G guggen skrev:
Jag håller på med i princip samma lösning själv just nu. Anledningen i mitt fall är att tunnan redan stod där sedan några år, men också att när jag nu adderat rening mm så är det el och en hel del slangar, avlopp etc som skall dras under reglar mm. Jag har gjort så att jag har lagt slangar med lite slack och tanken är att man skall kunna lyfta hela tunnan med krokar och rem och kunna ställa det ngn dm i sidled på trallen vid ev fix.
Hålet kommer jag att göra (imorgon) genom att vid sågning, lägga trallen mot tunnan rita red en penna som har en fast sidleds distans och sen sticksågs den. Borde fungera bra.
Du får gärna ta någon bild när du ritar och sågar, så är det nog lättare att förstå.

Kommer du att göra någon lucka runt tunnan också? Hur kommer den konstruktionen i så fall att se ut?

Brädor sågade för att passa runt en träbadtunna, inklusive en anpassad mall för ritning.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Såhär gjorde jag till slut.
Tog en spillbit o sågade till, borrade hål så att en blyertspenna går igenom. Sen grovsågade jag ett snitt på en bräda, la den mot tunnan och ritade genom att föra träbiten mot tunnan. Blev faktiskt ganska bra. Jag har förberett för en lucka för tömning, avstängning o annat på andra sidan. Men jag beslutade mig för att ha ca 3 cm öppet runt tunnan. På så vis kan jag få ner band med krok och lyfta hela tunnan utan problem (det är en skärgårdstunna med stålram).

Zooma in till höger så ser du biten med pennan.

• Gilla
Deek och 1 till
  • Laddar…
G guggen skrev:
[bild]
Såhär gjorde jag till slut.
Tog en spillbit o sågade till, borrade hål så att en blyertspenna går igenom. Sen grovsågade jag ett snitt på en bräda, la den mot tunnan och ritade genom att föra träbiten mot tunnan. Blev faktiskt ganska bra. Jag har förberett för en lucka för tömning, avstängning o annat på andra sidan. Men jag beslutade mig för att ha ca 3 cm öppet runt tunnan. På så vis kan jag få ner band med krok och lyfta hela tunnan utan problem (det är en skärgårdstunna med stålram).

Zooma in till höger så ser du biten med pennan.
i det enkla ligger ofta det genialiska :) Den metoden kommer jag nog att köra på. Tack!
Förresten, hur har du konstruerat luckan? Antar att både trall och reglar får lyftas upp?

Redigerat:
  • Gilla
guggen
  • Laddar…
P PFA skrev:
i det enkla ligger ofta det genialiska :) Den metoden kommer jag nog att köra på. Tack!
Förresten, hur har du konstruerat luckan? Antar att både trall och reglar får lyftas upp?
Har bara förberett reglar o annat till luckan, men jag tänkte bara en en vanlig lucka med ram ovan reglar. Vi får se hur den klarar sig, om den slår sig etc. Jag har impade reglar men kärnfuru ovan så kör med ordentliga glipor mellan (12 mm) och skall nog tjärolja hela kalaset. Kan ta en bild på luckdelen imorgon.

G guggen skrev:
Har bara förberett reglar o annat till luckan, men jag tänkte bara en en vanlig lucka med ram ovan reglar. Vi får se hur den klarar sig, om den slår sig etc. Jag har impade reglar men kärnfuru ovan så kör med ordentliga glipor mellan (12 mm) och skall nog tjärolja hela kalaset. Kan ta en bild på luckdelen imorgon.
Nu har du kanske ingen ”ordinär” servicelucka som de flesta Spabad har, men antar att man generellt sätt även måste kunna lyfta upp de reglar som står närmast tunnan, dvs inte bara trallen? Och då är det kanske en fördel om trallbitarna plus dessa reglar skruvas ihop och görs till en separat enhet? Frågan är bara om det finns en risk att det blir ostabilt...

Nja, skillnaden när man har en badtunna som man adderar rening etc till, är att man normalt, som jag gjort, har ett separat pumphus/låda till, precis som en pool, där sådant finns. Jag har dock planerat en lucka ner där jag har kopplat slangar, avstängning mm i direkt anslutning till tunnan. Blir nog lite skillnad för dig men generellt skulle jag nog undvika att ha reglar i locket, kanske bättre att ha lite tunnare reglar där så att man ändå kommer åt?

• Gilla
PFA
  • Laddar…
G guggen skrev:
Nja, skillnaden när man har en badtunna som man adderar rening etc till, är att man normalt, som jag gjort, har ett separat pumphus/låda till, precis som en pool, där sådant finns. Jag har dock planerat en lucka ner där jag har kopplat slangar, avstängning mm i direkt anslutning till tunnan. Blir nog lite skillnad för dig men generellt skulle jag nog undvika att ha reglar i locket, kanske bättre att ha lite tunnare reglar där så att man ändå kommer åt?
Guggen, hur blev slutresultatet av din radieskurna trall intill tunnan, och hur gick det med luckan? Om du har tid och lust så får du gärna skicka några fler bilder.

P PFA skrev:
Guggen, hur blev slutresultatet av din radieskurna trall intill tunnan, och hur gick det med luckan? Om du har tid och lust så får du gärna skicka några fler bilder.
Hej. Såhär blev det till slut.
Träbeklädd badtunna med lock på trädäck, med landsbygd i bakgrunden.
Skapa konto

Och luckan säljer lite slangar och el.
Öppen trälucka i däck med kablar och slangar i ett serviceutrymme.
Skapa konto

Tjusigt!

• Gilla
guggen
  • Laddar…
Tre år sedan det blev klart, men bifogar ett par bilder på hur ser slutresultatet blev. Andra bilden visar luckan.

Stal guggens idé med spillbit med ett borrat hål i och en blyertspenna. Fungerade utmärkt 🙂

• Rund badtunna med lock på träterrass utomhus.
    Skapa konto
  • Träplankor på golv och vägg, övergång mellan två olika ytor, grått och blekt trä.
    Skapa konto
  • Älska
guggen
  • Laddar…
Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.