D Dallastower skrev:
Exakt detta beställde jag också imorse. Kunde inte riktigt motivera wifi modul för 2800. Kan inte riktigt se varför jag skulle vilja sitta och ändra temperatur i soffan :p
För att man kan förstås! :rofl:

Man kan väl även se aktuell temperatur och mikla med sånt man annars petar på displayen för.
 
  • Gilla
Vickedm och 1 till
  • Laddar…
Jag har WiFI då den står i stugan och höjer temperaturen lagom till ankomst !
6kw såklart då jag tänkte bada gott hela vintern !!
 
  • Gilla
Sindbad
  • Laddar…
D Dallastower skrev:
Jag tänkte precis samma sak, jag köper 6KW eftersom den bara kostar 1000 kr mer än 3 KW.
Farsan föreslog att man skulle kunna sätta in en effektbegränsare som ligger och kollar att man inte drar för mycket från huvudsäkringen, som helt enkelt sänker ner effekten till poolvärmaren till t.ex. 4 KW eller 2 KW om man har för mycket igång samtidigt. Jag gissar att det problemet bara uppstår när man badar och det blir rejält kallt, så då får man helt enkelt hålla koll på temperaturen i poolen ordentligt efteråt.

Sedan finns ju alternativet att säkra upp också, men då kostar det ju lite mer. Pratade med Vattenfall som är vår nätleverantör, 1500 kr extra / år kostar det att säkra upp från 20A till 25 A, då kan man totalt ta ut 17KW mot 14KW med 20A. Kostnaden för att ta ut en elektriker som byter säkringarna tillkommer.
Sista alternativet blir väl helt enkelt att tömma poolen om det blir svinkallt. Det känns ju inte jättekul heller, men vilken lösning man väljer här beror nog lite på hur mycket pengar man vill slänga på problemet
Det kanske inte låter dyrt men jobbet som en elektriker gör kostar ett par tusen med. Bytet med säkringar är snabbt men det ska göras för och efteranmälan och en del byråkrati. Så jag hade undvikt att säkra upp in i det sista :)
 
  • Gilla
Sindbad
  • Laddar…
Jo jag vet, jag kommer att undvika det in i det sista också :rofl:
 
S stewed skrev:
Hur tjockt lager grus (makadam?) har du? Min kommer att stå inbyggd på marknivå och jag grävde bort ca 20cm hård lerjord och ersatte med 20cm makadam. Hoppas det är tillräckligt. Jag la även ner en dräneringsslang som jag inte ansluter nånstans nu, men det är i alla fall förberett om det visar sig behövas senare. Enklare att få ner en slang nu än senare. :)
Jag har nog 100mm 0/8 grus blandat med 8/16 makadam då det var det jag hade liggandes!
Lyckligtvis har jag siltig lera under tomten och en grundvattenåder längst ner på tomten, således rinner allt överflödigt vatten ditåt. :)
 
Har aldrig badat i en terasspool, hur mycket utrymme finns det för lek för 3 barn 5-10 år i en sån? Pacific ser ju rätt stor ut, eller är det ändå mer för att chilla med bubbel?
 
Dom är nog mer lämpade för att sitta och chilla eftersom det är sittplats runtom och bara fullt djup i mitten. Men Pacific är i alla fall ca 240x200 (oval) så åtminstone en person borde kunna ligga och flyta på en luftmadrass. Det är i alla fall min plan. :cool:

Edit: Här ser du bilder på hur Pacific ser ut på insidan och även ritningar med mått: https://svenskabadtunnor.se/shop?funk=visa_artikel&artnr=BT010

Edit igen: Jag har redan skaffat dessa som jag hoppas kommer funka bra i Pacific:

https://www.coolstuff.se/Flytande-Hangmatta
https://www.coolstuff.se/Spralla-Vattenhangmatta
 
Redigerat:
  • Gilla
Sindbad och 2 till
  • Laddar…
Fulkemisten
L Leif i Skåne skrev:
Dränkbar pump 199: -
Jag har redan en sådan så det blir 0 kronor för mig. La ändå avlopp fram. Var bara tre meter och så kunde jag dra det under altanen resten av biten. För mig känns det mer lyxigt med avlopp än wifi-styrning, till betydligt billigare peng. Beställde en "Grand" med 3 kW igår. Leverans v 37 så det får bli höstbad i år.
 
Gårdagens energiförbrukning:
 
  • Stångdiagram som visar energiförbrukning i kWh för varje timme under en dag, med totalt 50,5 kWh.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Gilla
guggen och 1 till
  • Laddar…
Fulkemisten
Är den varm ännu?
 
Fulkemisten Fulkemisten skrev:
Är den varm ännu?
Jepp 37grader! Brännde dock en huvudsäkring igår så några timmar stod poolen utan uppvärmning, som den såklart behövde ta igen.
 
Angående driftskostnad så skriver leverantören:

”Förbrukningskostanden beror på hur väl du isolerar och hur kallt det är ute. Vi har en
anläggning som varit igång i tre år som är 40 grader varm året om ( placerad i Gävle) den
kostar i snitt 7-12 kr/dag att ha igång. Den är isolerade med 70 mm cellplast och är inte isolerad med våra färdiga isoleringslösningar som är tjockare både i mått och densitet (vilket betyder att dessa isolerar ännu bättre).”

https://svenskabadtunnor.se/dokument/bibliotek/Image/Terrasspoolsguide.pdf
 
Needas Needas skrev:
Jepp 37grader! Brännde dock en huvudsäkring igår så några timmar stod poolen utan uppvärmning, som den såklart behövde ta igen.
Vad gjorde att huvidsäkringen gick? Är det den spiken man ser vid 20 tiden, att värmaren tar igen?
 
D Dallastower skrev:
Vad gjorde att huvidsäkringen gick? Är det den spiken man ser vid 20 tiden, att värmaren tar igen?
Dålig lastfördelning i central!
Bytte fasledare sen gick det bättre.
 
Fulkemisten
Jag har 25 A och rätt välfördelat. Borde funka med 3 kW va?
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.