N Nybergzzz skrev:
Hej!
Har ett problem med min gardena smart 750.den har hittat hem i 1.5år men denna veckan så söker den efter laddstation tills den får tomt batteri.
Grön lampa i laddstation.
Går den ut på korrekt via guide från laddstationen vid klippstart?
 
M
I iseklaar skrev:
Hej Funderar på att köpa en Sileno.

Är det någon som vet om det är någon skillnad på Smart Sileno City och Sileno City vad det gäller smartheten?
Är det olika klippare eller är bara skillnaden att de skickar med en gateway till Smart klipparen?
Av det jag läst i denna tråden så känns smart gateway totalt meningslöst. Bara en massa problem av mängderna inlägg att döma. Sedan kan jag inte komma på syftet? Min gräsklippare rullar ut, gör det den ska och parkerar i sitt garage när jobbet är klart. Varför ska jag fippla med nån app som uppenbarligen fungerar uselt och jag trodde man skaffade en robot för att slippa engegera sig i klippningen av gräsmattan.

Jag kanske låter lite bitter men ibland känns det som att alla dessa appar/blåtand/wifi-grejor enbart tas fram för människors teknikkåthet utan egentligt syfte. En kompis visade mig nån app där han kunde se vart i huset hans robotdammsugare hade kört. Varför är det av relevant värde? Totalt meningslös fakta!
 
  • Gilla
HasseTeknik
  • Laddar…
M Markarbetaren skrev:
Av det jag läst i denna tråden så känns smart gateway totalt meningslöst. Bara en massa problem av mängderna inlägg att döma. Sedan kan jag inte komma på syftet? Min gräsklippare rullar ut, gör det den ska och parkerar i sitt garage när jobbet är klart. Varför ska jag fippla med nån app som uppenbarligen fungerar uselt och jag trodde man skaffade en robot för att slippa engegera sig i klippningen av gräsmattan.

Jag kanske låter lite bitter men ibland känns det som att alla dessa appar/blåtand/wifi-grejor enbart tas fram för människors teknikkåthet utan egentligt syfte. En kompis visade mig nån app där han kunde se vart i huset hans robotdammsugare hade kört. Varför är det av relevant värde? Totalt meningslös fakta!

Ofta blir det inlägg som tar upp problem, då kan man lätt få uppfattningen att allt strular och det är stora problem med grejorna.
Jag kan delvis hålla med dig om att uppkopplade gräsklippare kan ses som en gimmick, något som är framtaget som ett säljargument i konkurrens med andra fabrikat. Har man en enkel villatomt och tillbringar den mesta tiden hemma så tillför inte dessa appar särskilt mycket imho.
Men har man större och komplexa tomter, där det finns en ökad risk för fastkörning och kanske är borta från hemmet under längre tid är det inte helt fel att kunna få indikeringar om något blir fel mm.

Smart-grejorna från Gardena har förutom kopplingen mot klipparna även möjlighet till bevattningsstyrning mm som då integreras med klipparen.

Själv har vi under flera år bara nyttjat en enkel magnetkontakt på klipparen som ger en akustisk signal inomhus vid klippstart och klippslut samt push-indikering till mobil. Det ger en liten koll på klipparen, som vi idag inte vill vara utan.
 
  • Gilla
JohnBergq
  • Laddar…
M Markarbetaren skrev:
Av det jag läst i denna tråden så känns smart gateway totalt meningslöst. Bara en massa problem av mängderna inlägg att döma. Sedan kan jag inte komma på syftet? Min gräsklippare rullar ut, gör det den ska och parkerar i sitt garage när jobbet är klart. Varför ska jag fippla med nån app som uppenbarligen fungerar uselt och jag trodde man skaffade en robot för att slippa engegera sig i klippningen av gräsmattan.

Jag kanske låter lite bitter men ibland känns det som att alla dessa appar/blåtand/wifi-grejor enbart tas fram för människors teknikkåthet utan egentligt syfte. En kompis visade mig nån app där han kunde se vart i huset hans robotdammsugare hade kört. Varför är det av relevant värde? Totalt meningslös fakta!
Håller inte riktigt med. Har en smart sileno sedan några månader tillbaka och jag upplever appen som fullt godkänd. Visst, den har inte jättemycket funktioner men tycker absolut den sköter sitt syfte.

Till exempel: Var bortrest en vecka för ett tag sedan och det var kanon att jag kunde styra klipparen borta från hemmet. Se att den inte fastnar och en dag när jag såg att det spöregnade hela dagen kunde jag ha klipparen parkerad istället.
 
Har en smart sileno 2000. Mycket nöjd med appen. Smidigt att kunna parkera den när man ska fippla med vattenslangen på gräsmattan, eller när barnen leker. Enkelt att i appen parkera den till nästa morgon. Slipper man leta upp var den är för att sen trycka in pinkod osv.
 
N
E etompau skrev:
Går den ut på korrekt via guide från laddstationen vid klippstart?
Problem löst.hade satt guidekabel i fel kontakt i laddaren.pillade där för några dagar sedan och kom på detta.
 
M Markarbetaren skrev:
Av det jag läst i denna tråden så känns smart gateway totalt meningslöst. Bara en massa problem av mängderna inlägg att döma. Sedan kan jag inte komma på syftet? Min gräsklippare rullar ut, gör det den ska och parkerar i sitt garage när jobbet är klart. Varför ska jag fippla med nån app som uppenbarligen fungerar uselt och jag trodde man skaffade en robot för att slippa engegera sig i klippningen av gräsmattan.

Jag kanske låter lite bitter men ibland känns det som att alla dessa appar/blåtand/wifi-grejor enbart tas fram för människors teknikkåthet utan egentligt syfte. En kompis visade mig nån app där han kunde se vart i huset hans robotdammsugare hade kört. Varför är det av relevant värde? Totalt meningslös fakta!
Sen får du sällan höra om de som det fungerar utmärkt för :)

Jag har senaste mjukvara, jag har gateway och inte haft ett strul. Tycker det är smidigt med appen att ändra schema på klippningen då det ändrar sig lite under sommaren. Kunna parkera klipparen när det är gäster hemma osv.

Är det inget för dig köp en 5000kr Jula klippare och bara låt den gå jämnt så mycket det går. Det funkar ju också.

Ang din kompis med robotdammsugaren. Har han en bra modell går det sedan på den kartan välja områden där du vill damsuga extra ofta eller inte alls på. Men att bara konstatera att jobbet är gjort säger inte mycket.
 
  • Gilla
Sesulo och 1 till
  • Laddar…
Precis som föregående skrev, man hör sällan från dom som inte har problem. Jag är inne på min andra säsong, och har inte haft ett enda problem! Appen är kalasbra när man inte är hemma eller när det regnar, så kan man bara parkera den. Jag är iaf super nöjd!
 
Precis installerat klipparen och valt 2 områden.
Baksidan ( omr 1 ) där laddaren står är ca 70% av arbetsytan.
Framsidan ( omr 2) 30% av arbetsytan.
Ytorna är länkade med guide kabel och allt ser ut att funka.

Wizarden har räknat ut klippschemat baserat på gräsmattans storlek.

Om jag väljer att avaktivera omr. 1 pga vi skall så gräs, kommer då klipparen automatiskt att bara klippa omr. 2?
Och isåfall kommer den då bara att klippa de 30% som jag skrivit in?
 
Tyvärr inte. Den kommer bara att inte börja klippa i det område du avaktiverat. Slumpen kommer att göra att den hamnar där förr eller senare ändå.
 
Ok, men du menar att den i alla fall alltid alltid börjari området 2, även om den
bara klipper 30% av schematiden?
 
Den börjar i område 2 under 30% av tiden, övrig tid börjar den att klippa direkt utanför basstationen. Observera att detta bara handlar om vart den börjar! Slumpen avgör vart den hamnar övrig tid.
 
  • Gilla
Nötegårdsgubben och 1 till
  • Laddar…
M Maximarcus skrev:
Den börjar i område 2 under 30% av tiden, övrig tid börjar den att klippa direkt utanför basstationen. Observera att detta bara handlar om vart den börjar! Slumpen avgör vart den hamnar övrig tid.
@Maximarcus
Hur " tänker" klipparen? Om den skall vara aktiv ca 11 timmar per dag, 7 dagar i veckan för att hinna klippa arbetsytan, hur delar den upp dessa 100%?
Klipper den alla 70% av baksidan, alltså ca 5 dagar innan den går till framsidan och klipper 30%?
I nuläget har den inte gått till framsidan än och den är inne på dag två av veckoschemat
 
Hur den "tänker" vet bara de som har programmerat klipparen.
Procentsatsen avgör hur ofta klipparen ska välja de olika startpunkterna, det har ingen koppling till klipptid eller schema, utan det är alltså klippstarterna som påverkas av procentinställningen.

Om du har haft den i drift i två veckor men den har aldrig valt en startpunkt som du har programmerat in och ligger på framsidan så är något fel med dina installation.
 
E etompau skrev:
Hur den "tänker" vet bara de som har programmerat klipparen.
Procentsatsen avgör hur ofta klipparen ska välja de olika startpunkterna, det har ingen koppling till klipptid eller schema, utan det är alltså klippstarterna som påverkas av procentinställningen.

Om du har haft den i drift i två veckor men den har aldrig valt en startpunkt som du har programmerat in och ligger på framsidan så är något fel med dina installation.
Den har alltså bara varit i drift 2 dagar efter installation och ännu inte varit i område 2. Men den kanske startar där någon dag framöver. Tänker bara att om den inte går fram till område två förrän i slutet av veckoklippningen kommer ju gräset att växa så mycket mer där den inte klipper.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.