D Dennis_sk skrev:
Och jag ska just försöka bli av med våran. Vet inte om det är lönt att försöka sälja den. Måste ha ner den inom någon vecka inkl ca 2,5m skorsten. Någon intresserad? (Aneby 4mil öster om jkpg)
Varför - den ser ju bra ut?
 
Flyktsoda Flyktsoda skrev:
hur gjorde du med trägolvet när du la dit stenplattan? La du golvet först med tanke på plats för kakelugn? Såg anpassat ut
Det stämmer. Det förbereddes vid husbygget med extra stålbalk och 22 cm tjock gjutning mellan balk och grundmur. Ytan lades 15 mm under färdigt trägolv och en träskiva har varit parkerad där i ett antal år.
Det är källare direkt under kakelugnen
 
MariaiÖstergötland MariaiÖstergötland skrev:
Väldigt vacker kakelugn! Inte helt olik vår ca 120 år gamla i modellen. :D Härlig värme och hög mysfaktor och bonus: man kan grilla marsmallows i den på vintern. ;)
[bild]
Vi hittade faktiskt en liknande begagnad, men den var 345 cm hög och det kändes tråkigt att behöva lämna 100 cm oanvänt vi uppmurning.
 
Men vart leder ni ut röken, ser inget hål?
 
R Rolle85 skrev:
Men vart leder ni ut röken, ser inget hål?
Skorsten är under projektering. Specialare. Vi ville även passa på att utnyttja ROT-avdraget medans det finns och började nedifrån.
 
Den ser ut att stå riktigt nära väggen bakom. Har det medfört några speciella åtgärder?
 
Vart tar hålet i botten vägen
 
Björkisvägen Björkisvägen skrev:
Den ser ut att stå riktigt nära väggen bakom. Har det medfört några speciella åtgärder?
Den står drygt 50 mm från en fibercementskiva reglad mot fyrkantsstål. Där bakom är det 60 mm luft. Helt i sin ordning. Installationsanvisningen säger 50 mm till brännbart material. Anledningen till min konstruktion är att väggen skall ha en skjutdörr också.
 
R Rolle85 skrev:
Vart tar hålet i botten vägen
Det går ner i källarförrådets tak och fortsätter ut via en väldigt platt (25 x 200 mm, bockad galvplåt) kanal som ligger i mellan glesen i taket. Vill inte visa konstruktioner i onödan så jag arbetade mig lite för att dölja rören till friskluftsintaget. :geek:
 
Elegant kakelugn.

Du är inte rädd för kondens utanpå friskluftskanalen?
 
Oldboy Oldboy skrev:
Elegant kakelugn.

Du är inte rädd för kondens utanpå friskluftskanalen?
Vi har funderat på detta, VVS-ingenjören (farsan) och jag, men det är en sträcka på 2m som ev. behöver kondenssäkras. Det går att lösa. Resten passerar krypgrunden. Alternativt tar jag luften från verkstaden (15°} så blir det lite extra ventilation där.
 
Noterade vissa likheter med farsans bergvärme.
Bergvärme där kyl-/värmemediet löper i rör i taket i källaren mellan ytterväggen och pannrummet mitt i källaren. Det blev kondens på rören innan de isolerades ordentligt. Om jag kommer ihåg rätt så var det trots avluftare i källaren.

Han hade också problem med att golvet (uppreglat trägolv) mellan oljetankrum och pannrum mjuknade på ett ställe... Det var pga att det bildades kondens på oljeledningen iom att oljan/tankrummet var mkt svalt (ouppvärmt, men över nollan).
(När golvet togs upp så var det helt friskt överallt utom just ett ställe över oljeledningen där den gick lite närmare golvspånet. Uppreglat trägolv på oisolerad platta i källare, belagt med plastmatta.)

Så kondens kan ställa till det.
 
Johan Gunverth Johan Gunverth skrev:
Skorsten är under projektering. Specialare. Vi ville även passa på att utnyttja ROT-avdraget medans det finns och började nedifrån.
Men skorstensanslutningen är då rakt upp genom bjälklaget då antar jag? Känns som dåligt med plats för bakanslutning och du nämnde något om skjutdörr där med
 
M myrstack skrev:
Men skorstensanslutningen är då rakt upp genom bjälklaget då antar jag? Känns som dåligt med plats för bakanslutning och du nämnde något om skjutdörr där med
Det stämmer, men det är toppanslutning på min. Skorstenen ställs med en flänsad muff rakt ner i rökgången. Detta ligger bakom själva kronan och installeras senare. Jag har redan förberett med ett fibercementklätt hål ovanför gipstaket. Detta går vidare förbi övervåningen, genom vindenoch upp genom mittnocken på taket.
 
  • Gilla
Augen81
  • Laddar…
Vackert.
Vad är det för material som ugnen är byggd av? Modulstenarna ser ut att vara någon sorts lättklinker, betong? Fogat med lerbruk och sedan plattorna fastsatta med..?
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.