Hej!

Planerar att inom kort bygga ett nytt trädäck. I detta trädäck ska ett runt Spabad fällas ned (precis som man gjort i bifogad bild).

Tanken är att jag bygger underliggande regelkonstruktion till trädäcket samt lägger trallen efter att Spabadet ställts på plats.

Men hur gör jag för att såga trallbrädorna så att de får en snygg och korrekt radie som passar till tunnans radie när den redan står på plats?

Vore också fint om någon kunde lägga in bilder på hur ni byggt regelkonstruktionen runt ert runda Spabad. Jag tänker dessutom att det ska vara möjligt att lyfta upp trallen runt hela badet när det finns behov av åtkomst för service och ev. framtida reparation. Hur gör man denna konstruktion smartast och snyggast? Bör man även kunna lyfta bort själva reglarna runt tunnan för ännu bättre åtkomstmöjligheter? Hur stor bör öppningen i trädäcket vara?

Tacksam för råd & tips!
 
  • Runt spabad inbäddat i grå trädäck med dekorativ matta, nära röd husvägg och vitt staket.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Låter spontant lite klurigt att bygga i den ordningen. Vad hindrar att ni bygger däcket först och fäller ner badet sedan?

Hur nära mark kommer däcket att ligga? Det går kanske att ordna åtkomst för service underifrån?
 
Centano Centano skrev:
Låter spontant lite klurigt att bygga i den ordningen. Vad hindrar att ni bygger däcket först och fäller ner badet sedan?

Hur nära mark kommer däcket att ligga? Det går kanske att ordna åtkomst för service underifrån?
Tack för ditt svar.

Jag instämmer och det är därför jag behöver hjälp :) Anledningen är att vi behöver ha in Spabadet så snabbt som möjligt innan ”hålet” in till trädgården byggs igen (nytt uterum). Och innan dess har trädäcket inte hunnit byggas.

Frågan är om man på gräsmattan eller annat underlag kan ”rita upp” samma radie som Spabadet har, lägga ut trallbrädorna där och sedan krita en linje på brädorna utefter denna radie. Inte helt enkelt att få bra antar jag. Kan det verkligen bara vara jag i hela världen som gör det i denna ordningen? :)

Tyvärr ingen möjlighet till åtkomst underifrån då trädäcket kommer att ligga nära marknivå (120-reglar på plattor).
 
Nu framgår det inte riktigt vilka förutsättningar ni har men skulle det gå att placera badet på gräsmattan tills dess att däcket är byggt?

Åtkomst till spabadet när det är på plats beror ju på vilken modell det är frågan om och hur mycket access som behövs. Borde gå att göra en lucka av trall som går att lyfta bort vid behov.
 
Om du parallellförlyttar din cirkel kommer det bli rätt när du lägger trallen. Se bild.
 
  • En uppblåsbar pool på en trädäck med röda linjer som visar riktning för parallellförskjutning av cirkeln för trallayout.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Centano Centano skrev:
Nu framgår det inte riktigt vilka förutsättningar ni har men skulle det gå att placera badet på gräsmattan tills dess att däcket är byggt?

Åtkomst till spabadet när det är på plats beror ju på vilken modell det är frågan om och hur mycket access som behövs. Borde gå att göra en lucka av trall som går att lyfta bort vid behov.
En idé kanske. Har nog en plätt över där det skulle kunna stå under tiden. Tål att tänkas på. Tack.
 
tttomten tttomten skrev:
Om du parallellförlyttar din cirkel kommer det bli rätt när du lägger trallen. Se bild.
Ingen dum idé, har själv tänkt lite i de banorna. Du tänker att man gör en mall i formen av en cirkel eller halvcirkel med exakt samma radie som tunnan och ritar linje på brädorna utefter denna mall? Förklara gärna mer exakt. Har du testat själv?
 
En mall för en cirkel gör du ju enkelt med en spik, en blyertspenna och ett snöre.
 
  • Gilla
guggen och 2 till
  • Laddar…
P PFA skrev:
Ingen dum idé, har själv tänkt lite i de banorna. Du tänker att man gör en mall i formen av en cirkel eller halvcirkel med exakt samma radie som tunnan och ritar linje på brädorna utefter denna mall? Förklara gärna mer exakt. Har du testat själv?
Se @Anna_H s svar.
 
  • Gilla
PFA
  • Laddar…
T
Du skulle kunna köpa en konturmall och såga ut konturen med en sticksåg. Bara att trycka mallen mot spabadet så får du exakta konturen för varje planka.
Blå flexibel konturmall med skala för mätning och snickeriarbeten.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


https://verktygsboden.se/mallar/konturmall-med-magnet
 
  • Gilla
Excel och 4 till
  • Laddar…
optimum
Om det sitter pumpar mm (som det troligen gör) bör du se till att kunna komma åt dessa när trallen är på plats.

Ett sätt för att få sågningen enkel är att fäst trallen med några få skruv som du inte drar för långt och sedan gör en cirkel som du sågar efter.
Därefter lossar du trallen så du kan få dit badet och sätter sedan tillbaka trallen igen.
 
  • Gilla
PFA
  • Laddar…
T Ejmelie skrev:
Du skulle kunna köpa en konturmall och såga ut konturen med en sticksåg. Bara att trycka mallen mot spabadet så får du exakta konturen för varje planka.
[bild]

[länk]
Tack för tipset, Ejmelie :) Ingen dum idé. Såg att de hade en billigare variant också: https://verktygsboden.se/mallar/konturmall-med-magnet-50.0.149041.1

Förstår du skillnaderna mellan dessa förutom kulören på dem? :)
 
T
Nej har ingen koll på skillnaderna. Kanske har med storlek eller djup att göra? Testa och maila dem.
 
  • Gilla
Fleddi84 och 2 till
  • Laddar…
Jag håller på med i princip samma lösning själv just nu. Anledningen i mitt fall är att tunnan redan stod där sedan några år, men också att när jag nu adderat rening mm så är det el och en hel del slangar, avlopp etc som skall dras under reglar mm. Jag har gjort så att jag har lagt slangar med lite slack och tanken är att man skall kunna lyfta hela tunnan med krokar och rem och kunna ställa det ngn dm i sidled på trallen vid ev fix.
Hålet kommer jag att göra (imorgon) genom att vid sågning, lägga trallen mot tunnan rita red en penna som har en fast sidleds distans och sen sticksågs den. Borde fungera bra.
 
  • Gilla
PFA
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.