Vi köpte nyligen en rostfri Vedpool, Aristokrat Party med reningsverk MP-75. Vi är nöjda med själva baljan och uppvärmningen. Vi har dock problem med att vattnet blir lite grumligt, gulaktigt och luktar unket efter ett par bad. Vi har använt desinfektionsmedlet och flockningsmedel från biocool. Funderar på om vi måste testa med något kraftfullare medel. Vad använder ni andra med rostfri ”badtunna”? Det måste ju vara klorfritt.
 
Kör själv brom i mitt spabad. Men funkar inte i vanlig pool då det bryts ner av solljus. Har ni ett lock över vattnet är det inga problem. Brom luktar mycket svagt och är en mycket bra bakteriedödare. Obs! för o hålla vattnet mindre skitigt se till att alla duschar av sig innan bad. Minskar nersmutsningen enormt mycket. Tyvärr blir det ofta att folk bara hoppar i med massa lotion smink osv.
 
  • Gilla
jennypenny74
  • Laddar…
tips på bättre rening. kör ner filterbollar istället för catridgefilter. enormt mycket mer filteryta. enklast är att såga bort pappen i ett filter o fylla med filterbollar på den platsen. sedan kan man tvätta dem i tvättmaskinen (inget sköljmedel)
 
  • Gilla
jennypenny74
  • Laddar…
Vi har samma problem. Har dock redan filterbollar. Vi har en eluppvärmd terasspool som bara varit igång några veckor. Vattnet blir inte helt klart trots dosering enligt instruktioner och 20hr filtrering/dygn.
 
  • Otydligt och grumligt vatten i en terasspool med synliga vattendroppar och reflektion mot ytan.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Vi har tömt, skurat och bytt vatten två gånger och nu håller det sig klart (peppar, peppar). Det kan ju vara så att det är avfällningar från metallen när det är nytt kanske? Vi trodde det berodde på regn, men nu har det hållit sig klarare trots regn.
 
Ok. Vi har ju lock på tunnan och har ej badat när det regnat. Så för vår del kan det inte vara regn. Vi har tömt och gjort rent tunnan en gång men med samma resultat. Tömde dock ej filtret. Måste kanske göra rent filterbollarna också då. De var dock knappt smutsiga.
 
  • Gilla
jennypenny74
  • Laddar…
Vad har ni för vattenvärden badet?
 
J jennypenny74 skrev:
Vi köpte nyligen en rostfri Vedpool, Aristokrat Party med reningsverk MP-75. Vi är nöjda med själva baljan och uppvärmningen. Vi har dock problem med att vattnet blir lite grumligt, gulaktigt och luktar unket efter ett par bad. Vi har använt desinfektionsmedlet och flockningsmedel från biocool. Funderar på om vi måste testa med något kraftfullare medel. Vad använder ni andra med rostfri ”badtunna”? Det måste ju vara klorfritt.
nej eran tunna är utav syrafast tunna så kör på pool eller spa klor om ni vill. Jobbar i badhus där vi har RF syrafasta badtunnor samt pooler.



kollade på sidan biokol har ni gått efter deras anvisningar?
SPABAD OCH BADTUNNA MED FILTERSYSTEM
Vid uppstart eller byte av vatten:
Dag 1: Byt till ett rent filter eller backspola reningsverket och dosera 120 ml per 1000 liter vatten.
Dag 2: Om vattnet upplevs grumligt, upprepa steg 1 igen. Klart för bad!
Underhåll:
1. Dosera 40 ml per 1000 liter efter varje baddag. Vid tillfällen med fler badgäster än badet är avsett för, stöddosera med 10 ml per extra badgäst och 1000 liter vatten.
2. Dosera 40 ml per 1000 liter vatten var 7:e dag från uppstart.
3. Vid grumligt vatten, byt filter och dosera 40 ml per 1000 liter varje dag tills badvattnet har klarnat.
4. Kontrollera filtret regelbundet. Byt hellre för ofta än för sällan!
 
  • Gilla
jennypenny74
  • Laddar…
wrang wrang skrev:
nej eran tunna är utav syrafast tunna så kör på pool eller spa klor om ni vill. Jobbar i badhus där vi har RF syrafasta badtunnor samt pooler.



kollade på sidan biokol har ni gått efter deras anvisningar?
Japp.
 
Jag hade samma problem med BioCool, 'plastig' lukt, grönaktigt och svagt grumligt vatten. Bytte vatten två gånger innan jag gav upp. Kör nu med brom-puckar i flottör och klor eller aktivtsyre var annan/tredje vecka eller om vattnet börjar se sunkigt ut.
Har catridgefilter, kör filter 2,5 timmar per dygn + efter bad.
 
Vår pool har anslutningar i aluminium och de klarar tydligen inte klor så då måste ha ett klorfritt alternativ. Om man ska ge upp med BioCool, vad ska man göra istället. Känns väldigt trist dock då deras medel är mycket enkelt att handskas med och har ju funnits länge på marknaden.
 
Vi har samma problem. Vi har en pool/tunna från svenska badtunnor. Dom rekommenderar BIOCOOL men jag upplever också lukt/grumlighet trots evigt tvättande av filterbollar. Klor går bort pga aluminium. Har någon testat aktivt syre eller biltemas klorfria system?
 
M Matte1111 skrev:
Vi har samma problem. Vi har en pool/tunna från svenska badtunnor. Dom rekommenderar BIOCOOL men jag upplever också lukt/grumlighet trots evigt tvättande av filterbollar. Klor går bort pga aluminium. Har någon testat aktivt syre eller biltemas klorfria system?
Använd Biocool’s ”Clear my pool water” tillsamman med Biocool’s ”Disinfect my pool”. Det är ett flockningsmedel som löste mitt problem med grumligt vatten.
 
M Matte1111 skrev:
Vi har samma problem. Vi har en pool/tunna från svenska badtunnor. Dom rekommenderar BIOCOOL men jag upplever också lukt/grumlighet trots evigt tvättande av filterbollar. Klor går bort pga aluminium. Har någon testat aktivt syre eller biltemas klorfria system?
Vi har kört snabbklor en ggr per vecka för vi verkar ha en bakterie i vårt vatten som Biocool ej biter på. Men det har inte påverkat aluminiumet. Har kört så sen i höstas. SVenska badtunnor har ändrat sina instruktioner nu så det är ok med lite klor. kloret i sig tar ej hand om grumligheten. Men det löste sig med biocools Clear my poolwater.
 
Christer63 Christer63 skrev:
Använd Biocool’s ”Clear my pool water” tillsamman med Biocool’s ”Disinfect my pool”. Det är ett flockningsmedel som löste mitt problem med grumligt vatten.
Vi har kört detta men upplever inte att det blir mycket bättre. Sen tillkommer om man läser instruktionen på Biocools medel ska det tillsättas X antal dl efter varje bad dvs att åtgången blir ganska hög och ett evigt baltande med desinfektionsmedel. Du har inte testat aktivt syre? Jag har fått för mig att det är mer "klipp" i detta?
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.