N Nobyz skrev:
Snyggt! vad är det för Ikea-lådor ni använt?
Vi använde Ikeas pax-lådor. Från vänster till höger placerade vi en 50, en 100, en 75 och en 50cm låda.
 
F Fredrik7865 skrev:
Vi klädde en pax garderob från Ikea och skapade känslan av en platsbyggd lösning. Vi blev nöjda till slut!

Ett par lärdomar: fuska inte med slipningen på en lackad yta, ”rugga upp ytan” betyder betydligt mer slipning än att dra sandpappret fram och tillbaka några gånger. Den andra är att välja större lådor som mer stadigt kan bära fronten i trä (svor en hel del när jag jobbade med översta lådorna). [bild] [bild] [bild] [bild]

Snygg färg. Fler bilder och färgkod vore uppskattat.
 
Behövde en byrå till den nyrenoverade hallen och hittade ingen i rätt storlek så det fick bli en egen skapelse.
Ek och något okänt träslag som farsan hade på vinden.
Hemgjord byrå av ek och okänt träslag i en nyrenoverad hall mot ett tapetserat hörn.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Hemmagjord byrå i ek och okänt träslag, placerad i ett hörn mot tapetserad vägg.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Hemmagjord byrå av ek och annat träslag, öppen låda, i en nyrenoverad hall.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Grovskuret ekbräde och annat trämaterial på ett garagegolv, förberett för bygge av en unik byrå.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Hemsnickrad byrå under konstruktion i verkstad, gjord av ek och okänd träsort.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
  • Gilla
  • Älska
rikard454 och 20 till
  • Laddar…
Absolut, bifogar fler bilder. Har inte färgkoden men färgen heter garnison och kommer från alcro. Vi hade den här som förebild men gjorde vissa saker annorlunda då vi byggde i ett hörn med olika djup samt att vi i övrigt har platta lister. Egenbyggd hörngarderob i färgen garnison med öppna hyllor och lådor med guldhandtag.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Byggplats för inbyggda hyllor och skåp, målade i färgen garnison med tillbehör och verktyg synliga.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Hörnbyggprojekt med hyllor i färgen garnison, platta lister och taklampa.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Pågående bygge av anpassad inbyggd förvaring i ett hörn med vitmålade hyllplan och träfrontade lådor.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Ej färdigställd garderobsinredning i hörn med verktyg och byggmaterial på golvet.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
  • Gilla
Naturliv och 2 till
  • Laddar…
Ingen större grej, men en trevlig detalj :giggle:
Har renoverat köket under våren. Uppstod en lucka där vi inte kunde få in ett skåp då där står en bärande regel där.
Ikea la dit en täckskiva på ritningen. Själv tyckte jag att det skulle bli fult med en så pass stor täckskiva så bestämmde mig för att bygga en egen vinhylla.
Använde planhyvlat virke som jag sågade till i rätt mått, sen körde med överhandsfräs för att runda till kanterna, och slutligen hittade jag snickerifärg som matchade färgen på luckorna. Rätt nöjd med resultatet:
 
  • Renoverat kök med hemmagjord vinhylla i trä integrerad i vit köksinredning, matchande luckfärg.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Renoverat kök med vit skåpinredning och egentillverkad vinhylla integrerad i en lucka vid en bärande regel.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Egenbyggd vinhylla integrerad i vitt kök med skåp och lådor, nära diskmaskin och köksbänk med verktyg.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Gilla
Nyblivenhusägare123 och 36 till
  • Laddar…
Blev ju superbra (y)
 
  • Gilla
Sindbad
  • Laddar…
D Dallastower skrev:
Blev ju superbra (y)
Tack :D
 
J
Fick bli en liknande lösning för min del förra året. För lite utrymme för ett skåp, för stor för en täcksida/passbit.
Köksskåp med anpassad hyllsektion intill skåpluckor över mikrovågsugn.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
  • Gilla
rikard454 och 2 till
  • Laddar…
F Fredrik7865 skrev:
Vi klädde en pax garderob från Ikea och skapade känslan av en platsbyggd lösning. Vi blev nöjda till slut!

Ett par lärdomar: fuska inte med slipningen på en lackad yta, ”rugga upp ytan” betyder betydligt mer slipning än att dra sandpappret fram och tillbaka några gånger. Den andra är att välja större lådor som mer stadigt kan bära fronten i trä (svor en hel del när jag jobbade med översta lådorna). [bild] [bild] [bild] [bild]
Du skriver "klädde en pax garderob", med vad klädde du den ?
 
S Snel77 skrev:
Du skriver "klädde en pax garderob", med vad klädde du den ?
Vi använde 18mm limfog till lådor och fronter. Sidorna har planhyvlat virke, tror det var 9mm.
 
En liten grej av en spillbit.
Fräste ett hål för 400mm spånrör som monterats i vinkel genom ett fönster. Frånsåget lite för fint för att bara kasta. Vet att det är dumt, men ibland kan jag inte motstå frestelsen :oops:.
Nåväl...
Remsa av 4mm björkplyfa skickades genom planhyveln för att bli 2-lagers. Limmades som kant.
Oval träbricka med kant laminerad med björkplywood, fäst med metallspännare på arbetsbänk.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

För den som funderar på hur det går till.
Som synes på bilden ovan limmas halva sträckan först. Listen överlappar bakom spännaren.
Sedan kapar man igenom båda för hand med t ex Japansåg. Viktigt att sågen är lövtunn. Kan hållas i svag vinkel.
Oval bricka i björkplywood under tillverkning, med kantband och japansåg ovanpå.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Rätt gjort så blir skarven helt tät när resten limmas.
Närbild på en träkant med limmad skarv och fin sågad finish.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Undersidan har jag fräst rent och sedan slipat. Ovansidan av kanten har jag först sågat i bordssåg och sedan försiktigt slipat.
Delvis limmad träkant på en oval bricka, med pennmärkningar och mått på snickarbänk.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

För att kunna behandla båda sidor på en gång tre skruvar som den kan ligga på. Skruvarna lämnar en antydning till märken efter sig, men då det är en distinkt nersida så anser jag det inte ha någon betydelse.
Vad som kan bli ännu fulare är att bets och olja överlappar lite om upp och ned ytbehandlas var för sig.
Oval träbricka på skruvar ovanför diskställ med verktyg och material i bakgrunden.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Oljebets. Osmo Jetoba om någon undrar.
Oval bricka i björkplywood under ytbehandling med oljebets, står på metallställning.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Två lager Osmo blank.
Blev en oval bricka.
Oval bricka av björkplywood med en vacker mörkbrun bets finish och slät kant, vilande på en arbetsyta.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Mvh Findus
 
  • Gilla
My Saxin och 24 till
  • Laddar…
E E.lindh skrev:
tjenna! här är lite grejer jag har lyckats åstakomma:)

tv bänk
[bild]

ute hörnsoffa
[bild]

skåp
[bild]
Har du någon skiss på soffanprofien
 
T Trollskidan skrev:
Har du någon skiss på soffanprofien
Vederbörande var inloggad senast 2010. Men har du tur har de påkopplat så att hen från mail när du citerar..och att mailen fortfarande är aktiv.
 
  • Gilla
Trollskidan
  • Laddar…
Var för lite plats mellan säng och garderob, så fick bygga ett sängbord som passar.

Plywood som bas. Lite list. Glasskiva på toppen. Spacklad och spraymålad för den perfekta finishen:)

Egetillverkat sängbord av plywood med böcker och glasskiva ovanpå, spraymålat i vitt.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Hemmagjort sängbord mellan säng och garderob med böcker, glasskiva och mobil ovanpå.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
Redigerat:
  • Gilla
MichelleW och 19 till
  • Laddar…
Efter mycket om och men är nästa sängbord färdigt.
Liten optisk illusion i kameran som gör att det är ut som den fått hundöron. Var tvungen att dubbelkolla med rätskivan, och ja, ovansidan är plan.. Vit sängbord i ett hörn bredvid en säng med optisk illusion som liknar hundöron på ovansidan.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
  • Gilla
  • Haha
Stefan_R och 14 till
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.