[SKPG]Zamora [SKPG]Zamora skrev:
Ytterligare en fråga. Enligt en bruks jag har laddat ner ska slingan läggas i öar runt träd.
Behövs det iom att det är ultraljudssensor?
Jag har inte lagt någon tråd runt mina träd.
Men......om du har en uppförsbacke upp mot trädet. Typ rot som lutar uppåt kan ju klippare klättra och hänga sig där. Har du bara en rak stam rakt upp fixar klippare det själv.
Jag blir fortfarande fascinerad när den svänger runt trädet.
 
  • Gilla
[SKPG]Zamora
  • Laddar…
MeanMike MeanMike skrev:
Jag har inte lagt någon tråd runt mina träd.
Men......om du har en uppförsbacke upp mot trädet. Typ rot som lutar uppåt kan ju klippare klättra och hänga sig där. Har du bara en rak stam rakt upp fixar klippare det själv.
Jag blir fortfarande fascinerad när den svänger runt trädet.
Gott, precis vad jag ville höra (y).
Snart får Bauhaus in dom igen......då är jag visserligen på semester i Vemdalen, men veckan därpå blir det köp.
 
  • Gilla
MeanMike
  • Laddar…
Hej och tack för en riktigt trevlig diskussionstråd för denna klippare!

Skaffade en efter att jag fick häva köpet på en batteridriven gräsklippare som inte var i närheten av kapaciteten den utlovade.

Allting har fungerat smärtfritt med installation och dyl. har några ställen jag ska flytta tråden närmre kant då den inte riktigt kör hela vägen ut under kantklippningsprocessen.

Däremot så har jag 5st "öar" runt mindre träd i trädgården som den inte riktigt tar vid kantklippning..

Är det någon som har satt tråden runt dessa öar närmre än 26cm? Kanske stod i manualen att 26cm enbart gäller vid gräns och att runt dessa öar så ska den sitta närmre?
 
Kalendern
Jag har två öar (ett träd med cirkel utskuren kring och en svartvinbärsbuske) - den kantklipper ingen av dom öarna utan kör endast längs med stora slingan när den kantklipper. Tror det är svårt att få till det tekniskt att den skulle köra öarna också då "dubbeltråden" ut till ön ska tolkas som "det finns ingen tråd där..
Edit: Förresten, testar att skapa ett större mellanrum mellan trådarna ut till ön och ser om det funkar. Kommer ej klippas i utrymmet mellan de två trådarna men kan bli mindre att trimma än i nuläget. Återkommer efter test!
 
Kalendern Kalendern skrev:
Jag har två öar (ett träd med cirkel utskuren kring och en svartvinbärsbuske) - den kantklipper ingen av dom öarna utan kör endast längs med stora slingan när den kantklipper. Tror det är svårt att få till det tekniskt att den skulle köra öarna också då "dubbeltråden" ut till ön ska tolkas som "det finns ingen tråd där..
Edit: Förresten, testar att skapa ett större mellanrum mellan trådarna ut till ön och ser om det funkar. Kommer ej klippas i utrymmet mellan de två trådarna men kan bli mindre att trimma än i nuläget. Återkommer efter test!
Jag var inne på detta också, att man eventuellt kör 15cm eller liknande mellan där så kommer den ta utrymmet emellan när den kör sin kantklippningsprocess? Och så går den även runt ön med kantklippning också
 
Kalendern
Kalendern Kalendern skrev:
Jag har två öar (ett träd med cirkel utskuren kring och en svartvinbärsbuske) - den kantklipper ingen av dom öarna utan kör endast längs med stora slingan när den kantklipper. Tror det är svårt att få till det tekniskt att den skulle köra öarna också då "dubbeltråden" ut till ön ska tolkas som "det finns ingen tråd där..
Edit: Förresten, testar att skapa ett större mellanrum mellan trådarna ut till ön och ser om det funkar. Kommer ej klippas i utrymmet mellan de två trådarna men kan bli mindre att trimma än i nuläget. Återkommer efter test!
Har testat nu på båda öarna att lägga sladden ut till öarna längre imellan (ca 25cm) varandra och då kantklipper den runt. Nackdelarna är ju då att området blir som en återvändsgränd (kommer gå mer batteri för att köra runt och ut därifrån under drift, tar längre tid vid hemgång), kantklippningen runt öarna kommer i mitt fall ej göra att jag slipper trimma då den ej kan klippa så nära som behövs utan att högerhjulet skulle falla ner samt att området imellan de två trådarna ut till ön ej klipps.
Om den vid kantklippningen kunde följa även dubbeltråden ut till öar hade saken varit biff..
Edit: som användaren ovanför mig skriver kan det ev. va att området imellan de två begränsningskablarna även det klipps under kantklippningen - sålänge dom är nära nog bör det ju stämma=)
 
Har justerat till i min trädgård med att sära på dessa, dock kom det en regnskur nyligen så får invänta resultat imorgon bitti!

Kommer förhoppnings inte köra fast då det är en bit emellan dessa öar och relativt lättklippt för den i övrigt
 
Träd som bara sticker rakt upp hade jag inte gjort öar av. Om man har en liten rabatt runt trädet så måste man göra en ö. Om man har en "ring" av plattor eller metall så kan man lägga linan 26cm från innerkanten och är ringen bred så behöver den inte kantklippa den klipper detta naturligt ändå. Eller förstår jag frågan fel? Lägg upp en bild så man kan se.
 
Har en "jordspegel" runt de små som jag nyligen planterat som är 30cm i omkrets. Har satt linan 26cm ifrån den, men då har den ej tagit den under kantklippningen.

Så nu har jag särat på den tråden som går till ön så att den måste gå runt och på så vis så tar den även kantklippning på den också förhoppningsvis.

Kan återkomma med resultat och bild imorgon när det är ljust!
 
  • Gilla
MeanMike
  • Laddar…
Har justerat den litegrann idag. Den tar fortfarande inte hela vägen då kommer den behöva köra med ena hjulet i "spegeln"..

Får helt enkelt ta min trimmer och köra lite småplättar ändå =)

Gräsmatta med en buske, justerad kant där gräset möter jord runt busken.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
  • Gilla
MeanMike och 1 till
  • Laddar…
Nu idag fick jag meddelande om att maskinen inte kunde skickas till någon verkstad. Maskinen
T tobbbias skrev:
Jag skickade just iväg ett reklammationsärende till Bauhaus så ska jag prata med dem och se om jag kan få en ny först. Vill helst ha en maskin som jag (i alla fall inte är medveten om har krånglat förut) :)
Tänkte återkoppla lite i mitt ärende. Maskinen har stått i sin kartong sen 13 juli. Efter X antal mejl fram och tillbaka från Bauhaus så fick jag ett mejl idag om att det inte fanns någon verkstad att skicka maskinen till... Lite konstigt men vi får hoppas att dem bara tuffar och går framöver då.
Hur som helst så blev beskedet att jag kunde välja att åka till Bauhaus Örebro där det fortfarande fanns 3 X kvar, eller få ett återköp. Självklart vill jag ju testa maskinen nu när jag fixat iordning allt för den så nu, 3 h senare och 23 mil längre på bilen så har jag en maskin som startade upp direkt när jag tryckte på startknappen :) Nu står den och laddar i stationen så hoppas jag att den tuffar igång i morgon! Återkommer :)
 
Vänta nu.....inte fanns nån verkstad och skicka till???? Vad me är dom med det? Letmyerepair har väl hand om detta. Detta ska dom bara hatera rätt. Jag har varit väldigt noga med att Bauhaus sköter detta rätt som dom brukar göra. Annars så blir deras kundhandteirng svårt lidande av detta. Positec norden hanterar inte sina kunder så här. Jag förutsätter att Bauhaus löser detta.
 
  • Gilla
tobbbias
  • Laddar…
MeanMike MeanMike skrev:
Vänta nu.....inte fanns nån verkstad och skicka till???? Vad me är dom med det? Letmyerepair har väl hand om detta. Detta ska dom bara hatera rätt. Jag har varit väldigt noga med att Bauhaus sköter detta rätt som dom brukar göra. Annars så blir deras kundhandteirng svårt lidande av detta. Positec norden hanterar inte sina kunder så här. Jag förutsätter att Bauhaus löser detta.
Ja, man kan tycka det... Jag vet inget mer än det som framkommit i mitt ärende. Innan dagens besked så var det att vi väntade på att jag skulle få en elektronisk följesedel för att kunna skicka den till verkstad.
Men idag fick jag följande besked:
"
Jag har nu tagit det mot både leverantör och internt och det vi skulle göra var att skicka ut en ny till dig och den defekta i retur. Dessvärre är de helt slut i vårt lager och det alternativet jag har kvar är att återbetala dig alternativt att du ser om det finns några kvar i ditt närmsta varuhus i Örebro.
"
Så jag ser nu att jag bara gissade att det inte fanns någon verkstad att skicka till. Sorry för feltolkningen.

Hur som helst så har den nya klipparen varit ute och klippt sina första 10 minuter! :D
Nu håller jag på att uppdatera mjukvara (OTA!) och så ska den få klippa på riktigt i morgon :)(y)
 
  • Text från ett foruminlägg om kundserviceärende gällande retur och ersättning för en slut i lager vara.
Aha. Då löste det sig till det bästa. Ja det lät konstigt att dom inte kunde fixa detta. Det verkar som dom annars alltid fixat vad dom lovar.
 
  • Gilla
tobbbias
  • Laddar…
Kan rapportera att min klippare sköter sig riktigt bra. Den klarar många olika svårigheter på min tomt, då jag har skogstomt så är det en del utmaningar. Har några stenar och inte en helt jämn gräsmatta, men denna klippare klarar det mesta. En Sten var jag helt säker på att den skulle se och köra runt, men den lyckades köra upp på den flera gånger. Så det blev till att lägga tråd runt den. Har fastnat några få gånger, men då har det varit något på kantblomman eller att jag lagt kabeln för nära eller liknande, inget som kan skylla på gräsklipparen. Väldigt nöjd!

Det enda jag har märkt är att min tomt går nästan runt hela huset, och där gräset växer fortast är det längst ifrån stationen, och klipparen utgår från stationen åt ”fel” håll för att nå den sidan, om ni förstår. Så dit kommer klipparen inte lika ofta. Men det är inget stort problem, bara låta den köra några fler timmar/vecka då löser det sig!

Hört att man inte ska köra dessa på kvällen/natten pga risken att köra på igelkottar som inte flyttar på sig. Vi ser ibland en igelkott så kör mest på morgon/dag. Någon som kört på igelkott?
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.