tjenare experter!
flyttade till ett nytt hus med äldre IVT 8e-6 från 1998, enligt fd ägaren är den lite för liten för huset som är ca 220kvm. den funkar men det är lite krångel att få igång den ibland, måste startas med el och sedan skifta till kompressorn när värmen gått upp lite så att kompressorn orkar driva och när det blir för kalt så orkar inte kompressorn med och jag måste då skifta till elpatron igen för att den ska få upp värme osv.. ett massa övervakande jobb som jag inte har tid med + att det läcker lite från skarvarna i rören runt pumpen så det e dags att byta varken om jag vill eller ej.

trodde att det ska vara hur smidigt som helst att byta pumpen men icke... det låter som att det e smidigare att bygga ett nytt bergvärmesystem alt. skaffa luft-vatten än att bara byta pump till det bef. bergvärmesystemet.
de flesta jag kontaktade säger att man ska borra ett nytt hål på 160-220m för att en ny pump ska funka. att borra i mitt befintliga hål som är 120m djup med 140 bottendiameter går ej säger de flesta. ingen borrfirma vill borra i befintliga hål säger dem.
en entreprenör har förslaget en Thermia som är byggd som en utbytes maskin och skulle anpassa sig efter det befintliga borrhålet, han menar att den tar så mycket effekt den kan ta från berget och resten tar den från en elpatron. han säger att detta kommer ändå att sänka mina kostnader en heldel då.
kostnaden för denna är omkring 100k.

jag vet inte hur jag vill göra varför jag skriver här och vill ha lite hjälp på lösningar.
ska jag byta till luft-vatten, borra nytt djupare hål, försöka hitta någon som vill borra i bef hål eller ta utbytes maskinen från Thermia? andra lösningar tas gärna emot!
tack!
 
  • Skärmdump av brunnens specifikationer, inklusive djup och diameter, för diskussion om uppdatering av värmesystem.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Redigerat:
  • Gilla
Bror9
  • Laddar…
Långt ner till berget kan man se i tabellen. Blir ganska dyrt när man borrar och ett antal meter försvinner. Jag skulle satsa på ny luftvattenvärmepump eftersom huset står i södra delen av landet där det inte blir jättekallt på vintrarna.
 
  • Gilla
Saabgubben
  • Laddar…
J Josth skrev:
Långt ner till berget kan man se i tabellen. Blir ganska dyrt när man borrar och ett antal meter försvinner. Jag skulle satsa på ny luftvattenvärmepump eftersom huset står i södra delen av landet där det inte blir jättekallt på vintrarna.
lät ju smidigt tills jag började räkna på luft-vatten och kom över 100k. ett sådant system för mina 220kvm skulle landa på ca 120k ink installation. hmm kanske bättre att ta Thermia bergvärmepumpen för 100k ändå och leva med att den kombinerar elpatron och kompressor för att värma huset?
 
Eller byt ut bergvärmepumpen och sätt in en lvp för tillskottet. Kostar ca 20 000 kronor.
 
  • Gilla
Saabgubben
  • Laddar…
O olotor skrev:
Eller byt ut bergvärmepumpen och sätt in en lvp för tillskottet. Kostar ca 20 000 kronor.
Skulle du kunna utveckla lite mer? Är amatör när det gäller värmesystem.
På vilket sätt kommer jag spara in pengar då?
Har en budget på ca 70k
 
J
Tänk också på att den ursprungliga investeringens kalkyl delvis bygger på att du kan återanvända befintlig värmehål och endast förnya med ny bvp.
 
  • Gilla
Saabgubben
  • Laddar…
Med en budget på ca 70.000kr lär du inte få något värmesystem, förutom en elpanna, som värmer ditt hus. En Bra Luft-vatten installation kostar +100.000kr
Jag hade nog fått en ny VP monterad som använder borrhålet. Det går även att komplettera med luftkollektor eller solfångare som värmer upp det grunda borrhålet.
 
  • Gilla
Saabgubben
  • Laddar…
Saabgubben Saabgubben skrev:
en entreprenör har förslaget en Thermia som är byggd som en utbytes maskin och skulle anpassa sig efter det befintliga borrhålet, han menar att den tar så mycket effekt den kan ta från berget och resten tar den från en elpatron. han säger att detta kommer ändå att sänka mina kostnader en heldel då.
Så fungerar alla moderna varvtalsstyrda värmepumpar, så du behöver inte köpa just en Thermia.
 
  • Gilla
Saabgubben
  • Laddar…
useless useless skrev:
Så fungerar alla moderna varvtalsstyrda värmepumpar, så du behöver inte köpa just en Thermia.
Det har jag förstått efter lite läsning:). Det var en thermia återförsäljare så det är klart att han försöker sälja thermia.
Vilka modeller är bra och har lägre inköps priser?
Såg att Nibe har lite lägre priser än övriga. De verkar även vara driftsäkra, lyckates inte hitta några negativa saker om dem.
 
Köp en ny pump och borra ett till hål.
Inga problem att köra paralella hål.
 
  • Gilla
H-Thomasson och 2 till
  • Laddar…
Problemet är att det är 25 meter till berg.
Vad har du för ventilation? Om du har mekanisk frånluft med centralt placerad fläkt så kan du sätta in en frånluftmodul som värmer brinet med hjälp av ventilationsluften och avlastar borrhålet lite.
 
  • Gilla
bjorsi och 1 till
  • Laddar…
Om tomten är skapligt stor och man vill gräva kan även en jordvärmeslinga fungera som komplement till det gamla borrhålet.
 
  • Gilla
Saabgubben
  • Laddar…
Jag har en bekant som hade samma dilemma som dig, krävdes nytt hål. Han valde en LVP och fick en ökad driftkostnad då han hade stort hus som dig. Nu 10 år senare hade det betalat sig att bekosta sig ett nytt hål och bvp enligt honom själv.
 
  • Gilla
Saabgubben
  • Laddar…
Saabgubben Saabgubben skrev:
tjenare experter!
flyttade till ett nytt hus med äldre IVT 8e-6 från 1998, enligt fd ägaren är den lite för liten för huset som är ca 220kvm. den funkar men det är lite krångel att få igång den ibland, måste startas med el och sedan skifta till kompressorn när värmen gått upp lite så att kompressorn orkar driva och när det blir för kalt så orkar inte kompressorn med och jag måste då skifta till elpatron igen för att den ska få upp värme osv.. ett massa övervakande jobb som jag inte har tid med + att det läcker lite från skarvarna i rören runt pumpen så det e dags att byta varken om jag vill eller ej.

trodde att det ska vara hur smidigt som helst att byta pumpen men icke... det låter som att det e smidigare att bygga ett nytt bergvärmesystem alt. skaffa luft-vatten än att bara byta pump till det bef. bergvärmesystemet.
de flesta jag kontaktade säger att man ska borra ett nytt hål på 160-220m för att en ny pump ska funka. att borra i mitt befintliga hål som är 120m djup med 140 bottendiameter går ej säger de flesta. ingen borrfirma vill borra i befintliga hål säger dem.
en entreprenör har förslaget en Thermia som är byggd som en utbytes maskin och skulle anpassa sig efter det befintliga borrhålet, han menar att den tar så mycket effekt den kan ta från berget och resten tar den från en elpatron. han säger att detta kommer ändå att sänka mina kostnader en heldel då.
kostnaden för denna är omkring 100k.

jag vet inte hur jag vill göra varför jag skriver här och vill ha lite hjälp på lösningar.
ska jag byta till luft-vatten, borra nytt djupare hål, försöka hitta någon som vill borra i bef hål eller ta utbytes maskinen från Thermia? andra lösningar tas gärna emot!
tack!
Min bergvärmepump är från 2000 de funkar fortfarande men auktoriserad ivt rekommenderar att vi ska ej lägga ner pengar på de.. Ny pump c5 kostar 93k inkl installation för 125kvm.+60kvm . Behöver ej borra på nytt.. Kanske kan kan ha samma pumpstorlek komplettera med solpaneler eller lite luftvärmepump......
De är precis så jag hade tänkt....
 
  • Gilla
Saabgubben
  • Laddar…
Tack för alla svar! Blev lite klokare.
Jag har självdrag och en frånluft är planerad längre fram men inte aktuellt idag då vi har många projekt igång just nu.

Det lutar mer åt en ny bergvärmepump. Fick syn på den nya mitsu geogan som folk pratar gott om.
Jag har behärt offert från dem stora leverantörerna, vi får se var vi landar på slutet av augusti:)
 
  • Gilla
Gullfal
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.