Jag skulle säga att det helt hänger på yttre omständigheter om huset kommer stå kvar eller ej.

Visst, det finns ett litet fåtal hus som är byggda så illa att de måste rivas rätt snart på grund av inbyggt mögel eller liknande.
Sedan har vi andra hus som brinner upp, råkar ut för jordskred, blir raserade av en lastbil eller andra udda händelser.
Och vissa hus rivs för att någon har en helt annan plan för platsen, oavsett om det är ett parkeringsgarage, ett hus i modernare design/utförande eller en park.

I övrigt så beror det ju nästan enbart på hur de underhålls.
Ett välbyggt hus som inte underhålls kommer inom några decennium se väldigt fallfärdigt ut och kan mycket väl ha skador som gör att det är billigare att riva än att renovera.
Om det beror på ekonomiska omständigheter, epedemier, avfolkning eller avlidna ägare spelar ingen större roll. Orsaken är i grund och botten den samma.

Men om man underhåller byggnaden kontinueligt och reparerar det som närmar sig sin tekniska livslängd eller av annan orsak har något problem så kommer det ju att stå "för evigt".

Stockholm har ett antal byggnader som står sedan 1600-talet, men det beror ju inte på att de byggdes på något unikt vis, det finns massor med ruiner av hus som byggdes samtidigt. Det beror på att de fått kontinueligt underhåll under närmare 500 år.

Om mitt hus kommer att underhållas fortfarande om 80 år har jag ingen aning om, men i så fall kommer det stå kvar annars rivet eller bebott av grävlingar etc.
 
G
Mitt hus är ca 100 år nu. Inte utbyggt och stomme, hjärtväggar orörda. På femtiotalet byggdes förvisso uteverandan in på original grunden. Fönster, innedörrar, flesta dörr/fönster, foder, råspont tak original. Fönsterbågarna är inte "perfekta" i botten men verkar gå att hålla efter med linoljefärg. VVS el tegeltak fasad med slamfärg nytt. Finns huset kvar 2100? Troligen inte... Här i södra Stockholm river man husen och bygger bostadsrätter i stället, man kan tjäna flera miljoner. Grannen och vi fundera på det, får ju in rätt många borätter a 7 miljoner på drygt 2000m2. Är ju lättare att göra allt admin/byråkratisk/överklaganden medans man äger och bor kvar i huset som är betalt och inte ligger ute med massa pengar. Gillar inte alls att man river men varför ska någon annan tjäna miljonerna? Bättre att ge sina egna barn.
 
  • Gilla
Dowser4711 och 2 till
  • Laddar…
har försökt att fundera på vad som kommer att skita sig och jag tror det är all plast. Jag har i alla fall inte stött på plast som inte blir skör efter ett stort antal år. Plasten innanför gipsen kommer att ge sig och sen kommer några tiotals år med fukt i väggarna göra resten.
 
  • Gilla
Huzzbutt
  • Laddar…
G OMathson skrev:
Mitt hus är ca 100 år nu. Inte utbyggt och stomme, hjärtväggar orörda. På femtiotalet byggdes förvisso uteverandan in på original grunden. Fönster, innedörrar, flesta dörr/fönster, foder, råspont tak original. Fönsterbågarna är inte "perfekta" i botten men verkar gå att hålla efter med linoljefärg. VVS el tegeltak fasad med slamfärg nytt. Finns huset kvar 2100? Troligen inte... Här i södra Stockholm river man husen och bygger bostadsrätter i stället, man kan tjäna flera miljoner. Grannen och vi fundera på det, får ju in rätt många borätter a 7 miljoner på drygt 2000m2. Är ju lättare att göra allt admin/byråkratisk/överklaganden medans man äger och bor kvar i huset som är betalt och inte ligger ute med massa pengar. Gillar inte alls att man river men varför ska någon annan tjäna miljonerna? Bättre att ge sina egna barn.
Trist utveckling... Och när alla grannar sålt tröttnar de som tänkt bo kvar då de bara har höga flerbostadshus kring sin villa. Inte för jag missunnar er att tjäna pengar, men jag tror det är bättre och finns plats att exploatera annat än en villa i taget. Områdena blir tyvärr förstörda.
 
K kirilian skrev:
har försökt att fundera på vad som kommer att skita sig och jag tror det är all plast. Jag har i alla fall inte stött på plast som inte blir skör efter ett stort antal år. Plasten innanför gipsen kommer att ge sig och sen kommer några tiotals år med fukt i väggarna göra resten.
Och glöm inte alla vattenledningar i plast...
 
  • Gilla
kirilian
  • Laddar…
G
Väldigt lite plast i mitt hus, lite pex i källargolven och naturligtvis avlopp.
 
Hoppas vårt hus kommer att stå 150-250 år till. När vi startade vår renovering av vår skånelänga, började väggarna ge med sig efter vi demonterat eternitplattorna på väggarna.
När vi började riva startade bevaratalibanerna (nu går det säkert igång igen :) ) ett försök till bevaraprocrss. Lyckligtvis skrev någon väldigt förnuftigt att huset redan tjänat ut sitt syfte eftersom det var byggt med ett billigt material som ”klinetegel” och hittat trä i närheten.

idag står huset vackert med en likhet av ett 150 år gammal skånelänga med putsade fasader och listtäckning på taket.
Så allt varar inte för evigt men material val och var man bor spelar en allt större roll.
 
Om huset står kvar eller inte beror nog på material, skötsel och troligen bostadssituationen. Vi bor på landet i en liten kommun. Huset är byggt 1860, påbyggt 1920, trähus och endast ytrenoverat idag. Står det kvar 2100? Ja, om våra barn fortsätter sköta det eller säljer till någon som gör det. Så, svaret på din fråga går nog inte att ge utan en hel del upplysningar om material, skick etc etc.....
 
Det finns många parametrar att fundera på.

Hus utan överhängande tak var tidigare alltid murade/putsade, och oftast hade de inmurade tegelpannor. På trähus hade man överhäng för att skydda fönster o fasad.
Nu bygger vi trähus utan överhäng, hur bra blir det med tiden ??

Moderna hus bygger på ett ventilationssystem, hur länge håller huset utan det ?? Framtidens pensionärer kanske oxå stänger av ventilationen och sätter igen ventilerna för att få det varmare och spara pengar.

Det finns plaster som visat sig vara riktigt bra och håller än, likaså finns motsatsen, och vi har inte en aning om hur dagens plaster kommer hålla.

Dagens system kommer tvinga oss att underhålla husen i en evighet. Det är endast i avfolkningsorter hus övergivs och rivs.
 
  • Gilla
Alkaloid och 1 till
  • Laddar…
Jag tror att dagens hus komme falla på sin komplexitet. Hur bygger man tex ut ett hus som är byggt med FTX, det går men blir snabbt väldigt komplicerat. Samma med golvvärme, hur lätt är det att ändra planlösning (när dagens öppna planlösning blir omodern)? Någonstans blir det ju billigare och enklare att bara riva och bygga nytt.

Forna tiders hus hade mer marginal. Tex sattes all ventilation i mitt hus igen någon på 70-talet (gissar jag). Men det har klarat sig ändå. Skulle ett modernt hus med 500 mm glasull i väggarna klara det? Hus som skall stå måste nog tåla lite misshandel också, tyvärr.

Däremot tror jag att ett hus som tas hand om kan stå i princip för evigt.
 
  • Gilla
JohanLun
  • Laddar…
J jocke31 skrev:
Pyramiderna i Ghiza byggdes för 4500 år sedan. Och står kvar, även om det slarvats med underhållet en del de senaste 4000 åren. Det sitter t o m kvar lite puts på Chefronpyramiden, även om den skulle behöva bättras på en smula. Tror de byggde med bättre kvalitet förr. [länk]
Undrar vad det är för primärenergital på den?
 
  • Gilla
jocke31
  • Laddar…
Avloppsrör bör installeras så det är lätt att byta, då blir renovering billigare och större chans att huset står kvar om 100år. Men idag gjuts och byggs det in så mycket måste rivas om det ska bytas. Samma är det med vattenledningar. Tanken med dagen byggen är inte långsiktigt utan billigt för stunden.

Jag räknar med ca. 10m avlops och vatrenrör när jag är klar, och inbyggt i en låda efter innegolvet. Kanske sen med lerklining på utsidan av lådan. Snabbt och billigt att byta om det skulle behövas.
 
  • Gilla
segv
  • Laddar…
hsd
Vårt hus från 1904 kommer att stå kvar om inte
Någon ändrar detaljplan å vill bygga köplada
Blixten slår ner å huset brinner upp
Klimatförändringar dränker hela grannskapet å vårt hus
:cool:
 
J jocke31 skrev:
Pyramiderna i Ghiza byggdes för 4500 år sedan. Och står kvar, även om det slarvats med underhållet en del de senaste 4000 åren.
De där byggnaderna var dock inga bostäder utan gravar.

Och vi har minst lika fina forntida gravar byggda här i vårt land.
T.ex. denna, som dessutom har sjöutsikt :)
https://www.swedishnomad.com/sv/ales-stenar/
 
  • Gilla
civilingenjören och 1 till
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.