L larka742 skrev:
En 15-åring är ett barn, men får alltså ta traktorkort och köra alla möjliga maskiner helt lagligt.
Du missade visst att du skrev att de får göra det efter att ha tagit traktorkort? Det får en 4-åring inte göra. Och det finns ju orsaker till det. Vad ni amatörforskare än säger så är en 4-årings hjärna inte mogen att ta in intryck från omgivning i tillräcklig mån för att framföra fordon säkert.
 
  • Gilla
Sir Duke och 2 till
  • Laddar…
Troligen är denna fyraåring, trots bristande omdöme, bättre än mig på att styra maskinen (jag har provat att gräva och tyckte det var svårt) men det är som sagt inte det utan omdömet att själv framföra som iallafall jag tycker är avgörande...
 
  • Gilla
Anna_H
  • Laddar…
C
Anna_H Anna_H skrev:
Du missade visst att du skrev att de får göra det efter att ha tagit traktorkort? Det får en 4-åring inte göra. Och det finns ju orsaker till det. Vad ni amatörforskare än säger så är en 4-årings hjärna inte mogen att ta in intryck från omgivning i tillräcklig mån för att framföra fordon säkert.
Fast det behövs väl inget traktorkort eller annat körkort heller för den delen för att köra grävmaskin?
Så länge man inte skall ut och nöjesåka på allmän väg.
 
  • Gilla
Lövborgen
  • Laddar…
Snigla Snigla skrev:
Skiter väl eg i vilken maskin vi snackar om här, det viktiga i kråksången är 4 år... jag har inga problem att man låter barn prova på lite saker ibland under kontrollerade former (dvs när en vuxen är med).

Men saken är den att det är inte för barnets/barnens skull någon låter dem sätta sig i stora/små maskiner, där är mer en egogrej.. något "pappa eller mamma" vill att barnen ska få göra.. få prova.. för att de själva kom ihåg hur spännande det var med motorfordon när "de var små".. och de vill att deras barn ska få samma möjlighet att testa som kanske de fick (eller rent av INTE fick).

Barnen i sig bryr sig liksom inte så mycket när de är 4 år, de vill bara vara i centrum.. ha sin mamma och pappas uppmärksamhet. De skulle kunna tycka det var lika kul att ladda tvättmaskinen.. om föräldrarna gjorde det lika spännande och kul!
barn i storstäderna får inte åka själv till skolan innan årskurs fyra.. det är ju fullständigt idiotiskt. Jag har inte bott på landet. Men jag cyklade själv till skolan när jag var sex, ensam på 70väg.

i städerna låter man inte barn gå/åka/cykla själv längre, men det har ju inte med trafiken att göra..

alla vet varför, men svårt att prata om när man blir bannad så fort man nämner nåt om saken.
 
  • Gilla
  • Älska
nissenhj och 4 till
  • Laddar…
Fairlane
E Erik Salhammar skrev:
barn i storstäderna får inte åka själv till skolan innan årskurs fyra.. det är ju fullständigt idiotiskt. Jag har inte bott på landet. Men jag cyklade själv till skolan när jag var sex, ensam på 70väg.

i städerna låter man inte barn gå/åka/cykla själv längre, men det har ju inte med trafiken att göra..

alla vet varför, men svårt att prata om när man blir bannad så fort man nämner nåt om saken.
Trams,
Självklart får barn gå/åka/cykla själva i städerna, iallafall i Stockholm. Det gör både mina och bekantas barn. Ibland låter man inte barnen ta en viss väg för att trafiken är farlig där. Den vägen kanske fungerar några år senare.

Jag känner ingen som hindrar sina barn att få/åka/cykla själva för att det finns farliga invandrare som det är uppenbart att du syftar på. Kanske beror det på att varken jag eller mina bekanta är rädda för invandrare.
 
Jag tycker nog inte en 4 (eller 6) åring bör cykla själv vare sig på 70 väg på landsbygden, på Hornsgatan eller på en trafikerad väg i förorten. Vi fick inte cykla till skolan när jag var liten, å då e jag född på 70-talet.

Endel barn får i femårsåldern cykla, bada och göra allt möjligt själva utan sällskap av vuxen. Dör alla dessa? Nej. Troligen väldigt få. Är det lämpligt? Nej. Dör någon? Sannolikt. Och att rädda bara ett liv är värt mycket.

I fallet med grävmaskinen är det väl framförallt de andra barnen kring maskinen som är i farozonen. Hade de låtit en pundare köra maskinen med gårdens barn springande kring den hade jag även tyckt det varit olämpligt. Om ungen gräver av avloppet eller råkar sätta skopan i en bil eller byggnad är väl så länge de inte låter försäkringen betala upp till dem själva...
 
  • Gilla
Anna_H
  • Laddar…
Staffans2000
Fairlane Fairlane skrev:
Kanske beror det på att varken jag eller mina bekanta är rädda för invandrare.
Hur kom de in i bilden?

Staffan
 
  • Gilla
mikethebik
  • Laddar…
Fairlane
Staffans2000 Staffan2000 skrev:
Hur kom de in i bilden?

Staffan
De dök upp med texten "alla vet varför, men svårt att prata om när man blir bannad så fort man nämner nåt om saken.".
Vad det innebär vet nog alla. Har man löst andra inlägg från skribenten så blir det ännu tydligare, om man någonsin tvekar.
 
mikethebik mikethebik skrev:
Mja, huvudfrågan här är väl om denne 5-åring körde maskinen utan övervakning?
nej det är inte huvudfrågan. Den vittnesuppgiften lämnade TS redan från början och det är utgångspunkten för hela diskussionen.
 
  • Gilla
Anna_H
  • Laddar…
MathiasS MathiasS skrev:
nej det är inte huvudfrågan. Den vittnesuppgiften lämnade TS redan från början och det är utgångspunkten för hela diskussionen.
Jo, det var ju uppgiften från TS, men vad jag och väldigt många andra i tråden poängterat är ju att hur vet man det på 150 meters avstånd, samt att det naturliga är ju att gå dit och kolla?
Själv tror jag att TS är seriöst bekymrad då dessa barn som alla är syskon också verkar vara i TS släkt, men att relationen är ansträngd.
Om TS undviker kontakt med föräldrarna och är säker på att dessa maskinövningar sker utan närvaro av äldre i maskinen är väl risken för konfrontation noll om man bara går över för att kolla på närmre håll.
Det här kan diskuteras hur mycket som helst, men fortfarande anser jag att undersöka läget gör först, därefter åtgärd.
Den/de äldre syskonen runt omkring kanske räknas som tillräckligt?
 
  • Gilla
nissenhj
  • Laddar…
Det tyngsta skälet till att trådar spårar ut är att folk som svarar gör egna helt lösryckta antaganden och sedan diskuterar utifrån det, med andra som gjort precis samma sak, istället för att bara använda de förutsättningar som TS gett inledningsvis.
 
  • Gilla
Richard Beiron
  • Laddar…
Staffans2000
MathiasS MathiasS skrev:
istället för att bara använda de förutsättningar som TS gett inledningsvis.
Ja och här uppstår trådens problem.
För att resonera så, måste vi acceptera att TS ser att grannens småbarn riskerar att bli krossade vilket ögonblick som helst och stället för att skrika "vad i helvete" och rusa dit för att dra undan ungarna från maskinen, sätter sig TS ner och loggar in på Byggahus för att starta en tråd om faran med småbarn och stora maskiner.
Tycker man att detta agerande är ok, kan det nästa gång i lugn och ro diskuteras eventuell hjälp till barn som håller på att drunkna, brinna inne eller trilla ner från ett stup.

Själv har jag väldigt svårt för att tro att någon kan vara så handfallen. Därför tycker jag att TS scenario läcker som ett såll.
 
  • Gilla
larka742
  • Laddar…
Staffans2000 Staffan2000 skrev:
Ja och här uppstår trådens problem.
För att resonera så, måste vi acceptera att TS ser att grannens småbarn riskerar att bli krossade vilket ögonblick som helst och stället för att skrika "vad i helvete" och rusa dit för att dra undan ungarna från maskinen, sätter sig TS ner och loggar in på Byggahus för att starta en tråd om faran med småbarn och stora maskiner.
Tycker man att detta agerande är ok, kan det nästa gång i lugn och ro diskuteras eventuell hjälp till barn som håller på att drunkna, brinna inne eller trilla ner från ett stup.

Själv har jag väldigt svårt för att tro att någon kan vara så handfallen. Därför tycker jag att TS scenario läcker som ett såll.
Det kan ju vara så att de inte omedelbart blir krossade - då hade vi nog läst om det i kvällspressen om det redan hänt - utan att det är risk att en olycka händer förr eller senare. Det är som att säga att man måste gå runt på badstranden och skälla på alla som sitter med mobilen när barnen badar. Inte som att undanlåta att rädda en drunknade 4 åring...
 
  • Gilla
Fairlane
  • Laddar…
J JohanLun skrev:
Det kan ju vara så att de inte omedelbart blir krossade - då hade vi nog läst om det i kvällspressen om det redan hänt - utan att det är risk att en olycka händer förr eller senare. Det är som att säga att man måste gå runt på badstranden och skälla på alla som sitter med mobilen när barnen badar. Inte som att undanlåta att rädda en drunknade 4 åring...
Vi har läst i media om rätt många fall där små barn förolyckats i samband med stora maskiner. Finns en anledning till att det skrivits föreskrifter om det.
 
Staffans2000
J JohanLun skrev:
Det kan ju vara så att de inte omedelbart blir krossade
Just därför, skrev jag: -"riskerar att bli krossade"!

Staffan
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.