Själv kör jag med Metabo. Mest för att skruvdragarna är grymt bra. Kör denna Metabo-BS-18-LTX. Har inte strulat en gång. Enorm kraft i en maskin som inte är större än festool cxs.
Ingen av de andra fem 18v maskinerna har strulat heller. Då har jag totaltenoverat ett helt hus under de senaste två åren. Positiva är att mina batteri passar på mafels 18v system.

Negativa är att Metabo inte är lika stort utbud i sitt 18v system som tex makita eller dewalt. Men de växer hela tiden.
 
  • Gilla
Tombrittberg och 1 till
  • Laddar…
Stommen Stommen skrev:
Själv kör jag med Metabo. Mest för att skruvdragarna är grymt bra. Kör denna Metabo-BS-18-LTX. Har inte strulat en gång. Enorm kraft i en maskin som inte är större än festool cxs.
Ingen av de andra fem 18v maskinerna har strulat heller. Då har jag totaltenoverat ett helt hus under de senaste två åren. Positiva är att mina batteri passar på mafels 18v system.

Negativa är att Metabo inte är lika stort utbud i sitt 18v system som tex makita eller dewalt. Men de växer hela tiden.
Intressant. Metabo var ju riktigt bra en gång i tiden. Men numera är vet man inte riktigt var de står. Jag har en 125 mm vinkelslip som inte gett upp trots misshandel med marksten. Kap & Gersåg kgs-254M, Byggsåg BKH-450 och en bordsåg TS-254. De prylarna har funkat bra. Men om det batteridrivna prylarna funkar bra skall man kanske kika in dom.
 
  • Gilla
Tombrittberg och 2 till
  • Laddar…
P
Tombrittberg Tombrittberg skrev:
Har aldrig provat de Walt har ofta varit för dyra, har en Bosch blå 10.8v från - 05 och en Hitachi lågpris från - 15,
grymt nöjd med bägge. När det gäller skruvautomat blev det en FESTOOL, det sved i skinnet att hosta upp 8000:- men den fungerar.
Man får vad man betalar för brukar man ju säga och det gäller väl synnerligen kraftverktyg med vissa undantag så slipper man bli påhoppad här :cool:

Jag är absolut ingen verktygsfantast men hörde mycket bra om DeWalt när jag hörde mig för, skulle när jag köpte mina prylar bygga hus med tillhörande garage på 80 kvadrat så jag ville att det skulle hålla. Började med min Metabo 12 volt när bygget satte igång och den drog i en halv träskruv i en regel sen var batteriet slut :crysmile:

DeWalten har varit påväg att dra handleden ur led både en och flera gånger när man varit ofokuserad, otrolig kraft (18v) (y)
 
  • Gilla
Tombrittberg
  • Laddar…
Silver78 Silver78 skrev:
DDF482 är väl den sämre modellen och med kol?
Dock klent att inte palla med oavsett. Aldrig begripit mig på deras modellbeteckning. Lite som dom japanska gatunummer där man numrerat i takt med husen byggdes.
Det är en ”Effektiv allroundmaskin för professionellt bruk.” enligt Makita’s websida. Jo tjena, funkar inte ens att dra 4x58 skruv i blött trallvirke.
 
Silver78 Silver78 skrev:
Intressant. Metabo var ju riktigt bra en gång i tiden. Men numera är vet man inte riktigt var de står. Jag har en 125 mm vinkelslip som inte gett upp trots misshandel med marksten. Kap & Gersåg kgs-254M, Byggsåg BKH-450 och en bordsåg TS-254. De prylarna har funkat bra. Men om det batteridrivna prylarna funkar bra skall man kanske kika in dom.
Jag är super nöjd. Kör makita sänksåg med sladd. Super nöjd med den.
Bra att metabo använder samma skenor. Tyvär har de ingen sänksåg. Det ända som stör mig är att mafels sänksåg går på metabo batteri men inte metabo skenor:thinking:. De gör det så rörigt.
 
Stommen Stommen skrev:
Jag är super nöjd. Kör makita sänksåg med sladd. Super nöjd med den.
Bra att metabo använder samma skenor. Tyvär har de ingen sänksåg. Det ända som stör mig är att mafels sänksåg går på metabo batteri men inte metabo skenor:thinking:. De gör det så rörigt.
Vi som använder Mafellsåg är istället tacksamma att de är just Mafel-skenor eftersom de är så jädra bra, något även bosch insåg och licenstillverkade (eller hur nu avtalen såg ut, skensystemen är iallafall identiska bosch/mafell).
Hur som helst, intressant att det är samma batterisystem, det visste jag inte. Betydligt billigare med Metabos batterier om det skulle bli aktuellt :thinking:
 
  • Gilla
Stommen
  • Laddar…
Ola Smålander Ola Smålander skrev:
Jag körde Makita innan och bytte till Milwaukee och jag har inte ångrat det 1 sekund så mitt tips är Milwaukee. Mvh Ola
Jag har kört i huvudsak Festool men då även Makita i 15års tid utan några som helst problem.
Makitas 18volts skruvdragare, 18v automatdragare, borrhammare både 18v och 220v.
ALDRIG några som helst problem med några av dem.
När den andra 220v borrhammaren från Makita (på 15år) la av förra sommaren pratade säljaren sååååå gott om Milwaukee så det blev en borrhammare från dem.
Ett halvår med inte allt för mycket användande klarade den innan den började tappa mejslarna vid bilning.
Sen låg maskinen still I ett halvår då jag inte hade några jobb där den behövdes.
När den behövdes i början av sommaren blev jag påmind om att där var problem med den så den lämnades in för chuckbyte och då tvingades jag köpa en maskin till och valde tveklöst en Makita igen.
Får tillbaka Milwaukeen och bilar med den runt en brunn i kanske totalt två timmar när hela chuckhelvetet släpper och ramlar av i bitar.

Milwaukee.... NEVER AGAIN !!!!
 
  • Wow
MultiMan
  • Laddar…
Skogsgubben
stigen stigen skrev:
[bild]

Det här är en av anledningarna till att jag valde AEG 18v som plattform.

Dag
Jag är också mycket nöjd med AEG 18v
 
  • Gilla
stigen
  • Laddar…
J jbass skrev:
[bild] Ny 18V Makita skruvdragare inköpt därför att batterierna till min BDF456 bestämde sig för att simultant lämna in. Vad händer? Drar lite lite 56 mm skruv i nyimpregnerad 28 mm trall. Maskinen blir rätt varm, så varm blev aldrig den gamla makinen. Efter ca. 100 lättdragna skruv tappar maskinen moment och lågor slår ur maskinen!

Vad är Makita för jäkla skit till maskiner?!

Tvåans vxl i gamla maskinen beter sig dessutom konstigt, men det kan jag leva med eftersom den gjort bra ifrån sig under 6-7 år.

Finns fler exempel på Makita skruvdragare som inte pallar och börjar brinna på nätet.
Till råga på köpet ska maskinen in på service trots att den köpt för några månader sedan så nu måste jag köpa ny skruvdragare för att komma vidare.

Är det fler som har problem med sina Makitamaskiner, specifikt nyare 18V-are?

Jag kommer INTE köpa fler Makitamaskiner. Vilket märke ska jag satsa på, som håller för lite mer avancerat hobbybruk?
Intressant det du säger, för jag har råkat ut för "brända" skruvdragare från Makita ett par gånger nu. Jag hade en Black & Decker som ju tvärtemot Makita väl snarare var känt för att vara skräp, men som hade bra moment och höll tre-fyra gånger så länge som Makitamaskinerna. Jag kör fortfarande olika Makita i 18 V (det blir ju för kostsamt att byta allt)......men det kanske är dags att gå över till något annat.
 
Narren666 Narren666 skrev:
DeWalt?

Jag har ett gäng DeWaltmaskiner som jag är nöjd med. Bra att laddare och batteri är desamma.
Narren666 Narren666 skrev:
DeWalt?

Jag har ett gäng DeWaltmaskiner som jag är nöjd med. Bra att laddare och batteri är desamma.
Hade en DeWaltdragare några år, och så länge den fungerade gjorde den god tjänst. En egenskap jag uppskattade är att den går att smyga i gång utan plötslig fartökning, vilket man har behov av när skruven sitter hårt. Men på något sätt känns det att det är en Black & Deckermaskin, även om ju DeWalt ska vara deras proffsmärke. Jo, den dog alltså så småningom. För tillfället har jag en Hitatchi 18 V, ja numera heter de väl HiKoko, men det är väl bara märket. Har haft den några år, och tidvis har den fått jobba rätt hårt, och varit sin ägare till glädje. På något sätt känns det att det är en proffsmaskin, i mitt tycke lite annorlunda än DeWalt, Så här långt är jag alltså nöjd.
Utan att ha riktigt på fötterna har jag uppfattat de där konsumentmärkena Makita et al, som att man får det man betalar för. Visst, man kan ju säga, att för priset av en HiKoki kan du köpa flera Makita, men det är ju till klen tröst när man just behöver den, och den just ger upp.
Å andra sidan har jag flera Boschmaskiner i den gröna konsumentserien, ingen skruvdragare dock, och de har verkligen fått jobba, i många år, och har gjort det utan problem. Så fabrikatet har betydelse.
 
J jbass skrev:
Det är en ”Effektiv allroundmaskin för professionellt bruk.” enligt Makita’s websida. Jo tjena, funkar inte ens att dra 4x58 skruv i blött trallvirke.
Så du har fått ett måndagsexemplar, det säger inte så mycket om övrigt sortiment eller övriga 482 maskiner (även om det finns en hel del som har gått sönder)
Gillar kol-maskinerna just för att man kan köra dom långt utanför spec utan att dom stoppar, dock får man vara lite uppmärksam på hur varm den blir.
Har själv ca 14-16st Makita maskiner av varierande årsmodell och har kört alla väldigt hårt under många år, samma med kompisen som har ca 50tal maskiner på ett gäng anställda och endast några få som har gått sönder på många år.
En annan kompis jobbade som montageledare på ett företag som sålde och monterade värmeverk, dom bytte kol och kolhållare på löpande band för att dom körde maskinerna extremt hårt, men dom gick inte ifrån Makita just för att dom klarade mest stryk per krona av det dom hade testat.
Men du har tyvärr kanske en poäng ändå, inget fabrikat kommer ha kvar samma kvalitetsnivå hur länge som helst, Makita kanske är just där att dom har blivit lite bekväma och blir omsprungna av många andra.
 
Gimp Gimp skrev:
Så du har fått ett måndagsexemplar, det säger inte så mycket om övrigt sortiment eller övriga 482 maskiner (även om det finns en hel del som har gått sönder)
Gillar kol-maskinerna just för att man kan köra dom långt utanför spec utan att dom stoppar, dock får man vara lite uppmärksam på hur varm den blir.
Har själv ca 14-16st Makita maskiner av varierande årsmodell och har kört alla väldigt hårt under många år, samma med kompisen som har ca 50tal maskiner på ett gäng anställda och endast några få som har gått sönder på många år.
En annan kompis jobbade som montageledare på ett företag som sålde och monterade värmeverk, dom bytte kol och kolhållare på löpande band för att dom körde maskinerna extremt hårt, men dom gick inte ifrån Makita just för att dom klarade mest stryk per krona av det dom hade testat.
Men du har tyvärr kanske en poäng ändå, inget fabrikat kommer ha kvar samma kvalitetsnivå hur länge som helst, Makita kanske är just där att dom har blivit lite bekväma och blir omsprungna av många andra.
Vi får se när den kommer tillbaka från reparation. Under tiden använder jag min gamla 18V Makita. Den har inte antydan till samma problem trots att den också har kol (men förmodad trasig vxllåda efter många år i hård drift.)

Var brukar ni köpa reservdelar ni som reparerar på egen hand, ebay?
 
J jbass skrev:
Vi får se när den kommer tillbaka från reparation. Under tiden använder jag min gamla 18V Makita. Den har inte antydan till samma problem trots att den också har kol (men förmodad trasig vxllåda efter många år i hård drift.)

Var brukar ni köpa reservdelar ni som reparerar på egen hand, ebay?
nanowire nanowire skrev:
Vi som använder Mafellsåg är istället tacksamma att de är just Mafel-skenor eftersom de är så jädra bra, något även bosch insåg och licenstillverkade (eller hur nu avtalen såg ut, skensystemen är iallafall identiska bosch/mafell).
Hur som helst, intressant att det är samma batterisystem, det visste jag inte. Betydligt billigare med Metabos batterier om det skulle bli aktuellt :thinking:
Cordless Alliance System där ingår både metabo och mafell med fler.

Tror säkert att mafells skenor kan vara bättre. Synd bara när både metabo/makita/ festool ligger på samma skena att metabo kör batteri med en och skena med en annan.

På quick skruvdragarna från metabo passar festoolsbättre centrotec chuck om man gillar den bättre .:rofl:
 
J jbass skrev:
Vi får se när den kommer tillbaka från reparation. Under tiden använder jag min gamla 18V Makita. Den har inte antydan till samma problem trots att den också har kol (men förmodad trasig vxllåda efter många år i hård drift.)

Var brukar ni köpa reservdelar ni som reparerar på egen hand, ebay?
När jag köpte kol till min DeWalt (bilden jag har i tråden) så köpte jag dem rakt över disk hos DeWalt serviceverkstaden. Hade kunnat spara några slantar om jag beställt på internet men ville ha kolet direkt så jag kunde byta på en gång.
 
  • Gilla
buspojken
  • Laddar…
J Johan82sat skrev:
Makita är ren dret , jag köpte denna skruvdragare i tron att makita stod för kvalitet.efter väldigt sparsam användning så använde jag hålsåg. Efter en lätt nypning som jag höll enkelt emot med handen sprack plasten rakt av enligt bilden .
När jag skulle reklamera den och räknade naturligtvis att de skulle ersätta den utan bekymmer . Så vägrar K rauta och makita, de säger att jag har tappat den , vilket inte är sant.

kommer givetvis aldrig köpa varumärket igen
Made in china står det på den, verkar vara rena dollar store kvaliten
Jag har 14-15 Makita, några sågar är 240 volt'are, alla har fungerat sedan 12-18 år tillbaka; sågar, skruvdragare, grästrimmer, häcksax, etc. Alla är stämplade 'Made in Japan'. Funkar perfekt
Har tappat skruvdragare från andra våningen i asfalt, bara hämta o fortsätta.

Köpte ytterligare en skruvdragare på nätet för ett par år sedan, växeln pajade första dan och funkar bara på etten efteråt. Kollade nu stämpeln: 'Made in China'. En notering är att den känns klart mer 'plastig' än mina övriga...
Japp. 'Made in china' kan vara en ledtråd. 'Romania' såg jag TS hade i sin stämpel...
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.