Undrar bara, när man kör röjsågen med tråden känns allt fint. När jag satte på denna slyklinga, trekanten blir röjsågen lite skakig och så när kör och gasar, normalt eller jag som satt den fel eller vint som säga??
 
Är den helt centrerad? Sitter det en bricka på axeln som är precis lika stor som hålet i klingan?
Bild?
 
Om förstår dig rätt så är en bricka ja.
Har ingen bild just nu.

Klingan, en bricka, koppen och sen muttern
 
Vad är det för fabrikat? Bild underlättar.
Och det finns ju slyklingor med olika håldimension.
Har vid ett tillfälle lyckats dra fast en klinga snett och sågen blir då helt okörbar.
En treuddsklinga klinga vibrerar lite mera än när du kör med tråd innan du fått upp varvet.
 
  • Gilla
MultiMan
  • Laddar…
Det finns som @useless är inne på olika storlek på centrumhål på klingorna. Men det borde nog wobbla rätt rejält om du har en klinga med 20 mm hål i ett fäste för 16 mm-hål tänker jag mig. Eller kanske håller centrifugalkraften den så stilla att det ändå bara upplevs som en lätt skakning på en gräsklinga. :thinking:
 
Jobbar just nu, kan Fixa bilder sen.
Är en stihl, konmer inte ihåg modell just nu. Men satte på tre udds klinga som följde med och testa lite
men tycker bara av att gasa vibrerar/skakar hela tiden. Känner verkligen i armar att de gör så. Så undra som sagt normalt eller sitter den fel på nåt vis.?
Eller som du säger att de sitter så pass still att känns så?
 
Det är inte normalt och kommer förmodligen att leda till att något går sönder. Är det en ny klinga så ska den vara i stort sett vibrationsfri.
 
MultiMan
Treuddsklingor blir lätt obalanserade. Jag råkade köra min i en sten så den fick en liten smäll och blev skrapad lite. Direkt märkbar obalans och jag fick balansera den genom att slipa på andra sidor.

Tanakas näst största röjare som ändå har helt avvibrerade handtag.
 
Okej. Min är oanvänd och röjsågen köpt nu i sommar. Så måste satt den fel på nåt vis?
 
MultiMan
Kan ju vara obalanserad från början pga tillverkningsfel men troligast är felaktig montering.

Har du läst manualen som visar vilka delar som måste finnas för slyklingan?

Väldigt viktigt att även de som inte brukar läsa instruktionsböcker gör det med röjsågar och liknande där en lossnad klinga kan ställa till väldigt mycket tråkigheter.
 
Fatta det som av manualen och delarna som följde med klingan, en bricka som verkar lika stor som klingans hål och är lite upphöjde på en sidan eller hur man säger sen kommer kopp som är lite sänkt? Inuti eller hur säga och mutter
 
Jag kör också Stihl, men mina sågar har olika håldimension. Sten stora har 20 mm och den äldre lilla 25 (tror det ör 25,4 om vi ska vara noga) , så här finns det olika.
Passbrickan för klingan är ganska tunn så det kan också vara så att du fått den snett.
Passbrickan sittet fast på locket mot vinkelväxel, sedan lägger du på klingan, lägger på den stora pressbrickan med "kuggar" som passar på axeln, på med skyddskoppen och dra fast med mutter.
 
Den kan ju ha halkat snett vid monteringen. Det är inte helt enkelt att hålla brickorna, klingan och koppen på plats när man pillar dit muttern.
 
MultiMan
Eftersom vi inte fått veta modell, är det en som är avsedd för att kunna ta en sådan klinga och av rätt modell om du köpt till i efterhand? Väldigt svårt att säga något utan bilder eller information öht annat än "obalans".
 
Illustration av delarna i en sågkonstruktion med numrerade komponenter och monteringsriktning angiven med pilar.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Om man inte gjort om konstruktion på nyare sågar ska det vara så här.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.