DeWalt är amerikanskt. Köp europeiskt och dumpa DeWalt, Makita m.m. Bosch är europeiskt, så satsa på det!
 
  • Gilla
Donn
  • Laddar…
Har såväl Makita som Ryobi och Dewalt hemma som jag kör rätt hårt med och min upplevelse är att Ryobin är oslagbar prismässigt för enklare arbeten (svagt batteri dock) medan DeWalt har en otroligt hög kapacitet (speciellt cirkelsågen och skruvdragaren) och deras batterier är absurda. Jag har två st 4ah DeWaltbatterier som laddas väldigt sällan jmf med batterierna från Ryobi och Makita, trots att de är 5ah. Alla mina maskiner är i mittsegmentet prismässigt.
 
Jag har helt gått över till Milwaukee 18V efter 25 år av allehanda märken.
Det är alltid enklast att hålla sig till ett märke med samma batteristandard och emellanåt säljer kedjor paket med olika Milwaukee-verktyg till förmånliga priser.

Än så länge är jag mycket positivt överraskad av kvaliteten på de röda maskinerna från US and A. Batterierna (5 Ah) räcker länge och jag märker inte att de tappar styrka under arbetets gång, laddningen går också snabbt.

Det är väl lite som ”Mac eller PC” och ”Volvo eller Saab”, man fastnar för något som någon annan har motsatt uppfattning kring, men jag kommer tveklöst fortsätta köra Milwaukee tills jag ändrar uppfattning
 
Mats-S
M Magnus Larsson skrev:
Man kollar vad dom säljer på Jula och sen undviker man det :cool:
Tvärtom.
Man börjar med att fundera på vilka krav och behov man har, därefter väljer man rätt maskin i rätt prisklass
 
  • Gilla
jleol och 2 till
  • Laddar…
Kör dewalt fullt ut på allt, förutom sänksågen som är festool, tycker dewalt levererar bäst gällande prestanda pris och hållbarhet, tappade förra veckan med skruvdragaren från 4 m, batterier flög all världens väg o tänkte nu är de godnatt, bara slå i batteriet o fortsätta..

makita har ruggigt sköna skruvdragare men tyvärr anser jag att kvaliten sjunkit drastiskt år för år, sen finns de inte en enda vettig såg från makita, är de ens möjligt o såga rakt med dem? Deras sticksåg är ju ett skämt.

Hikoki är även de bra grejer, och deras nätadapter är magisk.

Så mitt tips är dewalt eller hikoki!
 
  • Gilla
Nissens
  • Laddar…
Nissens
Mats-S John Smith skrev:
Tvärtom.
Man börjar med att fundera på vilka krav och behov man har, därefter väljer man rätt maskin i rätt prisklass
Jo, men det är dyrt att köpa billigt...
 
  • Gilla
TCG och 1 till
  • Laddar…
Råkade ut för precis samma sak med en Dewalt jag köpte, ingen gratis maskin kostade 3000kr.
skulle bygga ett litet staket det började brinna i maskinen efter 3-4 minuter.
Dewalt tog inget på garanti pga den var överbelastad.... hallå byggde ett staket!

köpte en Hitachi/hikoki som bolist har på kampanj imellanåt för 995kr.

Helt fantastik maskin klarar allt! Och väldigt väldigt billig.
 
Japp, typ samma modell som din. Höll nån månad innan den började slita vid minsta belastning. Värdelöst.

J jbass skrev:
[bild] Ny 18V Makita skruvdragare inköpt därför att batterierna till min BDF456 bestämde sig för att simultant lämna in. Vad händer? Drar lite lite 56 mm skruv i nyimpregnerad 28 mm trall. Maskinen blir rätt varm, så varm blev aldrig den gamla makinen. Efter ca. 100 lättdragna skruv tappar maskinen moment och lågor slår ur maskinen!

Vad är Makita för jäkla skit till maskiner?!

Tvåans vxl i gamla maskinen beter sig dessutom konstigt, men det kan jag leva med eftersom den gjort bra ifrån sig under 6-7 år.

Finns fler exempel på Makita skruvdragare som inte pallar och börjar brinna på nätet.
Till råga på köpet ska maskinen in på service trots att den köpt för några månader sedan så nu måste jag köpa ny skruvdragare för att komma vidare.

Är det fler som har problem med sina Makitamaskiner, specifikt nyare 18V-are?

Jag kommer INTE köpa fler Makitamaskiner. Vilket märke ska jag satsa på, som håller för lite mer avancerat hobbybruk?
Är det fler som har problem med sina Makitamaskiner, specifikt nyare 18V-are?[/QUOTE]
 
Fattar inte vad som hänt eller vad ni gjort för att få dem att pajja efter 100 skruv etc.
Vi på firman kör allt i makita, i regnrusk, snöstorm, isiga mornar, stekande sol. Haft makita i flera år och aldrig haft problem med några maskiner. De som pajjar har gjort det med flaggan i topp och uttjänta till max.
Själv rekomenderar jag makita framför allt annat i batteridrift.
 
  • Gilla
Miljardprogram och 2 till
  • Laddar…
När det gäller skruvdragare väljer jag panasonic. Har även en kanon mutterknack. Har skruvat sjukt mycket trall med den utan klagomål. Även borrat 20mm hål i tjocka reglar men då tyckte den att det blev lite varmt ett par st men överlevde efter lite vila....
 
E evalottis skrev:
Snickarna som hjälpte oss här hemma kör på blå Bosch, så vi köpte borstlösa sådana och de har fungerat helt perfekt i två år nu. Vi har använt dem väldigt mkt. Batterierna räcker hur länge som helst :)
Japp samma är.. kör allt Blå-bosch... när jag jobbade som snickare hade vi Dewalt, men jag tycker de är för tunga och obalanserade.. Makita har aldrig varit någon favorit.. festool har ju många smarta lösningar men är för dyrt tycker jag..
 
Oj, detta engagerade!!

Fast det blev lite av en proffsråd.

Själv har jag kört Ryobi, 2st i 8 år, nu börjar batterierna bli lite trötta, men annars inga problem. Har byggt 20 altaner, bryggor, trädäck och broar, lite av en hobby.

Köpte Julas egna märke till stugan, dög till ett lite däck men var lite klen.

Bra med Ryobi att man kan ha grästrimmer och annat jox på samma batteri.
 
  • Gilla
ByggCD och 1 till
  • Laddar…
Har testat det mesta ( Största besvikelsen var faktiskt DeWalt) men fastnat för Ryobi. Kört slut på kanske fem batterier men 2 skruvdragare, cirkel, stick bandslip kap lövblås trädsåg motorsåg häckdax bara levererar.
Nu senast ett terrass däck på 70 m2, ca 2400 sidoskruvat och ett nytt gästhustak på 50 m2.
 
  • Flygbild av nylagt träterrassdäck på 70 m2 intill hus och klippformation.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Gilla
ConnyK och 3 till
  • Laddar…
Ingen erfarenhet av Makita men har byggt lösvirkes hus, altan >100kvm, förråd och carport med EN Ryobi (ingen spik). Den fungerar fortfarande felfritt men är rätt glapp överallt så har uppgraderat till en borstlös. Har även cirkelsåg och rondell. Tycker de är mycket prisvärda speciellt om man passar på att handla när det är rea på någon bygg-lada. MEN sen finns det en massa modeller av Ryobis skruvdragare så jag skulle nog inte köpa den billigaste.
 
  • Gilla
Rem och 1 till
  • Laddar…
J jbass skrev:
[bild] Ny 18V Makita skruvdragare inköpt därför att batterierna till min BDF456 bestämde sig för att simultant lämna in. Vad händer? Drar lite lite 56 mm skruv i nyimpregnerad 28 mm trall. Maskinen blir rätt varm, så varm blev aldrig den gamla makinen. Efter ca. 100 lättdragna skruv tappar maskinen moment och lågor slår ur maskinen!

Vad är Makita för jäkla skit till maskiner?!

Tvåans vxl i gamla maskinen beter sig dessutom konstigt, men det kan jag leva med eftersom den gjort bra ifrån sig under 6-7 år.

Finns fler exempel på Makita skruvdragare som inte pallar och börjar brinna på nätet.
Till råga på köpet ska maskinen in på service trots att den köpt för några månader sedan så nu måste jag köpa ny skruvdragare för att komma vidare.

Är det fler som har problem med sina Makitamaskiner, specifikt nyare 18V-are?

Jag kommer INTE köpa fler Makitamaskiner. Vilket märke ska jag satsa på, som håller för lite mer avancerat hobbybruk?

Makita har varit näst intill världsledande, men de sista åren verkar kvalitén försvunnit. Men det är väl som de flesta andra Japanska märken, de köper mer å mer från grannen (Kina) .
Metabo och blå Bosch har då funkat i flera år och hårt användande så de blir att fortsätta med de märkena. Festool är ju suveräna , men inte så suveräna att de matchar priset. Iaf inte för mer hobbybruk. Proffesionellt kan jag förstå att de väljer Festool....
 
  • Gilla
Donn
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.