärm och rent bad, oavsett tid på året. Möjligt att uppvärmning kostar en del på vintern, men locket och badet ska ändå hålla värmen länge vad jag hört. Krypa ner med ett glas vin en snöig vinterkväll.. eller svalk på sommaren :) inte jättedyrt heller att fixa. 60 ish tusen? Lätt värt :)
 
  • Gilla
Harrison och 1 till
  • Laddar…
G MrGlad8 skrev:
Nej varför skaffa pool? Ett spabad på altanen är ju lätt det man ska ha i vårt klimat. Inte mycket underhåll.. lock på för uppvärm och rent bad, oavsett tid på året. Möjligt att uppvärmning kostar en del på vintern, men locket och badet ska ändå hålla värmen länge vad jag hört. Krypa ner med ett glas vin en snöig vinterkväll.. eller svalk på sommaren :) inte jättedyrt heller att fixa. 60 ish tusen? Lätt värt :)
varför välja mellan pool och spabad? Den ena använder man på vintern och den andra på sommaren.
 
  • Gilla
NoOne2k och 1 till
  • Laddar…
G
MathiasS MathiasS skrev:
varför välja mellan pool och spabad? Den ena använder man på vintern och den andra på sommaren.
Nja, ett spabad kan du allt använda året runt, funkar ypperligt på sommaren också. Men ja, en Pool blir ju annat då man har större yta.. men om man då tycker det blir för mycket jobb och för stor kostnad i underhåll. Skaffar man ett spabad kan man ju ha den året runt.. svalk på sommaren och varmt och skönt på vintern, var så jag tänkte :)
 
G MrGlad8 skrev:
svalk på sommaren och varmt och skönt på vintern, var så jag tänkte :)
Jag har en rostfri spapool som vi givetsvis använder året om.
Men man kan tyvärr inte ha den sval till barnen på dagen för att sedan ha den varm till vuxna.

Så jag kör som kallast 35 grader på sommaren.
 
S
Peter2400 Peter2400 skrev:
Jag har en rostfri spapool som vi givetsvis använder året om.
Men man kan tyvärr inte ha den sval till barnen på dagen för att sedan ha den varm till vuxna.

Så jag kör som kallast 35 grader på sommaren.
35 grader?! Då går det ju inte ens att bada...

28-30 grader som absolut max en sommardag. På vintern däremot vill jag nog ha runt 39-40 :)
 
S SueCia skrev:
35 grader?! Då går det ju inte ens att bada...

28-30 grader som absolut max en sommardag. På vintern däremot vill jag nog ha runt 39-40 :)
Jag har samma kroppstemperatur året om.
Så för mig spelar årstiden inte så stor roll.
 
  • Haha
Krokkodriljo
  • Laddar…
S
Peter2400 Peter2400 skrev:
Jag har samma kroppstemperatur året om.
Så för mig spelar årstiden inte så stor roll.
Det spelar dock stor roll vad omkringliggande luft ha för temperatur ;).

lite skillnad på -15 och +30
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.