Vi köpte vårt hus för lite drygt ett år sedan. Den tidigare ägaren hade gjort en heldel hemma bygge själv, estetiskt snyggt, men tyvärr mycket fel. Vi köpte huset och kände till dessa fel, med planen att sådant skulle vi åtgärda lite i taget. Nu är det dags att åtgärda nästa projekt, nämligen förrådspanelen.
Huset och förrådet är byggt 1970. Den tidigare ägaren hade satt markstenar på gården i anslutning till förrådet. Tidigare var det asfalt över både gården och i förrådet. Istället för att lyfta bort asfalten innan att lägga på markstenen, alternativt att höja golvet lika mycket i förrådet som gården efter markhöjningen, har de gjort lätt för sig och valt att lägga markstenen direkt på asfalten på gården och låta bli att göra något med golvet i förrådet i förhållande. Markstenen sitter nu ihop med förrådspanel med cement i mellan panelarna. Riktigt dumt gjort, men detta behöver jag åtgärda vilket fall.

Nu håller alltså panelen att släppa nere vid marken och även vid kanterna. Det är cirka 13-15 m vägg i panel (förråd + garage). Nu undrar jag vad ni rekommenderar jag ska göra? Jag vill inte göra som tidigare ägare att gör fel, men samtidigt har jag inte råd att anlita en byggfirma. De jag tog in innan ville att jag antingen skulle riva ner allt och bygga om på nytt för 300 tusen, eller renovera bara panelen för 50 tusen. Inget av dessa val är möjligt att göra nu. Så nu tänker jag laga detta själv med lite händigt hjälp av bekanta och grannar.

Frågan är, kan jag kapa panelen nere så att det hamnar över markstenen med lite marginal? Hur ska jag göra med mötet mellan markstenen och panelen? Det sitter reglar på baksidan av panelerna så klart.

Här kommer några bilder
 
  • Svartmålad förrådspanel som möter marksten på en gård, med synliga skador och cementrester.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Svartmålad träpanel på förråd med skador vid anslutning till grå markstenar.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Svart träpanel möter grå markstenar på gården, skador vid kontaktområde och en fotboll syns i hörnet.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Nedre delen av en förrådspanel som möter markstenar med synliga fel och sprickbildning.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Skadade och smutsiga träreglar i förråd med synliga kablar och en plastpåse på en krok.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Skadad träpanel där den möter marksten på en gård, markerande ett underhållsproblem vid husets förrådsdel.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Mörkt målad träpanel på ett förråd under en vit hängränna, skador nära marknivå ej synliga.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Bild på nederdelen av grå huspanel som möter en yta av grå markstenar, med synlig cement mellan panel och stenar.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Svart träpanel som möter grå markstenar med synligt cement mellan panel och mark, tecken på felaktig installation.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Jag hade nog som du säger kapat panelen i underkant, gett den ett par centimeter släpp mot stenen.
pillat bort betongen och resterna av panelbrädorna. Tror inte jag lagt i med betong igen, ev någon typ av sten men det är lättare det börjar växa i det kanske.

Vad är det för plåtar/bitar men ser i botten av brädorna på bild 2? Ser ut som en spikbleck eller liknande.

När du sågar får man ju vara med och kolla om vissa brädor behöver bytas skarvas eller så.
Ser ju också ut som om du kommer åt panelen från isidan så du har ju en chans att göra ett hyggligt jobb med att att behandla de nya ändarna för att förhindra röta.
 
Tack Svanteman!

Jag är bara lite orolig att lämna underkanten tomt, om jag inte höja det med något. Det kommer ju regna ner där tror jag.
Hos grannen, som också har ett exakt likadant förråd (kedjehus), så ut som på bilderna, bifogar 2 nya bilder.

På de små plåtarna på bild 2 står lite information, avstånd till avlopp och brunn med pilar som pekare.
 
  • Två små metallplattor med information om avlopp och brunn monterade vid en byggnads underkant.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Svart vertikalt plankförråd med tom underkant ovanför stenplattsgångväg.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Kanske sätta fast någon tålig skiva längst ner under panel mot mark.
 
Jonatan79 Jonatan79 skrev:
Kanske sätta fast någon tålig skiva längst ner under panel mot mark.
Jag tänker så också, men fråga är med vad. Mina makstenar sitter inte riktigt under panelen.
 
Spelar det nån roll att det ser ut som det gör då? Panelen är ju nergjuten och lär väl inte lossna mer än den gjort? kanske lossnade 1979 redan och har sett ut så sen dess. Lär stå i 40 år till kanske..........Byta panel kan man väl göra når det är helt godnatt och det verkligen behövs.
 
S Stefan1972 skrev:
Spelar det nån roll att det ser ut som det gör då? Panelen är ju nergjuten och lär väl inte lossna mer än den gjort? kanske lossnade 1979 redan och har sett ut så sen dess. Lär stå i 40 år till kanske..........Byta panel kan man väl göra når det är helt godnatt och det verkligen behövs.
Jag hade mer än gärna lämnat allt orört, men tyvärr är den nergjutna panelen i underkanten redan skadad, efter bara ett år sedan vi flyttade in, och det kommer bli värre antar jag.
 
Jag skulle såga av panelen och sätta två plåtar istället. En som går ner bakom betongen och sitter mot reglarna och ett bleck som leder ut vattnet någon cm från fasaden. Springan mellan plåten och den gamla betonggjutningen skulle jag fylla med ny betong.
 
  • Gilla
amigomio
  • Laddar…
Anna_H Anna_H skrev:
Vårt garage var byggt så från början. I samband med panelbyte satte snickarna en rejäl fotplåt som sticker ut under panelen. En kompromiss som är bättre än inget. Alternativt var ju att riva hela garaget och lägga ett varv sten av någon slag i botten så att man höjer upp.

Ungefär som den här: [länk]
Har du möjligtvis en bild på hur det ser ut nu hos dig?
Jag har inga planer på att byta panelen på allt, även om det hade varit bättre. Jag ska byta ut några enstaka som är helt slitna.
 
Panelen är ju oväsentlig. Det som är vitalt är ju hur stommen och golvet ser ut.
Antar att det är betongplatta på mark med träsyll som väggreglarna står på?
Är ju stor risk att syllen ruttnar upp om den inte fuktsäkras.
Bilder inifrån underlättar.
 
Oldboy Oldboy skrev:
Panelen är ju oväsentlig. Det som är vitalt är ju hur stommen och golvet ser ut.
Antar att det är betongplatta på mark med träsyll som väggreglarna står på?
Är ju stor risk att syllen ruttnar upp om den inte fuktsäkras.
Bilder inifrån underlättar.
Här kommer några blandade bilder inifrån.
Garagedelen är nyisolerad för ett par år sedan, Halva förrådet är också isolerad, dock det är äldre. Resten av förrådet är inte isolerad. Jag kan tillägga att förrådets tak är nyligen renoverat med 10 års garanti.
 
  • Inredning och objekt i ett oisolerat träförråd, inklusive verktyg och förvaringslådor.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Detaljbild av nyisolerat garagetak med synliga träbjälkar och isoleringsmaterial.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Interiör av ett tak i förråd med synliga träbjälkar och isoleringsmaterial.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Delvis isolerade väggar och ett renoverat tak med synliga träbjälkar i ett förrådsutrymme.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Interiör av ett förråd med hyllor, verktyg och isoleringsmaterial, delvis renoverat.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Inre hörn av ett förråd med träväggar, vissa delar nyisolerade och andra äldre med synliga slitage.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Inifrån ett förråd med synliga träreglar och isoleringsmaterial; äldre och nyare delar visas.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Nyisolerad vägg med orange färg vid betonggolv i garagedel, visar isoleringsdetaljer.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Del av ett vitmålat förråd med röd hylla och synliga isoleringsmaterial under tak.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Nyisolerad garagedel med svartmålad sockel och grovt betonggolv, synliga isoleringsdetaljer.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Del av ett rött brandskåp bredvid en brandsläckare, beläget i ett förråd med synlig isolering.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Trävägg i förråd med synlig isolering och en hink med gräsmönster står mot väggen.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Tag bort den längsgående raden marksten (eller byt mot smalare), tag bort allt cementbruk så det blir ett "dike" längs väggen. Fyll diket med grovt grus/stenar så luften kan cirkulera mot panelen och syllen.
 
  • Gilla
amigomio
  • Laddar…
BengtH BengtH skrev:
Tag bort den längsgående raden marksten (eller byt mot smalare), tag bort allt cementbruk så det blir ett "dike" längs väggen. Fyll diket med grovt grus/stenar så luften kan cirkulera mot panelen och syllen.
Bengt, menar du att jag inte behöver kapa underkanten av panelen? Det är ju risk att det samlas vatten där som skadar panelen, eller tänker jag fel?
 
Såg just nu att du har knappt nåt taksprång så faran för vatten finns nog. Om du inte har fall i längdriktning, dvs så eventuellt vatten i diket rinner i nåndera riktning. Annars kommer det hamna under markstenen eller i syllen - inte bra.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.