P p950nlu skrev:
Nej, men Irland ingår i de brittiska öarna
Geografiskt. Men han syftade nog inte på det :)
Bara Nordirland tillhör Storbritannien
 
C
P p950nlu skrev:
Nej, men Irland ingår i de brittiska öarna
Säg inte det högt om du befinner dig på Irland någon gång ;)
 
  • Gilla
  • Haha
Pat O’Doherty och 1 till
  • Laddar…
L larka742 skrev:
Förstår inte, det hela blev polisanmält (enligt inslaget på svt). Grannarna ställde ändå upp och
Det hela låter verkligen konstigt.

Vi har antagligen inte hela bilden.
Det enda jag kan gissa mig till är att de faktiskt utförde jobb åt honom, som faktiskt blev rätt utfört men att de tog egna initiativ som spårade ur.
Intressant! Förklara gärna vad du grundar din fina "gissning" på?!

Erfarenhet av att anlita detta löske till pack?
Ett allmänt önsketänkande om "allas lika värde?"
Arbetar du som biståndshanläggare?
Lär dig detta: folk som du, som inte har en enda aning om hur detta satans avföda till pack "arbetar" MEN ÄNDÅ SKA FÖRMILDRA OMSTÄNDIGHETERNA OCH FÖRSVARA, NORMALISERA OCH RÄTTFÄRDIGA deras metoder är orsaken till att tusentals husägare varje år blir blåsta, hotade och får sin egendom förstörd!! Hur kan du ens komma på tanken att "gissa dig till" att "arbetet blev rätt utfört men att de tog egna initiativ som spårade ur"??

Du började ditt inlägg med "Förstår inte" och det har du med all önskvärd tydlighet bevisat, varför inte låta det stanna vid det tills du lärt dig lite mer?

En av mina närmaste vänner bodde i London och råkade kära ner sig i en "traveller"-tjej. Efter att ha bott med hennes släkt i drygt ett år blev de tvungna att RYMMA, lämnade allt och stack till Sverige. De hade ingenting mer än kläderna på kroppen och en obeskrivlig kärlek till varandra. Och hennes släkt som svurit att döda dem bägge i hälarna.

Under fyra månaders tid fick de bo hos mig och min dåvarande flickvän, fyra pers i en tvåa på 45 kvm sliter duktigt, och under den tiden lärde jag mig i stort sett ALLT om hur "travellers" funkar. Alltså direkt från källan: en tjugofemårig tjej som fötts i en stulen husvagn och inte bott i annat än stulna husvagnar hela sitt liv. Har hundratals helt overkliga berättelser som jag gärna delar med mig av om intresse finns.
 
  • Gilla
civilingenjören och 2 till
  • Laddar…
Lugn å fin... :rolleyes:

Det som Larka menar är ju egentligen samma sak som cpalm förtydligar i inlägget efter, att de faktiskt utför någon form av jobb hyfsat riktigt, för att faktiskt ha någon form av rätt att kräva pengar. Det är ju rätt smart att se till att de har lagen delvis på sin sida. Varför blir du så otroligt förbannad över att larka skriver det? Det betyder ju inte att larka tycker det är okej det de gör!
Den här formuleringen: "de tog egna initiativ som spårade ur" kan ju rymma allt från en felkrattad grusgång till att de rivit av taket från byggnaden utan att lägga nytt. Tycker det snarare pekar på att larka är fullt medveten om hur de här gängen jobbar...
 
Redigerat:
R Rådbråkad skrev:
Intressant! Förklara gärna vad du grundar din fina "gissning" på?!

Erfarenhet av att anlita detta löske till pack?
Ett allmänt önsketänkande om "allas lika värde?"
Arbetar du som biståndshanläggare?
Lär dig detta: folk som du, som inte har en enda aning om hur detta satans avföda till pack "arbetar" MEN ÄNDÅ SKA FÖRMILDRA OMSTÄNDIGHETERNA OCH FÖRSVARA, NORMALISERA OCH RÄTTFÄRDIGA deras metoder är orsaken till att tusentals husägare varje år blir blåsta, hotade och får sin egendom förstörd!! Hur kan du ens komma på tanken att "gissa dig till" att "arbetet blev rätt utfört men att de tog egna initiativ som spårade ur"??

Du började ditt inlägg med "Förstår inte" och det har du med all önskvärd tydlighet bevisat, varför inte låta det stanna vid det tills du lärt dig lite mer?

En av mina närmaste vänner bodde i London och råkade kära ner sig i en "traveller"-tjej. Efter att ha bott med hennes släkt i drygt ett år blev de tvungna att RYMMA, lämnade allt och stack till Sverige. De hade ingenting mer än kläderna på kroppen och en obeskrivlig kärlek till varandra. Och hennes släkt som svurit att döda dem bägge i hälarna.

Under fyra månaders tid fick de bo hos mig och min dåvarande flickvän, fyra pers i en tvåa på 45 kvm sliter duktigt, och under den tiden lärde jag mig i stort sett ALLT om hur "travellers" funkar. Alltså direkt från källan: en tjugofemårig tjej som fötts i en stulen husvagn och inte bott i annat än stulna husvagnar hela sitt liv. Har hundratals helt overkliga berättelser som jag gärna delar med mig av om intresse finns.
Lattjo, du skriver jag inte har en aning... och sedan att jag bara gissar.
Ja. Det gör jag, för i detta fall vet vi INTE allt och vi är på ett forum, där folk spekulerar.

Men menar du att du anser du att du vet allting om just detta fall?

Försöker inte ursäkta, eller förmildra - alls. Hur får du det till det?
Vi vet inget om det alls här.
 
T ToRy skrev:
Lugn å fin... :rolleyes:

Det som Larka menar är ju egentligen samma sak som cpalm förtydligar i inlägget efter, att de faktiskt utför någon form av jobb hyfsat riktigt, för att faktiskt ha någon form av rätt att kräva pengar. Det är ju rätt smart att se till att de har lagen delvis på sin sida. Varför blir du så otroligt förbannad över att larka skriver det? Det betyder ju inte att larka tycker det är okej det de gör!
Den här formuleringen: "de tog egna initiativ som spårade ur" kan ju rymma allt från en felkrattad grusgång till att de rivit av taket från byggnaden utan att lägga nytt. Tycker det snarare pekar på att larka är fullt medveten om hur de här gängen jobbar...
Otroligt förbannad? Jag tror inte du sett mig arg. Som i Finspång, där en god vän hade dessa satans tjuvjävlar på att sätta sten på garageuppfarten. Han hade spriller nya BBS-fälgar med Pirelli P-någonting på sin Golf som stod vid sidan av garaget för att uppfarten skulle vara åtkomlig, men när "yrkesmännen" plötsligt lämnade platsen efter att 2/3 av stenen var uselt satt stod hans Golf på rostiga plåtfälgar med blanka däck. Gissa vem som pröjsat i förskott? Tydligen genetiskt, i London hade de som specialitet att ringa polisen och lura iväg dem från bilen för att "undersöka" någonting. I buskarna väntade depåpersonalen: med sin gedigna utbildning och två garagedomkrafter snodde de hjulen och hade lämnat platsen inom fyra-fem minuter. Varför polisbilar? "Alltid de bästa däcken, nästan alltid Vauxhall Astma (kan fel, men vill minnas att det var så) med samma bultmönster som våra egna bilar."

Beklagar om jag spiller över min ilska på oskyldiga, men så fort jag uppfattar den minsta antydan till försvar för dessa Djädervular till skurkpack, kickar mina instinkter in och väser: "-UTROTA! -UTROTA!" .
 
  • Gilla
civilingenjören och 2 till
  • Laddar…
Hårda ord Rådbråkad men jag håller med dig. Har som tur är sluppit direktkontakt med detta slödder men jag kan nog föreställa mig hur det kan vara, har en poalre som är polis som faktiskt tog dom på bar gärning när dom dumpade byggavfall i nåt dike.
Ärendet gick till åklagare och åtal var väl på gång men dom var givetvis försvunna när det var dags för förhör, som tur är har dom inte kommit tillbaks. Antagligen hade dom väl ändå bara fått lite böter som inte skulle betalats så det var väl lika bra det.
 
  • Gilla
civilingenjören och 2 till
  • Laddar…
R Rådbråkad skrev:
Otroligt förbannad? ....
....Beklagar om jag spiller över min ilska på oskyldiga, men så fort jag uppfattar den minsta antydan till försvar för dessa Djädervular till skurkpack, kickar mina instinkter in och väser: "-UTROTA! -UTROTA!" .
Delar till fullo din uppfattning om packet, men försöker att inte låta det flöda över på de som inte förtjänar det. ;) Dina ordval, skrikande meningar (hela meningar med stora bokstäver SKRIKER i mina ögon) och ifrågasättanden av larka indikerade en tämligen... låt oss säga upprörd ton, som var riktad mot larka. Som enligt min ödmjuka uppfattning inte försvarade packet och därmed inte förtjänade den tonen. Därav mitt svar. (y)
 
  • Gilla
mikethebik
  • Laddar…
Det finns ett antal personer som faktiskt utnyttjar dessa personers tjänster. Jag känner en handfull i min kommun utanför Stockholm.

Enklare tjänster som kostar en bråkdel av vad en ”riktig firma” tar. De ser därmed till att främja trafficking och slaveri men billigt blir det och i vissa fall även acceptabelt utfört enligt mina bekanta. De fallen får vi ju aldrig läsa om här.

så Svensson är inte SÅ oskyldig som det alltid låter.
 
  • Gilla
civilingenjören och 2 till
  • Laddar…
L larka742 skrev:
Lattjo, du skriver jag inte har en aning... och sedan att jag bara gissar.
Ja. Det gör jag, för i detta fall vet vi INTE allt och vi är på ett forum, där folk spekulerar.

Men menar du att du anser du att du vet allting om just detta fall?

Försöker inte ursäkta, eller förmildra - alls. Hur får du det till det?
Vi vet inget om det alls här.
Ok! När jag (efter att ha bytt "huvud"säkringen till en 16A) kollar mitt eget inlägg inser jag att det ser onödigt aggressivt ut, så jag pudlar oförbehållsamt, nivå kungspudel, och ber om ursäkt för min bristande impulskontroll. Skall försöka optimera min självdisciplin, men när detta pack kommer på tal blir jag så jääla lack att jag tyvärr inte kan lämna några garantier.

Nästan så att jag funderar på att skriva en bok: "Gissa vem och de fyrtio rövarna" eller "Mannen med en nyckelknippa större än ett blomkålshuvud" eller "Hur man driver en bordell i en husvagn med fyra ungar, deras farmor och två hundar i" eller "Jag lade beslag på en ödetomt, en eldriven bom samt en nummerlappsmaskin från ett apotek och öppnade parkeringsplats mitt i London"...
Dessa ädlingar från öriket har många järn i elden och jag tror att jag känner till mer om dem än de flesta svenskar.

Avslutar med ett tips till alla som inte råkat ut för "Mannen med nyckelknippan större än ett blomkålshuvud" än: Alla bor inte i radhus, alla har inte larm, många har inga grannar alls, vissa upptäcker att huset eller förrådet länsats utan ett enda brytmärke på dörr eller fönster, vilket kan sätta myror i huvudet på vem som helst.
Det enkla sättet att skydda sig mot "bumpkeys" är att trycka in fett i låset. Vitt vaselin eller ett cerat sätter inte lika grymma fläckar på kläderna som hjullagerfett om man glömmer att torka av nyckeln.
 
  • Gilla
civilingenjören och 3 till
  • Laddar…
R Rådbråkad skrev:
Ok! När jag (efter att ha bytt "huvud"säkringen till en 16A) kollar mitt eget inlägg inser jag att det ser onödigt aggressivt ut, så jag pudlar oförbehållsamt, nivå kungspudel, och ber om ursäkt för min bristande impulskontroll. Skall försöka optimera min självdisciplin, men när detta pack kommer på tal blir jag så jääla lack att jag tyvärr inte kan lämna några garantier.

Nästan så att jag funderar på att skriva en bok: "Gissa vem och de fyrtio rövarna" eller "Mannen med en nyckelknippa större än ett blomkålshuvud" eller "Hur man driver en bordell i en husvagn med fyra ungar, deras farmor och två hundar i" eller "Jag lade beslag på en ödetomt, en eldriven bom samt en nummerlappsmaskin från ett apotek och öppnade parkeringsplats mitt i London"...
Dessa ädlingar från öriket har många järn i elden och jag tror att jag känner till mer om dem än de flesta svenskar.

Avslutar med ett tips till alla som inte råkat ut för "Mannen med nyckelknippan större än ett blomkålshuvud" än: Alla bor inte i radhus, alla har inte larm, många har inga grannar alls, vissa upptäcker att huset eller förrådet länsats utan ett enda brytmärke på dörr eller fönster, vilket kan sätta myror i huvudet på vem som helst.
Det enkla sättet att skydda sig mot "bumpkeys" är att trycka in fett i låset. Vitt vaselin eller ett cerat sätter inte lika grymma fläckar på kläderna som hjullagerfett om man glömmer att torka av nyckeln.
En rejäl och oförbehållsam ursäkt från dig, inte vanligt på detta forum! Uppskattas, hoppas att larka742 också gör det.

Du måste utveckla det där med bumpkeys och fett i låset, nyfiken på vad det är.
Och i övrigt håller jag med i dina åsikter, har också sett resultat av dessa drägg på hemgjorda rast/campingplatser i skogen som förvandlats till sopstationer med mängder av bråte samt asfaltrester. Är väldigt övertygad om att det inte är NCC eller PEAB som ligger bakom
Finns också någon stackars skogsägare som måste ta bort skiten och kanske dessutom också betala för det. EU är ett skämt när det gäller att hantera oönskade fri-rörlighets opporturnister, avarterna borde man ha tänkt på innan man sjösatte den lagen.

.
 
  • Gilla
civilingenjören
  • Laddar…
MultiMan
@mikethebik Blott ett exempel:


Bättre att skaffa kvalitetslås, de går inte att "bumpa". Bosnianbill eller lockpickinglawyer på Youtube går igenom vilka som är bäst.

Själv kör jag t ex Abus hänglås med skivor istället för pinnar i låset, går inte att bumpa utan måste dyrkas med specialverktyg, känsliga fingrar och tid.
 
  • Gilla
civilingenjören och 1 till
  • Laddar…
mikethebik mikethebik skrev:
En rejäl och oförbehållsam ursäkt från dig, inte vanligt på detta forum! Uppskattas, hoppas att larka742 också gör det.

Du måste utveckla det där med bumpkeys och fett i låset, nyfiken på vad det är.
Och i övrigt håller jag med i dina åsikter, har också sett resultat av dessa drägg på hemgjorda rast/campingplatser i skogen som förvandlats till sopstationer med mängder av bråte samt asfaltrester. Är väldigt övertygad om att det inte är NCC eller PEAB som ligger bakom
Finns också någon stackars skogsägare som måste ta bort skiten och kanske dessutom också betala för det. EU är ett skämt när det gäller att hantera oönskade fri-rörlighets opporturnister, avarterna borde man ha tänkt på innan man sjösatte den lagen.

.
Jo, här ska du se: enkelt uttryckt är en "Bumpkey" en nyckel med alla axen skurna till sitt lägsta läge. In med nyckeln, dra ut ett hack, lägg LITE belastning(dvs vrid nyckeln pyttelite), klappa till på nyckeln lite löst, villorna i låset går i botten, men hinner inte ner för att låsa igen pga den lilla vridningen på nyckeln. Funkar i tex ASSA cylinderlås. Man behöver alltså bara en nyckel per profil. Går den in i låset så öppnar den låset om man inte i listighetens namn fyllt cylindern med fett: fettet bromsar villorna så att de inte hinner bottna, voila: Bumkey oanvändbar! Lärde mig detta av en "traveller"-tjej, har prövat många gånger, funkar alltid! Instruktionsfilm:
vet inte om det är den bästa, men det finns fler. Nu vet du i alla fall vad du letar efter....:cool:
 
  • Gilla
civilingenjören och 1 till
  • Laddar…
MultiMan MultiMan skrev:
@mikethebik Blott ett exempel:

[media]
Bättre att skaffa kvalitetslås, de går inte att "bumpa". Bosnianbill eller lockpickinglawyer på Youtube går igenom vilka som är bäst.

Själv kör jag t ex Abus hänglås med skivor istället för pinnar i låset, går inte att bumpa utan måste dyrkas med specialverktyg, känsliga fingrar och tid.
Självklart har du rätt, men hur många villaägare/förrådsägare vet ens vad vi menar? Och hur många vill ha ett hänglås på ytterdörren? Vad jag förstått är ett skivcylinderlås bra mycket svårare att DYRKA, bumpkey funkar ju inte där, men hur många ASSA cylinderlås finns det på olika ställen i detta land som skulle kunna utesluta bumpkey med bara lite fett? Och du: det spelar nästan ingen roll vilket hänglås du än sätter på din ytterdörr, Blomkålsmannen har metoder: Ett 1.5-volts batteri eller en läskburk att shimsa bygeln med=välkommen in! Om det handlar om att kunna låsa efter sig utan spår. Skiter man i spåren och ljudet går det snabbare med två fasta U-nycklar, men nu bromsar jag. Det finns ju läskunniga skurkar...
 
C
Hur kom vi från förmodade Irländska asfaltsläggare till låsdyrkning?
Är dessa banditer någon sorts experter på att dyrka lås?
 
  • Gilla
tank77 och 1 till
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.