Faranmedlivet skrev:
Denna trasiga logik ser jag ofta speciellt i min egen tråd. Hur tar en fara ut en annan fara? Är inte ens matematiskt korrekt +1 fara +1 blir 2 faror tom där.

Att folk inte reflekterar betyder ju att de är okunniga på mer än ett område inte att saker blir ofarliga.. Herregud logiken
Har inte sagt att en fara tar ut en annan utan att risken med asbest är överdriven i förhållande till alla andra faror man dagligen utsätts för. Oron över asbest verkar vara ett större hälsoproblem än asbesten själv. Tänk på blodtrycket!
 
  • Gilla
1
  • Laddar…
S
Stuff skrev:
Har inte sagt att en fara tar ut en annan utan att risken med asbest är överdriven i förhållande till alla andra faror man dagligen utsätts för. Oron över asbest verkar vara ett större hälsoproblem än asbesten själv. Tänk på blodtrycket!
dettta är farnamedlivets tänk efter ha krossat ett antal lysrör i garaget.
https://www.byggahus.se/forum/attachment.php?attachmentid=219135&d=1494010331
 
Äh....kör på, för f-n.
Eventuell plåga och död inträffar ju långt senare. Lungcancer får man t om av morötter nu för tiden.
Dessutom är det ju så dyrt att sanera så den lilla risk för sjukdom kan man väl ta?

Hade det inte vart lag på bilbälte samt att det ingår när man köper bil hade jag skitit i det också :wow:
 
  • Gilla
1
  • Laddar…
Om jag bestämmer mig för att ta bort lite isolering på egen hand, vad ska jag då tänka på?

Avskärma rummet.
Försluta isolering väl innan jag bär ut det.
Andningsskydd.
Våttorkar alla väggar och golv efter avslutat arbete.

Något mer?
 
Staffans2000
Det beror på vad och hur mycket du skall ta bort. Men framförallt, vilken tro du bekänner dig till.

Staffan
 
Staffans2000 Staffan2000 skrev:
Det beror på vad och hur mycket du skall ta bort. Men framförallt, vilken tro du bekänner dig till.

Staffan

Isolering kring kall- och varmvattenrör. Precis flyttat in i ett hus från 1970. Normalt hade jag ignorerar rören men som ni kan se på bilden har något pillat upp isolering så att pulver/damm ligger löst.


Jag har alltid fått höra att asbest är farligt men att risken handlar om exponeringstid. Förhoppnings gör jag det bara en gång i livet.
 
  • Isolerade vattenrör med skador på isolermaterial och löst pulver synligt på golvet i ett hus.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Rörisolering från 1970-talet skadad, exponerat pulverartat material runt kall- och varmvattenrör.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Staffans2000
Det är ingen asbest, det är glasull. Pensla på lite målarfärg om du vill. Eller, låt det vara.

Staffan
 
  • Gilla
SvanteC och 1 till
  • Laddar…
Som jag har förstått det är det klart vanligast att det endast var i böjarna som asbest användes. Det kan man enkelt kolla genom att knacka/klämma på dem. Är de hårda är det sannolikt asbest. Jämför med "raksträckorna"...är de mjuka och böjarna hårda så bör man vara försiktig med de sistnämnda. Helt beroende på hur orolig man är givetvis.
 
  • Gilla
Staffans2000
  • Laddar…
Det var min första tanke att jag skulle måla över det. Då kör jag på det. Finns det någon speciell färg för att kapsla in?

Stort tack
 
Du behöver inte kapsla in något. Så länge ingen är där och pillar så är det helt lugnt, asbest dammar inte av sig själv. Ta någon färg du tycker om och använd den.

EDIT:

Om du menar kapsla in den smulande isoleringen så kanske vanlig latexfog kan binda den lite innan du målar. Peta bort allt löst först bara.
 
  • Gilla
SvanteC
  • Laddar…
Det du ser i änden som smular är asbest, så kallad ”gurmassa”. Användes inte bara i böjar, utan även i ändar och t-kopplingar.
 
  • Gilla
Matte84
  • Laddar…
N Nummer18 skrev:
Det du ser i änden som smular är asbest, så kallad ”gurmassa”. Användes inte bara i böjar, utan även i ändar och t-kopplingar.
ajfan. Då måste det saneras? Damm kommer väl yra runt.
 
Staffans2000
O orkaorca skrev:
ajfan. Då måste det saneras? Damm kommer väl yra runt.
Nej nej nej nej!
De måste inte "saneras". Så länge du inte rycker i rören, ligger det där det ligger. Vill du, kan du som sagts, ta lite silvertape och vira runt ändarna. Eller kladda på lite målarfärg.

Själv tycker jag fortfarande att det ser ut som glasull.

Staffan
 
N Nummer18 skrev:
Det du ser i änden som smular är asbest, så kallad ”gurmassa”. Användes inte bara i böjar, utan även i ändar och t-kopplingar.
Gurmassa hade jag inte hört talas om tidigare. När jag googlade det hittade jag en intressant artikel: https://www.byggvarlden.se/dodsfallen-minskar-inte-59209/nyhet.html

Det som är mest intressant är hur (ändå) få det är som drabbas av asbestrelaterad sjukdom...och hälften av dem är byggarbetare vilket tydligt pekar på att risken ökar väsentligt med mängden exponering. Jag skulle själv inte tveka att ta bort de rörisoleringar vi har i huset (60-tal), om det skulle behövas av någon anledning, även om jag givetvis skulle vidta försiktighetsåtgärder.
 
Produkter som diskuteras i tråden
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.