Appendix Appendix skrev:
AAAAH. NU förstår jag :rofl:
Jag kanske misstänkte att det var så men det var roligare föreställa mig ställningsbygge a la "homer bygger grill" :D

Har du köpt egen? Vad tycker du?
Jag är i valet och kvalet att köpa en egen när det blir dags måla i vardagsrum (som man sen kan använda ute för målning och fasadbyten med)
Lånat av kollega, skulle mycket väl kunna tänka mig en egen. Lättbyggd och stabil bara den förankras i väggen. (y)
 
  • Gilla
Appendix
  • Laddar…
Staketet på plats med lite moddning. Använde stolphållare istället för den gamla lösningen. Bekvämt. Några minuter i stolen också. Solen skyms av träd från ca 16.00 så det är lite svalare efter det och lättare att jobba. Men nu får det räcka för idag. Fram med skottkärran och bort med verktygen
 
  • Nybyggt trästaket och person som vilar i stol på altan, verktyg och skottkärra synliga.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Nyinstallerat trästaket med moderna stolphållare runt en trädäckad uteplats omgiven av grönskande träd.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Nybyggt trästaket på däck med stolphållare och verktyg på marken.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Gilla
FredrikR och 2 till
  • Laddar…
Det är så här det blir varje gång känns det. Kan vara min sämsta gren, eller bästa - verktygsspridning kallas det nog. Farligt blir det också ibland. Vinkelslipen låg bakom mig i gräset när jag kröp mellan syren och staket. Låg på knä och sträckte foten bakåt och plötsligt kom jag åt starten. Inte mycket bra men ingen/inget kom till skada.
 
  • Verktyg och byggmaterial spridda på en gräsmatta vid ett pågående byggprojekt av en träterrass.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Wow
  • Gilla
Snigla och 3 till
  • Laddar…
K Kjell_G skrev:
Det är så här det blir varje gång känns det. Kan vara min sämsta gren, eller bästa - verktygsspridning kallas det nog. Farligt blir det också ibland. Vinkelslipen låg bakom mig i gräset när jag kröp mellan syren och staket. Låg på knä och sträckte foten bakåt och plötsligt kom jag åt starten. Inte mycket bra men ingen/inget kom till skada.
Vad är det för vinkelslip som kan starta så lätt? Min krävs det ett rejält tryck för att få igång :thinking:
 
Ramnemark Ramnemark skrev:
Vad är det för vinkelslip som kan starta så lätt? Min krävs det ett rejält tryck för att få igång :thinking:
Du tänker "upgrade opportunity"..? ;)
Sånt gillar jag. :cool:
 
  • Gilla
  • Haha
kulle och 3 till
  • Laddar…
Vissa maskiner vill man ha en hyfsad startspärr på. Vinkelslip är definitivt en (y):D;)
 
  • Gilla
FredrikR
  • Laddar…
Ramnemark Ramnemark skrev:
Vad är det för vinkelslip som kan starta så lätt? Min krävs det ett rejält tryck för att få igång :thinking:
Toolmate är väl nåt ÖoB, gammal är den iaf. Räcker med att föra knappen rakt ut och sen låser den där också. Nej, den får bort. Fastnat i batteriträsket så det finns nog nåt lämpligt där.
 
  • Använd begagnad Toolmate slipmaskin med synliga tecken på slitage och smuts, vikta elektriska sladdar över verktyget.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Gilla
Ramnemark
  • Laddar…
K
Smidigt att kunna montera nya porten med den gamla kvar, så slipper man känna stressen att få ihop det. :)
I mitt fall vart det några speciallösningar som krävde reflektion och konsultation, så då kändes det bra att kunna låsa om sig under tiden lösningarna fick växa fram.

Nu är den på plats, återstår att ordna ett nytt fall ut från porten och sminka smygen när gamla karmen ryker.
 
  • En nyinstallerad garageport monterad framför den gamla, med en snöslunga i förgrunden och byggmaterial bredvid.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Ny garageport installerad bakom en öppen äldre port, med byggmaterial och verktyg synliga.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Gilla
13th Marine och 5 till
  • Laddar…
richardtenggren
Snyggt! Men du har missat hörmann-loggan! ;)
 
  • Gilla
KjellTimell
  • Laddar…
K
@richardtenggren Skarpsynt! Sitter någonting där idag med en varningstriangel på.. Inte hunnit sätta mig in i om den skall pillas bort eller om loggan skall klistras över :p

Edit: Manualen visar inget om loggans montering nu när jag kollade efter..
 
  • Gilla
erikgöteborg
  • Laddar…
richardtenggren
K KjellTimell skrev:
@richardtenggren Skarpsynt! Sitter någonting där idag med en varningstriangel på.. Inte hunnit sätta mig in i om den skall pillas bort eller om loggan skall klistras över :p
Jag satt nyligen upp min Hörmann Lpu42 så jag kände igen den blå skylthållaren ;) Tyvärr var den ju nitad, så valde att montera loggan fast jag helst skippat den :)
 
K
richardtenggren richardtenggren skrev:
Jag satt nyligen upp min Hörmann Lpu42 så jag kände igen den blå skylthållaren ;) Tyvärr var den ju nitad, så valde att montera loggan fast jag helst skippat den :)
Min hållare ser ut/känns som att den sitter med dubbelhäftande, ej nitad.. Men jag antar att man bara smackar på loggan rakt på och att det blåa skall "lysa" lite i kanterna på skylthållaren?
 
richardtenggren
K KjellTimell skrev:
Min hållare ser ut/känns som att den sitter med dubbelhäftande, ej nitad.. Men jag antar att man bara smackar på loggan rakt på och att det blåa skall "lysa" lite i kanterna på skylthållaren?
Okej, kanske skiljer sig, hållaren har ju som en upphöjd kant, men det blåa syns inte när logon är där :)
 
  • Gilla
KjellTimell
  • Laddar…
Slipar och spacklar, det roligaste momentet i ett hus... eller inte ;)

Person som spacklar vägg i pågående renoveringsprojekt, med arbetsställningar runtomkring.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
  • Wow
  • Gilla
VärhultsVargen och 1 till
  • Laddar…
Dottern frågade efter kylväskan som går på 12 V och jag svarade i ett svagt ögonblick att ”Visst, den är i friggan, jag tar ut den”. Längst ner längst in bakom cyklarna ...

Överfullt förråd med diverse föremål inklusive cyklar, hinkar och en blå kylväska.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Halvtimme senare är den ute, blå och fin.

Trädgård full av utspridda föremål inklusive cyklar, en kylväska, byggmaterial och verktyg.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


När det mesta var ute tog jag tag i skrotet och röjde allt, blir tippen imorgon, och 7 timmar senare ser det klart bättre ut men behöver pumpa däcken på cyklarna. Blir några till salu inlägg med strax.

Överblick över en rörig förrådsutrymme med cyklar och diverse föremål.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Det jobbiga är att det finns en del till på friggan som behöver lika aktivitet.
 
  • Gilla
  • Wow
Sthlm1891 och 5 till
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.