Ja, så.går det ju att göra, men det borde vara enkelt att presentera i appen tycker jag, under scheman.
 
[SKPG]Zamora [SKPG]Zamora skrev:
Ja, så.går det ju att göra, men det borde vara enkelt att presentera i appen tycker jag, under scheman.
Ja. Det är en utveckling som dom bör ta till sig.
Fast jag gillar det så här. Man behöver inte ens öppna appen för att se.
 
MeanMike MeanMike skrev:
Ja. Det är en utveckling som dom bör ta till sig.
Fast jag gillar det så här. Man behöver inte ens öppna appen för att se.
Hade bara varningar aktiverat förut, kör meddelanden nu så får vi se.
Har någon fått in den i Google Home förresten?
 
  • Gilla
tobbbias
  • Laddar…
Jag har testat men inte lyckats. Testat med både Worx appen och Kress appen.........för kanske 2 månader sen. Men jag gick bet.
 
MeanMike MeanMike skrev:
Kantklippningen sätter du i schemat . Den går då ut det första den gör den dagen. Men bara 1 gång.
Sen går den utmed linan in när den klippt färdigt men då snurrar inte klipptallriken för att spara ström
Klipper den annorlunda när den kör kanten?
 
M Mikaelhede1 skrev:
Klipper den annorlunda när den kör kanten?
Ja när den kör kanten kör den mitt över linan och klipper då 9cm utanför tråden hela vägen. Vid kantklippning. På väg hem klipper den inte alls pga sparaström
 
  • Gilla
Mikaelhede1
  • Laddar…
Jag har rätt mycket jobb framför mig i höst/vår för att plana ut gräsmattan. Blir hemskt tydligt nu med robot. Inte riktigt som en endurobana, men nästan....
 
  • Gilla
Galten
  • Laddar…
Jo så är det. Man måste robotanpassa trädgården. Jag har även roborock dammsugare så jag måste även anpassa lite inne. Men den är fruktansvärt bra. Så det är helt ok att fixa till det litegrann
 
1 timme och 40 minuter klipper Harold innan han behöver ladda. Vad ligger ni på för tid?
 
  • Gilla
MeanMike
  • Laddar…
Samma och 1.05 ladda
 
  • Gilla
[SKPG]Zamora
  • Laddar…
Kan man få roboten att backa längre från laddstationen innan den börjar klippa? Tänkte bygga hus, men nu sneddar den lite över plattan när den åker iväg, så huset behöver i nuläget se ut nåt sånt här tror jag.
En svart modern laddstationsoverbyggnad med genomskinligt tak och svart stomme, avsedd för robotgräsklippare.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Men som sagt, tänkte bygga ett själv då jag har lite plasttak över sedan jag byggde ett cykelskjul.
 
Blev lite sugen men finns ej i lager hos Bauhaus, kanske värt att vänta till våren istället..?
 
Då var det dags för ännu en LX812:a att se dagens ljus. Denna gången på Sveriges egna Mauritius (Hisingen alltså). De fantastiskt fina kommentarerna på Bauhaus egen produktsida kombinerad med de detaljerade genomgångarna här fick mig att välja denna robot.

Lite om tomten:
Uppmätt till 412 m2. Platt som en pannkaka men lite smågropigt efter diverse dräneringsäventyr och en grävskopa som kört fram och tillbaka för 2 år sedan. Ett ungt stackars träd, ett fotbollsmål samt en friggebod med tillhörande bröte bakom. I övrigt ganska rena kanter mot staket, altan och stenlagda ytor.

Hårdvaruinstallationen av kabel och laddstation gick smidigt, dock tog det lite tid att knacka ner kabelhållarna runt hela raskey. Ca 130 m kabel lades (no pun intended). När de säger att laddplattan ska ligga platt, då menar de fasen platt. Ett av mina hörn var lite lägre ner än de andra och robotens laddpinnar var off med 1 cm från laddstationens laddpinnar. Men ingen större grej efter lite justerande.

Installation av app
Jag jobbar med IT utveckling och där vet vi att ”onboarding” av en ny användare är A och O. Och Landxcapes onboarding är tamejfan det bästa jag upplevt vid sidan om klassiska giganter såsom Google och Apple. Parkopplingen med wifi gick smidigt (vilket inte är att förvänta sig inte minst på grund av att din egen router kan krångla lika mycket som den uppkopplade prylen). Så det får räknas in på tur-kontot. Men jag är ganska säker på att mitt wifi inte ligger på 2.4 GHz, så det kravet kanske inte är så viktigt. Det som var helt fantastiskt och över förväntan i onboardingen är att precis det som appen eller instruktionen i mailet säger är också det man ser på roboten

Vid igångkörningen fanns en liten grej och det var att om man gör enligt instruktion (dvs sätter roboten någon meter framför laddstationen) så får man felet -E1- (dvs att den tror att den är utanför zonen). Detta åtgärdas enkelt genom att sätta in den i laddstation i kontakt med laddpinnarna och sätter igång den därifrån.

Appen är förträffligt enkel. Som nämnts innan önskar jag också en historik så att man kan hålla koll på batterihälsan över tid. Men det finns inte utan man får klocka den själv. Jag har liknande kör- och laddtider som nämnts innan. Ca 1.5h klippning och ca 1 timme laddning.

I övrigt funkar den över förväntan. Inga konstiga rymningar. Den är stark nog att forcera lättare hinder (flytta på bollar). Min har till och med lyckats att skrapa sig själv lite på sidan på det ovan nämnda brötet bakom friggeboden. Den har en ganska bra randomizer (dvs den har slumpmässig styrning av om den går vänster eller höger samt hur många grader den vrider sig). Det betyder att den enkelt krånglar ut sig ur ett 7-manna mål. Inga konstiga stopp eller pauser. Bara klipper och laddar!

Slutligen några ord om garaget. Jag har ingen vettig skugga på tomten och ville inte lägga ut nästan 1000 spänn på ett garage. Jag byggde ett på ett par timmar med överblivet altanmaterial. Så nu har Lenny sitt lilla krypin med en skön skugga/regnskydd.
 
  • En ny Landxcape LX812 robotgräsklippare packas upp ur sin kartong på ett träaltangolv i soligt väder, med installationsmanualen vid sidan.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Robotgräsklippare vid laddstation under hemmagjort träskydd märkt med "LENNY".
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Gilla
MeanMike och 3 till
  • Laddar…
Snyggt! Nåt sånt där tak hade jag också tänkt mig.
 
[SKPG]Zamora [SKPG]Zamora skrev:
Snyggt! Nåt sånt där tak hade jag också tänkt mig.
Det var verkligen ingen rocket science. Det jag var mest tveksam kring var infästningen av de horisontella bärande ”balkarna” till de vertikala stolparna. Lösningen blev en rejäl skruv (5x60) vertikalt ner genom balken och in i stolpen. Kompletterad med en L-profil. På detta sättet får man en bra lutning på taket av egenvikten men fortfarande bra stabilitet. Materialet är tryckimpregnerade ”spjälor” (38x25). På ovansidan tre spjälor horisontellt som bär en PVC skiva fastskruvad med farmarskruv för plasttak. Under PVC skivan en bit fiberduk för skugga. Dimensioner ungefär:
Höjd: 30 cm
Bredd: 60 cm
Längd: 100 cm
Längden är sådan pga solens vinkel i de långa skuggornas land.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.