S stewed skrev:
Ah, en effektbegränsare låter ju som en bra idé.

Jag har också Vattenfall och trodde att det skulle vara betydligt dyrare att säkra upp till 25A. Jag får ringa och kolla jag med...

Joakim på Svenska Badtunnor svarade på en annan fråga att det är två stycken värmare, 2st 3kW i serie då antar jag, och då borde man väl kunna koppla ur den ena och bara köra 3kW om det skulle bli för mycket med 6kW?

Min bergvärmepump kör igång elpatronen en stund var 14e dag eller så för att döda legionellabakterier, så jag misstänker att jag skulle kunna få problem även sommartid om detta händer precis när poolen värmer och tex tvättmaskinen går samtidigt...
Vi får väl se hur det ser ut nästa gång @Needas postar en bild på effektförbrukningen, men jag har mycket svårt att se att värmaren skulle gå på speciellt hög effekt på sommaren när poolen väl är uppe i temperatur.

Här lite info som jag hittade på vattenfalls hemsida
https://www.vattenfalleldistribution.se/el-hem-till-dig/valj-ratt-huvudsakring/
Prislista för huvudsäkringar
https://www.vattenfalleldistribution.se/el-hem-till-dig/elnatspriser/
Ska väl tillägga att de 1500 per år jag nämnde är priset där jag bor utanför Stockholm, det är olika tariffer för söder och norr.
 
  • Gilla
PJW
  • Laddar…
Men förbrukar inte värmaren 6kW när den väl går? Av eller på, allt eller inget... Även om det blir under kortare stunder på sommaren.
 
Needas Needas skrev:
Jag grävde ca 80cm ner sen grus och 80mm cellplast xps.
Hur tjockt lager grus (makadam?) har du? Min kommer att stå inbyggd på marknivå och jag grävde bort ca 20cm hård lerjord och ersatte med 20cm makadam. Hoppas det är tillräckligt. Jag la även ner en dräneringsslang som jag inte ansluter nånstans nu, men det är i alla fall förberett om det visar sig behövas senare. Enklare att få ner en slang nu än senare. :)
 
Jag har gjort liknande - grävt bort matjorden och har sand och sten under markduken. På det 1-2 cm sand och lagt platttor på det.

Hela skapelsen ska byggas in i trallen.
Omgivning under konstruktion med markduk, sand, sten och en påbörjad trall intill ett hus.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
  • Gilla
guggen och 2 till
  • Laddar…
V Vickedm skrev:
Jag har gjort liknande - grävt bort matjorden och har sand och sten under markduken. På det 1-2 cm sand och lagt platttor på det.

Hela skapelsen ska byggas in i trallen.
[bild]
Är det Pacific poolen?
 
  • Gilla
Vickedm
  • Laddar…
Och här är det tänkt att min ska bli inbyggd. Skyfflade i drygt 1,5 ton makadam i gropen häromdagen. :)

Grop fylld med makadam för inbyggnad, omgiven av träkonstruktion och däck.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
  • Gilla
Vickedm och 1 till
  • Laddar…
Japp Pacific !

jag köpte full isolering och tekniklådan ... sätter den dikt an ..
 
  • Ny isolerad tekniklåda för badbalja monterad utomhus bredvid träveranda.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Gilla
stewed och 1 till
  • Laddar…
V Vickedm skrev:
Japp Pacific !

jag köpte full isolering och tekniklådan ... sätter den dikt an ..
Gött! Ser fram emot när vi får vår pool :D
Tog du 6kwh värmaren?
 
V Vickedm skrev:
Japp Pacific !

jag köpte full isolering och tekniklådan ... sätter den dikt an ..
Kan 2 personer lyfta/bära plastinsatsen eller måste man vara fler? Tex för att lägga ner den i isoleringspaketet...
 
En mörkgrå Pacific med 6kW värmare, fullisolering, wifi, belysning, etc beställd! :D Tack alla här som hjälpt mig att sluta vela och äntligen skicka beställningen! (y)
 
  • Gilla
Camilla Sandin och 1 till
  • Laddar…
S stewed skrev:
En mörkgrå Pacific med 6kW värmare, fullisolering, wifi, belysning, etc beställd! :D Tack alla här som hjälpt mig att sluta vela och äntligen skicka beställningen! (y)
Beställt nästan samma, ljus Pacific, full isolering med 6kwh värmare. Kompletterade med bubbelsystem och Balboas belysning igår :D
Men det här med Wifi lät intressant :thinking:
 
Fulkemisten Fulkemisten skrev:
Hur är det med tömning av poolen. Kan man göra det enkelt om man har avlopp in i teknikutrymmet?
Dränkbar pump 199: -
 
  • Gilla
MartinMoza
  • Laddar…
Sindbad Sindbad skrev:
Beställt nästan samma, ljus Pacific, full isolering med 6kwh värmare. Kompletterade med bubbelsystem och Balboas belysning igår :D
Men det här med Wifi lät intressant :thinking:
Exakt detta beställde jag också imorse. Kunde inte riktigt motivera wifi modul för 2800. Kan inte riktigt se varför jag skulle vilja sitta och ändra temperatur i soffan :p
 
  • Gilla
AndersPS
  • Laddar…
L Leif i Skåne skrev:
Dränkbar pump 199: -
Detta tänkte jag också köra på, onödigt meckigt att hålla på med avlopp.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.