Vad är trolig livslängd på golvvärmeslingor som är ingjutna i plattan? Är ju jobbiga att byta och kanske begränsar livslängden på huset p.g.a. det eller vad tror ni?
 
  • Gilla
loodje
  • Laddar…
M Marsman80 skrev:
Vad är trolig livslängd på golvvärmeslingor som är ingjutna i plattan? Är ju jobbiga att byta och kanske begränsar livslängden på huset p.g.a. det eller vad tror ni?
Går ju att eftermontera ny slang ovanpå, alternativt element eller luftvärmepump.
 
  • Gilla
big mike
  • Laddar…
Ja därför handlar det om att folk underhåller oavsett och där avgör läge mest. Bor man i ett hus som är värt 10 milj i sthlm lär man inte ”strunta” i dyra renoveringar oavsett vad det gäller.
 
T Thomas_Blekinge skrev:
Söderut finns det många hus som är flera hundra år gamla. I jämförelse känns svenska trähus som papplådor, inte byggda för evigheten. Skulle gissa att den ekonomiska livslängden är 70-100 år högst.
Lite annat klimat där. Husen är väl mer att jämföra med ekonomibyggnader rent standard och komfortmässigt med svenska hus.
 
  • Gilla
Appendix
  • Laddar…
A
O OSTRUNE skrev:
Intressant fråga. Har själv funderat på hur det blir med radhusområden. Kanske upp till 100 olika ägare som sitter mer eller mindre ihop. Några har totalrenoverat genom åren, några har knappt gjort något. hur beslutar man när det är dags att riva allt och börja om
Det här är en intressant fråga tycker jag. Många radhus är ju byggda på 60- och 70-talet. Extremt löjligt lyhörda i många fall. Inte ett jättetrevligt boende enligt min erfarenhet. Det gäller iofs många äldre lägenheter också. De säljs vidare i en enda lång ond kedja för att många avskyr lyhördheten och köparen har sällan någon aning. Så håller det på i all oändlighet. Jag gissar att det är ett större boendemiljöproblem än det talas om.

När är det dags att riva skiten och bygga något som lever upp till dagens ljudstandard som är satt till klass C som lägst? Jag antar att ju längre tiden går och ju mer ljudstandarden förbättras i nyproduktioner, desto högre krav kommer det ställas.

Vårt radhus var så lyhört att det inte gick att leva så. Höra grannen prata i vanlig samtalston, musik var helt olidligt och att höra grannen skita var ju inte jättesexigt heller :rolleyes:
 
  • Gilla
civilingenjören och 1 till
  • Laddar…
LoweW
Mitt lilla trähus har jag ingen aning om, men mina föräldrars jordhus tror jag kommer stå kvar!

Hållbara byggmaterial och attraktivt läge i kombination med storleken tror jag bidrar mycket till att huset skulle klara sig rent strukturellt plus att eventuella nya ägare skulle hellre renovera än att riva.
 
  • Flygbild av ett jordhus omgivet av grönska med välhållen trädgård och bilinfart.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Gilla
  • Wow
jocke31 och 2 till
  • Laddar…
Jag tror stamrenovering är dyrare på ett modernt hus (som inte har uttänkta shakt vilket jag har förstått man i vissa hus gått ifrån) än vad 1800-talshus hade varit att modernisera. En villa en en familjs beslut. Att riva ett bostadsrättshus tror jag är skitsvårt hur dåligt byggt det än är. Man måste isåfall göra som med Klarakvarteren, ändra planer, i princip förbjuda renovering för att husen ska förfalla till den grad man kan riva hela områden. Hur olönsamt det än är kommer nog många moderna hus överleva sin ekonomiska livslängd... Sjukt när man hellre sett 1800-tals husen överleva än felbyggda fuktskadade enstegstätade pastishfunkis.
 
  • Gilla
Workingclasshero och 1 till
  • Laddar…
M Marsman80 skrev:
Vad är trolig livslängd på golvvärmeslingor som är ingjutna i plattan? Är ju jobbiga att byta och kanske begränsar livslängden på huset p.g.a. det eller vad tror ni?
Kanske 70 år? Hursomhelst går det ju alltid att bila upp golvet igen och lägga nytt - om inte värmesystemen utvecklats till nåt annat om 70 år.
 
P
Tror nog jorden är obeboelig 2100. Endera ha vi hittat en ny planet att förstöra eller så ha vi gått under pga "klimat, aliens, astroid, cern öppna upp okänt exotiskt svarthål som slukar oss, kärnvapenkrig,corona deluxe pro 3 osv osv:oops::seenoevil::poop::geek:

Ps:värme o en go wiskey är inte o leka med :rolleyes::whistle:
 
  • Gilla
  • Haha
stefancrs och 2 till
  • Laddar…
Jag är istället en Hans Rosling. Människans uppfinningsrikedom och vilja att bli och få det bättre övervinner det mesta.

Men mildare vintrar och fuktigare klimat kommer att bli döden för fuskbyggda enstegstätade hus och för de som inte orkar underhålla sina byggnader. Samt kommer i vissa fall betyda ändrade arbetssätt.
 
  • Gilla
Orvar777
  • Laddar…
Excel
Oldboy Oldboy skrev:
Det har nog inte så mkt att göra med huruvida husen är vettigt byggda eller inte, utan om hur de tas om hand.

Vilket leder till en annan mkt intressant fråga:
Vad kostar det att underhålla nya hus över säg en 200-års-period? Med åtföljande åtgärdsplan och tidsschema, samt vad konsekvenserna blir om denna åtgärdsplan/tidsschema inte följs eller förfuskas för att spara pengar.

Dagens gamla hus (>100 år) är robusta och förhållandevis enkla och billiga att underhålla, så länge de inte blivit överdrivet moderniserade.

Är det någon som sett en analys av underhåll/kostnad över lååång tid för nya hus?
Skulle gissa på att det är billigaste med rimligt löpande underhåll.

Skulle dock kunna gå att bygga ett 100% underhållsfritt hus om man bygger med betong och rostfritt stål.
 
Excel Excel skrev:
Skulle gissa på att det är billigaste med rimligt löpande underhåll.

Skulle dock kunna gå att bygga ett 100% underhållsfritt hus om man bygger med betong och rostfritt stål.
Nja... Betong rör sig, i fogar med nåt mjukare kan läckor, växter mm ta sig in. Men visst, i princip underhållsfritt för stommen... Men fönster, dörrar, tapeter, vvs, ventilation kräver underhåll. Och den yttre miljön. Men om man gjuter en betongsula i hela trädgården kanske det minimeras. Tänker på Sovjet eller den tyska betongbyggnaden på Rügen. Mysigt! ;)
 
  • Gilla
Appendix
  • Laddar…
Det kommer väl att finnas byggnadsvårdsbutiker i framtiden också. Jag ser för mig att det en dag kommer att hållas hetsiga diskussioner om hur man bäst renoverar 70-talshus. Det måste vara äkta spånskiva. Det förstör den unika känslan i huset om man skruvar upp skivorna i ställer för att spika dem. Glasfiberremsorna i skarvarna ger de där tidstypiska sprickorna i alla skarvar. Glasull är det som huset är byggt med. Man kan aldrig veta hur det påverkar huset att isolera med något annat. Den riktigt lycklige kan visa upp ett orenoverat badrum med orange plastmatta och brunt porslin. Man skall ha klart för sig att det kan påverka hela huset när man övergår från direktverkande el till andra former av uppvärmning.
 
  • Gilla
  • Haha
  • Älska
marsi och 33 till
  • Laddar…
Mitt hus är i år 77 år. Jag tror inte det finns kvar 2100, men det beror inte på huset (som börjar bli i fint skick), utan på ägaren. Själv är jag förstås inte kvar i livet då, och eftersom det är ett väldigt litet hus i en rätt attraktiv förort till Stockholm, lär nästa ägare bara riva det för att bygga något nytt, stort och modernt. Faktum är att det nästan är vad som hände redan för 11 år sedan, när vi köpte det. Alla vi budade emot var bara intresserade av tomten, vi var de enda som såg en vits med att behålla huset.
 
  • Gilla
Workingclasshero och 4 till
  • Laddar…
J JohanLun skrev:
Nja... Betong rör sig, i fogar med nåt mjukare kan läckor, växter mm ta sig in. Men visst, i princip underhållsfritt för stommen... Men fönster, dörrar, tapeter, vvs, ventilation kräver underhåll. Och den yttre miljön. Men om man gjuter en betongsula i hela trädgården kanske det minimeras. Tänker på Sovjet eller den tyska betongbyggnaden på Rügen. Mysigt! ;)
Betongbyggnaden på Rügen är murad av tegel. Som syns på bilden håller det inte för evigt. 1280px-Ruinen_von_Prora.JPG
 
  • Gilla
civilingenjören och 1 till
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.