joakim_j joakim_j skrev:
Det är som när de tog bort den blyade bensinen. Bara nytt nytt nytt hela tiden. Kan utvecklingen inte bara stanna någon gång?
Nä, det hoppas jag verkligen inte!
 
  • Gilla
vcx
  • Laddar…
joakim_j joakim_j skrev:
Det är som när de tog bort den blyade bensinen. Bara nytt nytt nytt hela tiden. Kan utvecklingen inte bara stanna någon gång?
Jo, allt var bättre förr. Ju förr desto bättre.
 
  • Gilla
Turbo_Tail och 1 till
  • Laddar…
R Rkarlsson skrev:
Lika dumt som att tvinga äldre människor som faktiskt köpt en telefon och tvingat sig till att använda bankid och alla modernigheter. Så ser de till att bankid inte funkar längre för att telefonen är för gammal (programvara). Men den funkar ändå bättre än en ny telefon.
Köp och släng fungerande saker.

Det är löjligt och påpeka för en äldre människa att minsann kostar en ny tv 2 kr mindre när du tittar på dina nyheter och bingolotto, men du måste lägga 2-3000 kr minst på en ny tv, sen några tusen på att få hem en installatör som ska lära dig allt som du inte har nytta av ;)
Gammelmormor betalar ju numera redan 1300 kr om året i avgift vare sig hon tittar eller inte (förutsatt att hon tjänar minst 13600 i månaden). Tidigare kostade det ungefär lika mycket, men hon slapp betala om hon inte hade råd med någon TV. Så det kostar bortåt 4 kr om dagen att se på nyheterna. Kostar ju iofs 4 kr att inte se på nyheterna också då det är obligatorisk avgift.

Men kanske telefonen som inte klarar bank ID längre går att se SVT på? :geek:
 
mudder mudder skrev:
Exakt. Skatteverket godkänner aldrig RUT-avdrag för ett sånt jobb.
Läste att just kanalsökning är med bland de nya godkända RUT-tjänsterna som ska gälla från 1 januari.
 
N noupe skrev:
Läste att just kanalsökning är med bland de nya godkända RUT-tjänsterna som ska gälla från 1 januari.
Jag kan välja mellan manuell och automatisk kanalsökning. Är det RUT även för automatisk? :rofl:
 
  • Haha
noupe
  • Laddar…
P Pin skrev:
Gammelmormor betalar ju numera redan 1300 kr om året i avgift vare sig hon tittar eller inte (förutsatt att hon tjänar minst 13600 i månaden). Tidigare kostade det ungefär lika mycket, men hon slapp betala om hon inte hade råd med någon TV. Så det kostar bortåt 4 kr om dagen att se på nyheterna. Kostar ju iofs 4 kr att inte se på nyheterna också då det är obligatorisk avgift.

Men kanske telefonen som inte klarar bank ID längre går att se SVT på? :geek:
Ja, är det rätt att tvinga gamla att betala 1300 kr plus att tvingas att köpa en ny tv som kanske inte håller hennes livstid när knubbtvn kommer överleva barnbarnsbarnen ;)

Min jämförelse med telefonen är att det är trams att behöva kasta fullt fungerande saker. Synd att vi är där när vi skall bestraffas med en skatt på allt men vi ska kasta saker som egentligen inte är fel på.

Grammofon funkar utmärkt idag med, min far använder sin frekvent när barnbarnet är där .D
 
  • Gilla
jonmo och 1 till
  • Laddar…
P
Magnus E K Magnus E K skrev:
Ja, en bra bit över ett decennium sedan, men det finns inget samband........
Det jag svarade på vad detta med telekopparkabel.
Det har inte gått speciellt snabbt att ta bort analoga kanaler. Folk är långsamma att acceptera förändringar och vill ha kvar gamla saker...
Så varför inte gå tilbaka till 28.8 modem
Det var ju så bra förr........ NOT
 
R Rkarlsson skrev:
Ja, är det rätt att tvinga gamla att betala 1300 kr plus att tvingas att köpa en ny tv som kanske inte håller hennes livstid när knubbtvn kommer överleva barnbarnsbarnen ;)

Min jämförelse med telefonen är att det är trams att behöva kasta fullt fungerande saker. Synd att vi är där när vi skall bestraffas med en skatt på allt men vi ska kasta saker som egentligen inte är fel på.

Grammofon funkar utmärkt idag med, min far använder sin frekvent när barnbarnet är där .D
Från 1956 blev innehavare av TV-mottagare skyldiga att betala en licensavgift, som uppgick till 25 kronor per kalenderkvartal.

I samband med införandet av färg-TV blev den som hade en färg-TV-apparat från april 1970 skyldig att betala en tilläggsavgift. Från 1971 var den allmänna mottagaravgiften 220 kronor, färgtillägget 100 kronor.

Samma summa idag i dagens penningvärde. Fast Gammelmormor får mer skit för pengarna idag. Och i färg. Och HD.
Samma med apparaten, den har alltid kostat ett par tusen.


Telefonen är ju inte fullt fungerande om tex bank ID inte stöds, kanske pga att den inte kan uppdateras till senare OS. :cool:

En grammofon däremot är tidlös. Bara det inte är något modernt skit med inbyggd A/D och usb kontakt. (y)
 
  • Gilla
Isakare och 1 till
  • Laddar…
J
I ikeo skrev:
nåja med tanke på att min mamma är fattigpensionär efter att ha jobbat hela sitt liv så pratade hon om att nyheter kan man ju höra på radion (ett tag till iallafall).
Två fjärkontroller funkar inte det blir för komplicerat, det fixar hon inte så det blir ju att jag får köpa en ny tv och åka två timmar enkel resa och byta ut tv'n.
Passa på när du ändå besöker henne. Bara en idé alltså.
 
  • Gilla
Hammarfall och 1 till
  • Laddar…
N noupe skrev:
Läste att just kanalsökning är med bland de nya godkända RUT-tjänsterna som ska gälla från 1 januari.
Första januari 2021?
 
C
Påminner mig om när Com Hem införde digital-TV (parallellt med den analoga signalen) för typ 20 år sedan. Kul tänkte jag och hoppade på.

Com Hem skickade hem en begagnad digitalbox (funkade bara med deras egen box på den tiden) som de fått i retur från någon storrökande hoarder. Boxen var täckt med en fet skitig gulbrun hinna och luktade riktigt illa. Ännu värre med fjärrkontrollen som dessutom var försedd med ett antal hårstrån av pubes-typ.
Efter mycket tjafs med kundtjänst skickade de en ny fjärrkontroll. Boxen var det inte aktuellt att byta ut.
ÅÖÄ funkade aldrig i textningen, det tog typ 5 sekunder att byta kanal och varje natt skickade de ut ny konfiguration till boxen vilket gjorde att alla inställningar man gjort försvann.
Efter några månader tröttnade jag och sade upp skiten.
 
  • Haha
Conqvist och 1 till
  • Laddar…
P Pin skrev:
Gammelmormor betalar ju numera redan 1300 kr om året i avgift vare sig hon tittar eller inte (förutsatt att hon tjänar minst 13600 i månaden). Tidigare kostade det ungefär lika mycket, men hon slapp betala om hon inte hade råd med någon TV. Så det kostar bortåt 4 kr om dagen att se på nyheterna. Kostar ju iofs 4 kr att inte se på nyheterna också då det är obligatorisk avgift.

Men kanske telefonen som inte klarar bank ID längre går att se SVT på? :geek:
2018 var tv-licensen 2400 kr så om man är ensamstående så fick man en sänkning med 1100 kr med det nya systemet
 
  • Gilla
Stickan56 och 1 till
  • Laddar…
G
T tergo skrev:
2018 var tv-licensen 2400 kr så om man är ensamstående så fick man en sänkning med 1100 kr med det nya systemet
Om man slapp betala innan tv-licensen blev skatt, så blev det en ökning med 1300kr.
 
  • Gilla
fixarmicke och 4 till
  • Laddar…
Men vadå stänga ned analoga sändningar? TVn har väl ett antennuttag?
Vi kollar gamm-TV via antenn och SVT-Play/Netflix/Youtube/ful-stream via ADSL... Funkar sk*tbra.
 
G
Cruzze Cruzze skrev:
Men vadå stänga ned analoga sändningar? TVn har väl ett antennuttag?
Vi kollar gamm-TV via antenn och SVT-Play/Netflix/Youtube/ful-stream via ADSL... Funkar sk*tbra.
I mitt område klippte de antennkablarna för ett par år sedan, blev bara digitalt för de som kollar på tablåtv.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.