Hej,
Jag ska köpa nytt täcke till min son. Han är 7 år och märker ju själv inte så mycket av skillnaderna, men som mamma vill man ju att han får ett bra täcke - till ett bra pris. Jag kollade bl.a. in Ikeas täcken, men det är många varianter.... Kan någon tipsa om ett bra täcke som inte "kostar skjortan" tiull barn?
Tack!
 
tommib
Definiera bra täcke. Vilka egenskaper innebär det för dig? Jag och min fru har t.e.x helt olika uppfattningar om vad som utgör ett bra täcke.
 
C
A _ametist_ skrev:
Jag fattar skillnaden i dun relativt fjädrar. Men motsvarar skillnaden i det prisskillnaden för ett barn?
En sak att vara medveten om är att dun "försvinner" med tiden. I fallet med IKEAs dyraste täcken ganska snabbt dessutom enligt min erfarenhet. Så även om det är jättefluffigt och skönt när täcket är nytt så sjunker det med åren ihop. Sen är det väl så att många idag kanske inte förväntar sig en livslängd på mer än ett par år även från ett dyrt täcke.
Men på det sättet kan fjäder vara både ett bättre och billigare val. Om än inte lika varmt.
 
Något många inte tänker på är att en maskintvätt fluffar fint upp ett dun/fjädertäcke. Mitt IKEA-täcke av dess högsta kvalitet är nu 15 år och jag är picky. Använder det året runt.
 
  • Gilla
Appendix
  • Laddar…
Oj, det var två olika - men bra - tips!
Svårt det här....
 
  • Gilla
Chang-Yoon
  • Laddar…
C
yonna yonna skrev:
Något många inte tänker på är att en maskintvätt fluffar fint upp ett dun/fjädertäcke.
Icke att förglömma med ordentlig efterföljande torktumling med tennisboll eller liknande. Tumlingen räcker om man inte vill tvätta täcket. Tvättade en dunjacka en gång och torktumlaren var trasig. Den gick inte att rädda.

Men det jag var inne på har inget med fluffning att göra utan att dunet permenent tappar volym (genom att det faller sönder antar jag). Säkerligen kopplat till dunets kvalitet, men de fjädertäcken jag har har inte haft det problemet.
 
BirgitS
En bra början är väl att bestämma om det ska vara ett relativt svalt (tunt) täcke som Jysk-täckena eller ett varmare och det beror ju på hur fruset eller varmt barnet är i sig själv.
 
  • Gilla
Karlia
  • Laddar…
tommib
En annan tanke är om man har allergier av något slag eller tendens att utveckla sådana. I så fall ska man sannolikt satsa på syntet.

Du skriver ju också att han inte märker av skillnaderna så mycket, vilket jag tror är väldigt vanligt. Sannolikt spelar det väldigt liten roll utöver varmt/kallt och dina övriga tankar handlar mest om projicering. Köp ett täcke för runt hundralappen på Ikea. Om han är nöjd så är det gott så.
 
  • Gilla
yonna och 1 till
  • Laddar…
Mina barn fick syntettäcken. Inte så avancerade och det funkade bra. Den ena fick senare ett dyrare fjäder/duntäcke i tonåren och den andra föredrar fortfarande som vuxen syntettäcke. Detta är så individuellt så förslaget till TS är att prova sig fram och inte tänka så långsiktigt.
 
  • Gilla
tommib
  • Laddar…
tommib
Därför väljer man också IKEA för 100 kr, så gör det inte så mycket om det kasseras efter några år.
 
Jag är lite orolig att syntettäcken inte andas... Han är väldigt varm av sig. Därför tänkte jag att dun kunde ventilera lite bättre!??
 
BirgitS
Har haft täcken utan dun och fjäder sen jag var liten eftersom jag är allergisk mot fåglar och nog andas de. Det är verkligen inte som att ligga under en plastfolie. Om han är väldigt varm av sig kanske det räcker med bara påslakanet.

Duntäcken är ju kända för att vara varma. Fjädertäcken är inte fullt så varma.

Finns en genomgång här: https://www.hemtex.se/inspiration/guider__rad/guide_valj_ratt_tacke/svala_tacken/
 
Köp ett Ikea Silvertopp 39kr
Enda som fungerar på sommaren för min del. Allt annat blir för varmt och svettigt.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.