Ska riva/montera ned en gammal oljepanna, då det uppgraderats till bergvärme.

Kan man riva en oljepanna själv eller bör man låta fackman göra det? om man kan göra det själv vad är viktigt att tänka på?

I nuläget är oljepannan helt bortkopplad från värmesystemet i huset, så återstår egentligen bara å få ut åbäket från huset
 
Om den e bortkopplad så e den säkert tömd på vatten (kan finnas lite kvar). så egentligen bara som du skriver den ska flyttas.
Kanske att tänka på är om de finns några dl vatten i botten så kan de att färga golv m.m. rätt bra samma gäller rökröret där finns sot... så plugga / tejpa igen anslutningar så de inte lämnar spår på vägen ut och ( VAR STARK...)
 
Toppen, tack för tipsen,!
 
Har en fortsättningsfråga på att riva gammal oljepanna:
den som står i dotterns källare är för bred för källardörren, samt väger 250 kg.
Så jag tänkte sätta vinkelslipen i den och kappa upp den i lämpliga bitar. Är en gammal oljepanna i princip en stor låda, eller finns det andra överraskningar inuti? Tänkte plocka bort det som ser ut som "teknik" på utsidan, brännare, mätare, etc.
 
B Bortibacken skrev:
Har en fortsättningsfråga på att riva gammal oljepanna:
den som står i dotterns källare är för bred för källardörren, samt väger 250 kg.
Så jag tänkte sätta vinkelslipen i den och kappa upp den i lämpliga bitar. Är en gammal oljepanna i princip en stor låda, eller finns det andra överraskningar inuti? Tänkte plocka bort det som ser ut som "teknik" på utsidan, brännare, mätare, etc.
Vad är det för panna? Ofta räcker det med att klä av alla plåtar och ta bort isolering.
 
L lordi skrev:
Vad är det för panna? Ofta räcker det med att klä av alla plåtar och ta bort isolering.
Stor fyrkantig box, tror det är CTC, från 1970-talet. Men jag ska dit på onsdag så kan jag ta en ordentlig titt igen.
 
  • Gilla
Manhunter
  • Laddar…
Som gammal pann & tankdemonterare så kan jag ge tips att använda tigersåg istället för vinkelslip, utifall att det finns nått gött kvar i pannan.
 
  • Gilla
Lived och 6 till
  • Laddar…
Isoleringen kan vara stenull som dammar och kliar som f*n. På vissa äldre pannor är det asbest i hela isoleringen men det finns även pannor med asbest endast på vissa ställen som packningar runt luckor mm..
 
  • Gilla
Bortibacken och 1 till
  • Laddar…
Har gjort detta jobb själv tidigare - skar ned en tom oljetank med en billig tigersåg. Köpte sågen ny för ändamålet på Bauhaus, tror den kostade 400kr cirka. Det gick åt ett 10 pack blad och sågen var slut efteråt men gick relativt snabbt - under en halv dag vill jag minnas.

hörselskydd rekommenderas!

lämnade tillbaka sågen till Bauhaus efteråt och fick en ny på garantin :D
 
  • Gilla
Pär Stenberg och 1 till
  • Laddar…
H HSP skrev:
Isoleringen kan vara stenull som dammar och kliar som f*n. På vissa äldre pannor är det asbest i hela isoleringen men det finns även pannor med asbest endast på vissa ställen som packningar runt luckor mm..
Ja den där jävla asbesten har vi redan hittat i huset, dels runt gamla rörknutar, dels i lim som använts vid inläggning av linoleumplattor. Dottern jobbar på labb och har kollat i mikroskop så hon är inte glad alls åt det....

Tack för bra tips o grejer att se upp med. Ska ta det lugnt och fint o öppna upp med försiktighet....
 
Magnus E K
Ett alternativt sätt att bli av med pannan kan vara att bila bort lite av källargolvet intill, gräva en stor gropjävel, putta ner plåtskrället där och gjuta igen. Dokumentera för att slippa problem med dolt fel vid försäljning. Blir ju lika mycket (eller mer) material att bära ut men man slipper problemet med att pannan är för stor/tung eller innehåller farliga material. Bara hoppas det inte ligger en äldre panna där nere redan. (Observera att detta förmodligen är olagligt så det görs på egen risk!)
 
  • Haha
mkristensson och 1 till
  • Laddar…
Magnus E K Magnus E K skrev:
Ett alternativt sätt att bli av med pannan kan vara att bila bort lite av källargolvet intill, gräva en stor gropjävel, putta ner plåtskrället där och gjuta igen. Dokumentera för att slippa problem med dolt fel vid försäljning. Blir ju lika mycket (eller mer) material att bära ut men man slipper problemet med att pannan är för stor/tung eller innehåller farliga material. Bara hoppas det inte ligger en äldre panna där nere redan. (Observera att detta förmodligen är olagligt så det görs på egen risk!)
Bra tänkt Magnus. Helt i min smak (men inte riktigt i dotterns smak som är mera för att göra mer åt det rätta hållet....)
 
Tack alla för bra tips! Uppskattas!
 
Killinallan Killinallan skrev:
Som gammal pann & tankdemonterare så kan jag ge tips att använda tigersåg istället för vinkelslip, utifall att det finns nått gött kvar i pannan.
Förresten så måste jag fråga: varför är tigersågen bättre i dessa fall? Jag gillar vinkelslipens aggressivitet, det är kanske det som är fel? Men man kan ju styra tigersågen mer noggrant, kan det vara så jag ska se det? (Har bara kört vinkelslip jämt, på allt....)
 
B Bortibacken skrev:
Förresten så måste jag fråga: varför är tigersågen bättre i dessa fall? Jag gillar vinkelslipens aggressivitet, det är kanske det som är fel? Men man kan ju styra tigersågen mer noggrant, kan det vara så jag ska se det? (Har bara kört vinkelslip jämt, på allt....)
Det blir inte lika varmt av tigersåg, Så om det är tex olja kvar nånstans så är risken för antändning mindre ;) men ha brandsläckare etc i närheten ändå! (tänk på att inte släcka olja som brinner med vattenslangen ;)
 
  • Gilla
Bortibacken
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.