Vi har för några månader sedan flyttat in i vårat nybyggda hus, movehomes #105, enskilt avlopp med trekammarbrunn och infiltrationsbädd.

Varje gång vi använder vatten i större mängder, tex dusch, tvätt, disk etc stinker det avlopp runt halva huset, som vi har härlett till avluftningen på taket.
Enormt besvärligt då det stinker skit i sovrummet när man vill ha öppna fönster på natten.

Finns det någon lösning på detta problem, typ sätta in vakuumventil på avluftningen?
 
S
Baddenbadden Baddenbadden skrev:
Vi har för några månader sedan flyttat in i vårat nybyggda hus, movehomes #105, enskilt avlopp med trekammarbrunn och infiltrationsbädd.

Varje gång vi använder vatten i större mängder, tex dusch, tvätt, disk etc stinker det avlopp runt halva huset, som vi har härlett till avluftningen på taket.
Enormt besvärligt då det stinker skit i sovrummet när man vill ha öppna fönster på natten.

Finns det någon lösning på detta problem, typ sätta in vakuumventil på avluftningen?

Vakumventilen kommer ju att släppa ut luft under precis de omständigheterna, alltså när ni duschar och spolar vatten.

Låter konstigt att det ska bli sån doft, väntar med spänning på om någon kan förklara det :)

Vakumventilerna är till för inomhusbruk och fryser sönder utomhus, men det konstiga är att de ska inte behövas om du har en fungerande takavluftning.
 
S SueCia skrev:
Vakumventilen kommer ju att släppa ut luft under precis de omständigheterna, alltså när ni duschar och spolar vatten.

Låter konstigt att det ska bli sån doft, väntar med spänning på om någon kan förklara det :)

Vakumventilerna är till för inomhusbruk och fryser sönder utomhus, men det konstiga är att de ska inte behövas om du har en fungerande takavluftning.
jag trodde vakuumventilen fungerade åt motsatt håll, alltså släpper endast in luft, men takavluftningens syfte kanske är att släppa ut luft(?) då känns det dumt med en sådan.

En tanke är ifall infiltrationen har som ett vattenlås i sig pga lutning eller dyl. Ifall det skulle kunna påverka.
Infiltrationen består av 2st 15m rör med öppet i änden ovan jord.
 
Är det inte avluftningsrören till infiltrationsbädden som sprider avloppslukt på tomten? Om de ligger i den riktning det ofta blåser från. Avluftningen på taket borde blåsa bort och inte slå ner.
 
De rören ligger ca 50m bort från änden av huset där takavluftningen sitter (ovanför sovrumtoaletten). Stinker som värst vid den sidan av huset. Brukar inte lukta på motsatta sidan, alltså mot infiltrationen. Har ej provat sticka ned näsan i något av rören för att verifiera men det skulle vara väldigt osannolikt att det kommer därifrån pga vart på tomten det luktar.
 
S
Baddenbadden Baddenbadden skrev:
jag trodde vakuumventilen fungerade åt motsatt håll, alltså släpper endast in luft, men takavluftningens syfte kanske är att släppa ut luft(?) då känns det dumt med en sådan.

En tanke är ifall infiltrationen har som ett vattenlås i sig pga lutning eller dyl. Ifall det skulle kunna påverka.
Infiltrationen består av 2st 15m rör med öppet i änden ovan jord.
Du har nog rätt, det var jag som fick ett hjärnsläpp pga. min egen vakumventil som släppte ut luft på vinden... Självklart har du rätt o jag fel :) Däremot är den inte gjord för utomhusbruk.
 
S SueCia skrev:
Du har nog rätt, det var jag som fick ett hjärnsläpp pga. min egen vakumventil som släppte ut luft på vinden... Självklart har du rätt o jag fel :) Däremot är den inte gjord för utomhusbruk.
Då förstår vi varandra Vad är det som inte klarar av utomhusklimat i en sådan ventil?
 
Baddenbadden Baddenbadden skrev:
Då förstår vi varandra Vad är det som inte klarar av utomhusklimat i en sådan ventil?
Vattenångan från avloppet fryser till is vintertid i vacuumklockan så den börjar kärva.
 
Jag kollade på movehome 105. Är det på uteplatssidan det luktar? Eller vid vid någon av kortändarna.
 
M Mike the Spike skrev:
Jag kollade på movehome 105. Är det på uteplatssidan det luktar? Eller vid vid någon av kortändarna.
Till höger om ytterdörren, den gaveln där det är två fönster intill varandra och ett smalt fönster (toalett)
 
Baddenbadden Baddenbadden skrev:
Till höger om ytterdörren, den gaveln där det är två fönster intill varandra och ett smalt fönster (toalett)
Alltså den högra husgaveln på den här bilden? Och avluftningen sitter rakt ovanför badrummet på den sida takfallet som är mot entrédörren? Och ni känner lukten när ni står utomhus och inte bara inne i sovrummet som är vägg-i-vägg med badrummet?
 
  • Vit villa med svart tak, skorsten och avluftningsrör nära husgaveln mot entrén.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Avluftningen är det runda ringen på taket. Infiltrationen syns längst bort i bild, till vänster bakom granen.
 
  • Tak med avluftningsventil och synlig rörledning, med skog och infiltrationsområde i bakgrunden.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
M Mike the Spike skrev:
Alltså den högra husgaveln på den här bilden? Och avluftningen sitter rakt ovanför badrummet på den sida takfallet som är mot entrédörren? Och ni känner lukten när ni står utomhus och inte bara inne i sovrummet som är vägg-i-vägg med badrummet?
ja det är den högra på bilden. Rakt ovanför badrummet. Lukten är väldigt tydlig utanför sovrummet oftast, öppna fönster leder in doften dit. Stängda fönster inga problem.
Har känt lukt även på baksidan vissa dagar, beroende på vind. Men oftast är det vid sovrum/ytterdörr. Ingen lukt iakttagen på diagonalt motsatt sida om huset (mot infiltrationen)
 
Baddenbadden Baddenbadden skrev:
Avluftningen är det runda ringen på taket. Infiltrationen syns längst bort i bild, till vänster bakom granen.
Okej. Finns det en vind ovanför badrummet eller kattvind vid sidan om så går det ju att kapa avluftningsröret och sätta en vacuumklocka inne på vinden.
Jag tror problemet har med placeringen av avluftningen och utformningen på huset. Varje gång det blåser från motsatt sida av huset så blir det undertryck på entrésidan och luften dras ned från taket. Tänk när du ser en film med en tjej som åker i en cabriolet och håret blåser framåt fast hon är skyddad bakom vindrutan för fartvinden.
Ett vanligt enkelt hus med ett vanligt rakt tak har inte samma ”fickor” där vinden skulle vända ner för att fylla ett undertryck som bildas. Hoppas du förstår hur jag menar.
 
Man kan även testa att förlänga avluftningsröret så skitlukten inte släpps precis jäms med takpannorna. Det kanske blir lite fulare men traditionellt på äldre hus är ju avluftningsrören en halvmeter till en meter höga ibland.
Du kan testa själv att bara köpa en rörstump och stoppa ner i hålet (och tejpa runt eller nåt för att täta) och se om det ändras.
 
  • Gilla
Claes Sörmland
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.