Stickan56
K KjellTimell skrev:
Smidigt att kunna montera nya porten med den gamla kvar, så slipper man känna stressen att få ihop det. :)
I mitt fall vart det några speciallösningar som krävde reflektion och konsultation, så då kändes det bra att kunna låsa om sig under tiden lösningarna fick växa fram.

Nu är den på plats, återstår att ordna ett nytt fall ut från porten och sminka smygen när gamla karmen ryker.
Mitt råd är att ta bort kantjänet om du inte redan gjort det.
Annars är det risk för frostsprängning.

Stickan
 
  • Gilla
KjellTimell
  • Laddar…
K
Stickan56 Stickan56 skrev:
Mitt råd är att ta bort kantjänet om du inte redan gjort det.
Annars är det risk för frostsprängning.

Stickan
Inte ännu, men det skall bort plus utstickande platta skall bilas ner och "gjutas om", just nu är det bakfall in i garaget, förvisso mot en brunn.. Men regnvatten har inget där inne att göra.
 
  • Gilla
Stickan56
  • Laddar…
Stickan56
K KjellTimell skrev:
Inte ännu, men det skall bort plus utstickande platta skall bilas ner och "gjutas om", just nu är det bakfall in i garaget, förvisso mot en brunn.. Men regnvatten har inget där inne att göra.
Jag hade samma problem i mitt förra hus. En spygatt utanför porten som var kopplad till en brunn i garaget.
Vid skyfall svämmade spygatten över och vattnet rann in under portarna. och sedan var bara att skura garagegolvet. Planen var att lägga en markränna framför porten men det blev försäljning innan.

Stickan
 
Mark0 Mark0 skrev:
Slipar och spacklar, det roligaste momentet i ett hus... eller inte ;)

[bild]
Tur huset är litet. Det där går ju fort ;)
 
@KjellTimell Snygg port! Vad heter portmodellen och färgen/strukturen?
MVH
Staffan
 
K
@StaBen Det är en Hörmann LPU 42 och i mitt fall är måtten 2750x2250, färgen är "Golden Oak".
 
  • Gilla
StaBen
  • Laddar…
Fönsterpyssel.. Tråkigt som... Men måste göras.
 
  • Öppet tvåfönster på ett rött trähus skyddat av plast och en stege nedanför under renovering.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Gilla
Sthlm1891 och 3 till
  • Laddar…
Ska justera växthuset ikväll som tidigare ägare installerat på lite självjusterande mark... Den är ca 6cm lägre på ena sidan... Så dags att justera innan något går sönder!

Funderar på olika lösningar för justering som balkskor eller terassfötter.. Men rakare ska det bli =)
 
  • Gilla
Appendix
  • Laddar…
Rivit ut träpanel i källaren för att titta närmare på en besiktningsanmärkning som visade sig vara större jobb än väntat.

Även funnit fler idiotiska lösningar som bl.a detta vägguttag som var igen tejpat med spänning på.
 
  • Öppnad vägg med ett skadat och tejpade vägguttag, synliga kablar och söndrigt putsverk, flankerat av träpanel.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Skadad grön gipsskiva i källare med synligt eluttag och sladdar, tecken på dåligt utförda reparationer.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Wow
  • Gilla
Hus tomte och 4 till
  • Laddar…
Bytt min första lampknapp. Obs, före-bild.
 
  • En öppen strömbrytarinstallation i vägg, med synliga ledningar och delvis borttagen gammal strömbrytare.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Gilla
Lilametallic och 4 till
  • Laddar…
Lilametallic Lilametallic skrev:
Rivit ut träpanel i källaren för att titta närmare på en besiktningsanmärkning som visade sig vara större jobb än väntat.

Även funnit fler idiotiska lösningar som bl.a detta vägguttag som var igen tejpat med spänning på.
Kul med gamla hus och tidigare ägares skarpa lösningar :worried:
 
Maxizor Maxizor skrev:
Kul med gamla hus och tidigare ägares skarpa lösningar :worried:
Visst är det, det här är bara toppen på isberget. Värsta jag hittat än är hans egna elinstallation. Det hängde tampar ifrån väggen med ström på. Badrummet var utrustad med vägguttag som var trasiga och ärgade intill handfat och dusch. Visade sig att elen inte var jordad, men han löste det med en jordtråd som gick från elcentralen in i garaget och spunnen på en hatthylla.
 
  • Haha
Stickan56
  • Laddar…
Stickan56
Lilametallic Lilametallic skrev:
Visst är det, det här är bara toppen på isberget. Värsta jag hittat än är hans egna elinstallation. Det hängde tampar ifrån väggen med ström på. Badrummet var utrustad med vägguttag som var trasiga och ärgade intill handfat och dusch. Visade sig att elen inte var jordad, men han löste det med en jordtråd som gick från elcentralen in i garaget och spunnen på en hatthylla.
Var hatthyllan skyddsjordad?

Stickan
 
  • Gilla
Lilametallic
  • Laddar…
Stickan56 Stickan56 skrev:
Var hatthyllan skyddsjordad?

Stickan
Mja, fastborrad i en betongvägg. Räknar inte det som skyddsjordad
 
  • Gilla
Stickan56
  • Laddar…
Förbereder för väggrivning

Rum med träpanelvägg och bord med stolar, i väntan på rivning.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
  • Gilla
Sthlm1891 och 3 till
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.