Allvarligt talat, jag har aldrig fattat detta med pickupper? Förutom att den är lite mer oöm än en vanlig kombibils bagagelucka, vad är den bra för?

Dom gånger jag känner att jag har nytta av byggbilen det är när jag kör hem med 6meter avloppsrör, 1100kg virke i fallande längd från 5-6 meter, hämtar lecablock på pall, kör gipsskivor och sist men inte minst, kör byggskräp till sopstationen. En pickup löser inte något av mina problem.

Varför inte köpa en billig personbil och en billig byggbil (transit eller motsvarande) ?
 
visdomsord från MathiasS!
jag har köpt en SAAB 9000 som ska få tjänstgöra för enkla transporter och fixar en lätt lastbil som ska köras virke med.
 
Ok, det här är för bra för att undanhålla er:

http://www.blocket.se/view/5802081.htm?caller=shl_s&l=0&c=1&city=0

Jag funderar nästan på att slå till själv - skulle det inte vara rätt fräckt med en bil med blått kapell och en med rött? Så man kan åka till sopen med en kulör/humör-matchad bil?

Och nej, det är inte jag som säljer bilen och jag känner inte personen som gör det.....

EDIT: Och nu finns det en med TIPPBART flak också!! Om jag bara hade en större parkeringsplats.....
 
Jag tycker du ska köpa en Cheva-van. (Ford- eller Dodgedito kan väl gå an om man är lagd åt det hållet... ;) )
Skåpbilar är överlägsna i de flesta fallen, och jänkevanarna lastar avsevärt mycket mer än t.ex. en VW Transporter.
Ett takräcke fixar de längsta grejerna om du av någon anledning inte gillar att kopparpipan, VP-röret eller 6-metersbrädan sticker ut en aning genom den gläntade bakdörren.

Dina kriterier:

Bättre begagnad-Självklart. Vem är så dum att han köper en ny bil?
Det är ju som att kasta ett par månadslöner i sjön under några år bara för att kunna visa upp en blank och rostfri bil.

Avdragsgill-Självklart. Det är alla lastbilsreggade fordon.

Billig i inköp-Det är dom faktiskt! Du får mycket bil för pengarna.

Billig i drift, (bensin och underhåll)...Hrmm... Där sket det sig kanske.
Jänkevanarna är törstiga. Åtminstone om man har svårt att hålla sig under 80-90 knyck. Det kommer vi aldrig ifrån. (Dom drar nästan lika mycket som den ovan föreslagna Nivan, och bara lite mer än din gamla Volvo :p )
Men underhåll räknar du ju in i samma punkt, och där är det inte många bilar som blir billigare. Reguljära slit- och driftdelar är i allmänhet billigare än hos "vanliga" bilar. Ofta mycket billigare, faktiskt. (Ej inräknat däck! Huga...)

Mer åt personbilshållet än lätt lastbil-Japp! Det är dom. Det var därför skattereglerna ändrades 1989. Komfortablare vagnar är svårt att hitta om dom är lite utrustade.

Inte förlora alltför mycket i andrahandsvärde-Det är lugnt. Kan du bara hålla efter rosten så har du inte tappat mycket i värde efter några år på en bättre begagnad. Fast det är svårt med rosten... Folk är känsliga med det fast det sällan spelar nå´n roll på bilar med ram...

Tja! Fördelarna är många, och den reella nackdelen egentligen bara en: soppatörsten.
1,2l/mil är svårt att komma under på en beg. van.
Detta är dock den enda bil som uppfyllar flest av dina kriterier.

En positiv grej till!
Automatlåda har du ju redan haft den goda smaken att begagna dig av på förgående byggbil, så den får du på köpet ;D
(Hoppas du inte funderar på att frångå denna underbara uppfinning...)



David skrev:
Min -79 240 automat har kollapsat i ett moln av rök. Det är dags att låta henne vila i frid och se sig om efter en annan livskamrat. Frågan är vilken? Iom att jag är bil-dyslektiker tänkte jag fråga er om råd. Jag har följande kriterier:
*Bättre begagnad. Kanske 3-4 år gammal.
* Vill kunna dra av momsen vilket innebär avskiljbart lastutrymme.
* Relativt billig i inköp
* Mycket billig i drift, (bensin och underhåll)
*Mer åt personbilshållet än lätt lastbil.
*Inte förlora alltför mycket i andrahandsvärde.

Vilket är bästa budgetköpet?

mvh
David
 
Problemet med chevavannarna är att hitta en som vårdats VÄL. Har föregående ägare inte bytt oljor ordentligt så bör man som presumtiv köpare hålla sej borta. Motorn slits hårt eftersom den är så inbyggd.
 
Fasting65 skrev:
Motorn slits hårt eftersom den är så inbyggd.
Nejdå!
En 350 är nästan outslitlig ;D
Det är snarare 700-lådan som kan vara problem med.
Åtminstone om den är äldre än -89.
 
MathiasS skrev:
http://www.blocket.se/view/5356840.htm?caller=shl_s&l=0&c=1&city=0

En Cheva, det är ju som en Skodapickis fast lite uttöjd. Men fortfarande är det bara fogsvansen och skruvdragarn som får plats....
Man kan väl inte jämföra en skåpbil med en pickis :-/?
Pickisen har ju obegränsat lastutrymme om man bara vågar lasta på höjden  ;D

Jag gillar Transiten från blocket med tippflak! Yummie!
Såg förresten att du tipsade om en L200 tidigare.
Jag har faktiskt en sådan nu, och den är inget vidare på att lasta måste jag säga...
Alldeles för litet flak. Men den tar sig fram bra på skogsvägarna.  :D
 
GM forever skrev:
Man kan väl inte jämföra en skåpbil med en pickis :-/?
Pickisen har ju obegränsat lastutrymme om man bara vågar lasta på höjden ;D

Jag gillar Transiten från blocket med tippflak! Yummie!
Såg förresten att du tipsade om en L200 tidigare.
Jag har faktiskt en sådan nu, och den är inget vidare på att lasta måste jag säga...
Alldeles för litet flak. Men den tar sig fram bra på skogsvägarna. :D
Jodå det går bra. Och som byggbil loosar alla pickisar på alla åtalspunkter.... :)

L200-länken måste ha blivit till strax efter att jag målat med oljefärg eller nått....
 
MathiasS skrev:
Jodå det går bra. Och som byggbil loosar alla pickisar på alla åtalspunkter.... :)

L200-länken måste ha blivit till strax efter att jag målat med  oljefärg eller nått....
Tjaa... Antar att du eg. menar att Vanen loosar före pickisen?

Det är en smaksak, men i huvudsak har du väl rätt.
Eftersom jag har vana av båda så är jag nog böjd att hålla med dig rent byggbilsmässigt. (Fast det beror ju på vad man bygger.)

Men ursprungligen var det ju snack om en kombination bygg/person-bil (sicken jäkla symbios...), och då vidhåller jag nog Vanens företräden.
...hm,..okej då,.. bortsett från soppatörsten.
Men då tar man diesel´n! Den drar bara litern, och funkar lika bra på villaolja som nå´t annat  ;D

PS. ta det vackert med förtunningen när du målar. Farliga grejer...DS.
 
GM forever skrev:
Nejdå!
En 350 är nästan outslitlig  ;D
Det är snarare 700-lådan som kan vara problem med.
Åtminstone om den är äldre än -89.
Mja, motorn blir (enligt min skrala erfarenhet) rätt varm längst in. Var med när bror lyfte ur en motor för att slänga in i sin (p)impala. De inre cylindrarna hade slitits rätt hårt av risigt underhåll.

...men vilka bilar överlever dåligt underhåll???...

Jag var själv nära att slå till på en Cheva Van. Man får mycket plåt för pengarna. Dessutom har man en motor som knappt utvecklats sen Dinosaurierna sprang omkring på jorden. Det finns således bra med reservdelar.

Nu dissade sambon mitt förslag, så det fick bli en Toyota 4-runner. Gipsskivor går in i bilen med fällt baksäte och öppen baklucka (ja, inte en hel pall... men någrastycken). Japanarna är duktiga på byggkvalitet, dvs jag slipper meka. Sen får man acceptera att hänga på släpet vid större inköp, men det överväger den hyfsade bilkänslan. Äkta 4-wd med lågväxel är ett plus!
 
GM forever skrev:
Tjaa... Antar att du eg. menar att Vanen loosar före pickisen?
Näe jag menar att Vanen OCH Pickisen loosar till Skåpet....:)

Hur har det gått för David egentligen, har det blivit någon bil?
 
MathiasS skrev:
Näe jag menar att Vanen OCH Pickisen loosar till Skåpet....:)
Men... Vanen är ju en skåpbil!
Då förstår jag hur du tänker. Jag fick för mig att du gillade flakbilar.
 
Fasting65 skrev:
...det fick bli en Toyota 4-runner. Gipsskivor går in i bilen med fällt baksäte och öppen baklucka (ja, inte en hel pall... men någrastycken). Japanarna är duktiga på byggkvalitet, dvs jag slipper meka. Sen får man acceptera att hänga på släpet vid större inköp, men det överväger den hyfsade bilkänslan. Äkta 4-wd med lågväxel är ett plus!
Ja, japsen bygger faktiskt bra bilar. Det kan inte förnekas.
Och riktig fyrhjulsdrift är toppen.

Jag har även en Roadmaster herrgårdsvagn, och den tar faktiskt också byggskivor utan problem. Smack! Platt på golvet bara. Behöver inte ens ha bakluckan öppen, så den är också hyfsad som byggbil vad det gäller lastkapacitet. :D
 
våran byggbil

dag4%20001.jpg

tror fjädrarna bak blev lite slut sen vi lastade 33kvm golv i bilen :)
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.