Vårat hus har stått sedan 170 år ungefär. Timmer och utan större konstiga lösningar. Vatten och avlopp är lätt åtkomligt i reglade innerväggar/krypgrund/trossbotten. All el är utanpåliggande. Ingen plast eller annat förutom i badrummen.

Det som jag ser kan orsaka att huset inte står kvar om hundra år (förutom brand etc) är:
  • Allvarliga sättningar. Husets grundstenar har rört lite på sig, men de senaste 70 åren har det varit tämligen stilla.
  • Fukt eller svamp som ställer till det rejält och som inte upptäcks i tid.
  • Orimliga lagar och regler som ställer till det med antingen fastighetsskatt eller straffskatt för att man inte tilläggsisolerat etc.
Så allt sammantaget tror jag att huset är kvar långt efter min tid är slut.
 
  • Gilla
heimlaga
  • Laddar…
hsd hsd skrev:
Nja, betongen vittrar med tiden
Betong vittrar förvisso med tiden, men trots väldigt eftersatt underhåll på "senaste tiden" så finns det betong kvar från rommartiden. Så med visst underhåll så klarar det sig också.

Däremot finns det inget som står mot tidens entropi om det inte underhålls.
 
Jodå det lär stå kvar om inte någon gör något korkat typ struntar i att laga läckande tak eller den brinner ned. Säger som tidigare minst 170 år gammalt, varför så många som säger 170 år, jo för att det första byggnadsåret som är "ansatt" i lantmäteriets register är 1850 så det finns inga äldre hus...
Liggande stock i de centrala delen sedan tillbyggt med stående stock åt ena hållet sedan med en regelbaserad lösning åt andra hållet. Senaste stora ombyggnaden av fastighetskroppen 1927. Sedan ombyggnad från skola till tre lägenheter 1977 samt tilläggsisolerad 200 mm inåt, sänkta tak, nya fönsterlösningar diverse takkupor, altan mm. Bilade takstolar som sitter med träpluggar, tämligen överdimensionerat enligt min åsikt.
På en kulle och ingen källare. Så det kommer att klara sig, om inte havsnivån stiger >10m för då bor jag på en ö i östersjön...
 
Mikael_L
Frågan som var ställd var ifall mitt hus finns kvar om 80 år.
Klart svårt att veta, men då de flesta risigt byggda husen från 70-talet fortfarande står kvar såhär 70 år senare så misstänker jag att även mitt hus kommer finnas kvar 2100, då 90 år gammalt.

Egentligen står 95% av alla dagens hus kvar så länge någon vill att de ska stå kvar, gäller även hus förr i tiden.
5% av husen försvinner genom brand, översvämning, tsunami, jordbävning, vulkanutbrott etc (kanske inte 5%, jag vet helt enkelt inte)

Alla andra hus (dvs de som inte blir kvar) rivs eller tillåts förfalla tills naturen tagit allt åter.
Och detta för att man vill göra något annat med marken eller inte vill bo där längre. Det finns strängt taget ingen annan orsak till att ett hus försvinner.
Att strunta i underhåll kan däremot ändra tidpunkten för när något av dessa två orsaker inträffar.

I avfolkningsbygder förfaller och försvinner husen för att ingen har användning för dem längre, där det är befolkningsökning försvinner husen för att man bygger något annat där.
Hur husen är konstruerade spelar ingen större roll, det händer samma saker ändå.
 
  • Gilla
yonna
  • Laddar…
Aj vad gammal jag känner mig - är något (någon) från 70-talet redan 70 år?
 
  • Haha
  • Gilla
mickeforsberg och 1 till
  • Laddar…
Mikael_L
Ooops, :oops:
Vilken hemsk felräkning det blev där ... :oops:
Jag började fundera på att husen från 50-talet står kvar i stora mängder, sen tänkte jag på alla typfel som byggdes in på 70-talet, och så måste jag blandat ihop nåt ... eller så är jag bara korkad ... eller disträ i största allmänhet ... ;)
 
  • Gilla
16386
  • Laddar…
Poängen framgår ändå, hus håller rätt länge även om dom är dåligt byggda.

Om man istället kollar på vad som skadat hus historiskt så känns det som rutten fasad från instängd fukt(plastfärg på oventilerad fasad), otätt tak och rejält fuktig grund är stora bovar när det gäller röta
 
Helt riktigt. Säkert överlever många hus från 1970-talet oss 70-talister Så länge ett hus går att underhålla och renovera, och att alternativvärdet inte är mycket högre eller lägre, lär det stå kvar.
 
Ett hus är ju sällan huset det byggdes som, mitt hus är byggt 70, men utbyggt samt renoverat 80, 90 och 00. Vad är kvar från 70-talet? En del plintgrund kanske, den försvinner när vi gjuter platta där och då är det ju inget kvar längre. :)
 
Man får väl se över taket och fönstren ibland. Fasaden klarar sig nog. Ett enplanshus med stenfasad, vita fönster, rött tak och en trädgård i solljus.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
  • Gilla
  • Wow
Willewonka och 1 till
  • Laddar…
Pellegnillot71
Hur välunderhållet ett hus är har väl inget att göra med hur länge det får stå kvar. Det är bara hur mycket pengar det går att tjäna.

I min kommun tillåts man riva helt fungerande tegelhus från 70-talet för att istället smälla upp två parhus och en Attefallare. Att köpa ursprungshuset för 5,5 millisar och sedan sälja till en bostadsförening för 30, då gör man sig en bra hacka på affären.

Så sluta prata om hur väl omhändertagna husen är. Det skiter man fullständigt i om man kan tjäna mer pengar på dem genom att riva och bygga fler hus på samma tomt.

Ingen granne går längre säker....
 
C
Pellegnillot71 Pellegnillot71 skrev:
smälla upp två parhus och en Attefallare. Att köpa ursprungshuset för 5,5 millisar och sedan sälja till en bostadsförening för 30, då gör man sig en bra hacka på affären.
Inte längre.
 
Pellegnillot71
C civilingenjören skrev:
Inte längre.
Vaddå inte längre?
 
C
Folk bygger inte längre två parhus och en attefallare, bildar bostadsrättsförening och säljer för bankerna ger inte längre lån till bostadsrätter i små föreningar, som den länkade artikeln säger.
 
Jag tror inte att dagens hus blir särskilt långlivade. Knappast mer än 50 år. Orsaken är att det finns för många komplicerade system och konstruktioner som är svåra eller omöjliga att reparera och underhålla men samtidigt beroende av varandra. Samtidigt som man ständigt pressar gränserna för det fysiskt möjliga med konstruktioner som tar allt större risker.

Vad vi vet eller borde veta:
-Betong karbonatiserar det vill säga förenar sig med luftens koldioxid och blir kalksten. Processen börjar från ytan och rör sig inåt med en ganska konstant hastighet. När betongen karbonatiserar blir den mindre basisk och minskar i volym. När karbonatiseringen når armeringen börjar den rosta och rosten spränger sönder betongen. Få armerade betongkonstruktioner har förutsättningar att hålla mer än 100 år utan väldigt stora reparationer.
-Fukttekniskt kräver moderna täta tjockt glasullsisolerade hus en ständigt fungerande maskinell ventilation och täta fuktspärrar för att inte mögla. Hur länge hålls fuktspärrarna täta? Min gissning är knappast mer än 40 år. Vad tror du?
-Polyuretanskum börjar krympa efter 30-40 år och då blir det springor och släppningar överallt där polyuretan förekommer.
-Plastfönster och plastförgsmålade fasader har betydligt tätare bytesintervall än äldre rödmyllade träfasader och fönster av linoljemålad kärnfuru.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.