Vad var det jag sa man skulle blivit elektriker eller något annat okompliserat yrke.

Skojar bara!!
 
Nä, men det är ju rätt. Vad tror du jag blev elkonstruktör för? :cool:
 
ByggaNytt skrev:
Jovisst, det är "larmdosan", inget konstigt med det eller?
Nja man brukar inte vilja visa dem i onödan...
 
dejmon skrev:
Orkar inte läsa hela tråden, är det någon som nämner försäkring i detta fall?
Törs lova att du står utan ersättning om fukt/vatten/översvämmning kan härledas från ditt bygge.

..//N
Nej, det stämmer inte alls. Varför lova saker när du uppenbarligen inte vet hur det ligger till?
 
Det ska vara fackmannamässigt utfört, men det finns inga behörighetskrav på rörmokeri.
 
synpunkter skrev:
Faktiskt helt på eget bevåg, och jag är minst sagt akademiker. ;D I mitt fall blir det ingen "vanlig panna" utan en Effecta ack på 750 L med solslinga och med elpatron, men det blir en del pryttlar och rördragning till radiatorsystemet, till golvvärme, till expkärl, varm och kallvatten, samt en hel del förberedelser inför det som jag ev skall koppla till acken i nästa steg. Jag har nämligen inte bestämt mig ännu ang sol, pellets, luft/vattenvärmepump osv ännu. Jag lovar att delge samtliga misstag inklusive läckande rör... Likaså lovar jag att använda detta forum friskt för inhämtande av mentortips om det behövs.  
synpunkter: har du kommit igång än? tänkte ta lite lärdom av dig innan jag gör bort mig själv...
 
Proveldade min egenhändigt installerade Exonom P20UB i torsdags. En brasa i fredags och en i lördags...

Acktank/tekniktank stod redan på plats så jag har ryckt undan en gammal kombipanna och ställt in en ny på samma plats. Drog om returen längre ner i tanken och flyttade cirkpumpen till pannan från framledning till retur, för det hade jag läst var bra.
Tog cirka enochen halv dag. Lödningen gick bättre vartefter, körde med gasolbrännare med slang och engångsbehållare från Biltema. Lärde mig också att lödningen inte får ske för varmt med mjuklod.
Annars var det lättare att löda än jag inbillat mig. En var otät vid pannfyllning, men det var för att jag inte lött den...
Vid installationen av temperaturregulatorn till tappvarmvattnet gick två lödningar illa, för att jag bytt gasolpatron och fick lödningarna för varma så tennet inte sögs in.

Det viktigaste tror jag är att få rören stigande hela tiden mot avluftning så du inte får luftfickor.

Tobias
 
synpunkter skrev:
Lustigt inlägg - jag har anlitat såna där auktoriserade certifierade och medlemmar i branschförening-rörmokare två gånger. Den första lyckades vattenfylla övre plan på huset så det rann ner till plan 1 och vidare till källaren. Den andra behövde två gånger på sig att få en klämkoppling tät och ville på fullt allvar ha betalt för att komma tillbaka och göra det rätt/tätt. Aldrig mer. Klart det finns bra yrkesmän inom VVS, men jag känner ingen sådan och vill inte chansa ännu en gång.

P.S. Försäkringsbolagen kräver inte att en rörmokare gjort jobbet.  
Nej dom kräver det inte, men att ni inte begriper vad som händer om olyckan uppstår
är för mig obegripligt, jag vet !!!
(DOM SÄNKER ERSÄTTNING TILL ER Å DET GRÖVSTA....PUNKT SLUT !!!)

vet inte ni, så ta och ring vilket bolag ni vill och hör, detta handlar ju om en panna med tillhörande ack tankar och således en jäkla massa lödning och bockning av rör !!!

..//N

 
dejmon skrev:
Nej dom kräver det inte, men att ni inte begriper vad som händer om olyckan uppstår
är för mig obegripligt, jag vet !!!
(DOM SÄNKER ERSÄTTNING TILL ER Å DET GRÖVSTA....PUNKT SLUT !!!)

vet inte ni, så ta och ring vilket bolag ni vill och hör, detta handlar ju om en panna med tillhörande ack tankar och således en jäkla massa lödning och bockning av rör !!!
Bockningen torde knappast medföra någon större olyckrisk. ;)

Men visst om du gjort en bristfällig skarv kan det förstås sluta illa, men vad är risken för det om man är noggrann då man granskar det egna arbetet?
 
dejmon skrev:
vet inte ni, så ta och ring vilket bolag ni vill och hör, detta handlar ju om en panna med tillhörande ack tankar och således en jäkla massa lödning och bockning av rör !!!

..//N
Jag har pratat med mitt försäkringsbolag (Tryggh) och vidhåller att du har helt fel.
 
dejmon skrev:
Nej dom kräver det inte, men att ni inte begriper vad som händer om olyckan uppstår
är för mig obegripligt, jag vet !!!
(DOM SÄNKER ERSÄTTNING TILL ER Å DET GRÖVSTA....PUNKT SLUT !!!)

vet inte ni, så ta och ring vilket bolag ni vill och hör, detta handlar ju om en panna med tillhörande ack tankar och således en jäkla massa lödning och bockning av rör !!!

..//N

Lugna ner dig nåra kilo, det finns faktiskt lödkunnigt folk som inte är rörmokare...
 
Likblek: Jag får min ack v 34 och sätter väl igång så smått därefter. Målet är att det ska funka när det börjar bli kallt. Ett annat mål är som sagt att få det tätt.
 
synpunkter skrev:
Likblek: Jag får min ack v 34 och sätter väl igång så smått därefter. Målet är att det ska funka när det börjar bli kallt. Ett annat mål är som sagt att få det tätt.
Då måste berätta hur det går!
Börjar bli lite orlig för min källare... Ska gjuta nytt golv innan jag kan sätta in pannan och har bara börjat med att hacka ut golvet :-/
Men jag har ju tid att tänka på vilken panna jag ska ha ;)
 
låter strålande... kopplade själv bort varmvattnet (som just nu ändå bara fanns i köket) i veckan och har nu 14 dagar på mig att klura ut hur det ska bli med acktanken.

blev glatt överraskad i går när jag var inne i en liten vvsbutik en bit utanför malmö - skulle eg bara fråga efter delar men efter ett tag så frågade affärsägaren om jag ville ha hjälp att sätta delarna på plats... man ska inte ropa hej än men med lite tur så kommer jag iaf att få hjälp med att sy ihop kall och varmvattnet inomhus och förhoppningsvis så kan man mjölka ur lite tips om tanken också...
 
Gådeberg - du verkar vara inne på samma projekt som jag. Jag (ett åkeri) körde iväg en container med 10 ton betong, sprängsten, grus m.m. från ett uppbilat och uppgrävt källargolv idag. Men, jag har sparat källargolvet den bit som går från garagedörren till till pannrummet tills jag fått in acken... Sen blir det 10 ton till... Och däremellan lite rörmokeri, eller lite gjutning vad vet jag.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.