Rickard.
H Hassel1949 skrev:
Angående avloppsrör undrar jag vad MA-rör är gjorda av.
MA är gjutjärn och just gjutjärn i kombination med plast används flitigt i större nybyggen (lägenhetshus osv). Dom borde byta ut gjutjärn till t ex keramik och omformulera lite för nu är det bara fel.
 
Redigerat:
useless useless skrev:
Du svarade ju fel.
Haha, ja jävlar. Måste varit virrig
Har dock aldrig hört att man ansvarar en bit utanför tomten.
 
Kan stämma in i kören om fråga åtta. I de allra flesta fall så är anslutningspunkten belägen 0.5m utanför tomtgräns eller om huvudledningen ligger inne på fastigheten 0.5m från huvudledningen.

Men, det kan skilja sig, åt och är inte helt ovanligt att det gör så heller. I VA-lagen så står det att anslutningspunkten ska vara belägen i fastighetens absoluta närhet (inom 0.5m från tomtgränsen) (för fastigheter inom verksamhetsområdet) men beroende på vad VA-huvudmannen har skrivit i ABVA kan det mycket väl vara så att i vissa kommunen tar man över ansvaret i tomtgräns.
 
  • Gilla
Leif i Skåne och 1 till
  • Laddar…
Full pott.
 
Alla rätt!
Precis som vanligt när jag svarar på frågor.
 
  • En vit stork på en grön gräsmatta med gula blommor.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Kurtanagger Kurtanagger skrev:
Alla rätt!
Precis som vanligt när jag svarar på frågor.
Ödmjukheten i egen hög person! Välkommen till forumet med ditt första inlägg :)
 
  • Gilla
Kurtanagger
  • Laddar…
10/10 Alla rätt.:oops:;)
 
Du fick 10 av 10 möjliga. Du klarade dig bättre än 3523 personer (92%) av de 3798 som gjort quizet :D
 
9/10. Det var det kommunala avloppet jag hade dålig koll på. Lite kan jag i ämnet, jobbade som vvs:are ett år, 1984, mellan gymnasiet och lumpen och kommer fortfarande ihåg en del.
 
9/10 här också. Det var fråga 8 som gjorde att det inte blev full pott...
 
tommib
10/10. Lite väl lätt quiz kan tyckas, i alla fall när man jämför med elquizen.
 
  • Gilla
Staffans2000
  • Laddar…
Jag trodde att VVS stod för värme, ventilation och sanitet :thinking: Hade 9/10 :D Närbild på en radiatorkoppling med reglerventil, representerar VVS-frågor om värme och vatten.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
  • Gilla
jonko
  • Laddar…
Mikael_L
Lite väl lätt quiz tyckte jag, dock fixade jag bara 9/10 ändå ... :oops:

Men med mina "gedigna" VVS-kunskaper så borde jag väl fått max 7 rätt, typ ... :)

Det finns också en del slamkrypare.
Men som vanligt är det roligt att lite snabbt dra genom ett quiz, och inte behöva ta så allvarligt på det hela.
Jag skickar ett tack till konstruktören!
 
Produkter som diskuteras i tråden
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.