Hej alla!

Jag hoppas någon kan svara på min fråga rörande läkt; finns det någon annan anledning än ekonomisk till att inte använda 45*45 reglar som läktmaterial? Jag tänker på att ytskiktet hamnar 90 mm över t.ex. råsponten. Kan en sådan konstruktion medföra problem?

Tacksam för svar, speciellt från kunniga på området.
 
Det blir nog svårt att få till en snygg övergång mellan tak och hängrännor när det skiljer en dm i höjd.
 
  • Gilla
MultiMan och 1 till
  • Laddar…
En knapp dm är det ;) men jag förstår vad du menar. Jag tänker att man skulle ju kunna sätta en kort takfotsplåt längst ut på läkten kanske?
 
  • Gilla
Jan 52
  • Laddar…
De nackdelarna jag kan se
Vindskivor på gavlar blir lite högre så det blir att se ut som taket är "tjockt" om det är på ett litet hus.

avståndet ner till hägrännan. risken ökar att vattnet spolar över rännan när den kommer längre ner.

fåglar kanske hittar dit och bygger bo....
 
  • Gilla
Mikael_L och 1 till
  • Laddar…
Både fåglar och bin har lyckats bygga bo i mitt tak med "vanlig" läkthöjd.
Ja, regnvatten som får lite för hög fallhöjd för att stanna i rännan är helt klart någonting som kan utgöra ett problem.

Anledningen till min fråga är för att jag vill ha ett riktigt stabilt tak (i slutändan plåt) som går att gå på.
 
Cancerman_777 Cancerman_777 skrev:
Anledningen till min fråga är för att jag vill ha ett riktigt stabilt tak (i slutändan plåt) som går att gå på.
Det är väl bara att köra med vanlig läkt men lägga den lite tätare? Problemet är nog inte att läkten inte är stabil, utan att plåten böjer sig om det är för långt spann.
 
Det också, såklart. Det jag noterar nu när jag river tegelpannorna är att det är närapå omöjligt att få ett bra fotfäste mot den läkt som ligger där samt att den är mycket bräcklig, så jag skruvar i 45*45 så att jag kan få ett lite bättre fotstöd (45° lutning). Då tänker jag när sedan plåten skall på så hade det kanske varit lite halvsmart att se till så att man kan få ett juste fotfäste.
 
Jag kan tillägga att jag väger en del, är lång och har knäckt en och annan befintlig läkt. Och nej, bantning är inte ett alternativ ;)
 
Hur ofta är du uppe och går på taket? En takstege kanske är en bättre lösning?
 
Jag tänker mer på vid läggning av taket...
 
Vad blir det för plåt?
 
Jag har velat mellan fuskfals/klickfals och fejktegel. Huset är från 51 med tegelfasad.
 
Klickfals läggs på underlagspapp.
 
  • Gilla
MagicFingers
  • Laddar…
Jag har pratat med tillverkare och läst att det går utmärkt att lägga på läkt också.
 
På vårt hus la vi originaltaket från Armat (plåttak). Vi följde monteringsanvisningen så vår bärläkt är 45x95. Som ströläkt använde vi överbliven råspont, 22x95.
Jäkligt stabilt blev det.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.