M Micc skrev:
Hej!
Jag följde tråden till 100% från början, därefter har jag skummat mer sporadiskt.

Jag har full förståelse för att barn på landet sysslar med andra saker än barnen på lekplatsen i stan, det är säkerligen sunt och även nyttigt i många fall. Men nu plockar jag bort bevakningen - för mig är det helt sinnessjukt att så många försvarar och tycker det är helt ok att en fyraåring kör en 30-tons grävmaskin utan att en vuxen person sitter i samma förarstol! En FYRA-ÅRING har ju naturligtvis inte närheten av det omdöme som behövs, och inte eller förståelse för vilka konsekvenser som kan uppstå - detta oavsett om grabben eventuellt har den fysiska förmågan att hantera spakarna! Motorik kan man träna upp - men omdöme och konsekvenstänk kommer med hjärnans utveckling. Allt annat är önsketänkande.

Förmodligen kommer jag få en massa idiotförklaringar i och med inlägget (jag har ett visst konsekvenstänk), men detta är och förblir mitt enda inlägg i tråden. Om det är så att 4-åringens aktivitet med grävmaskinen fortgår håller jag tummarna hårt för att ingen människa blir ihjälklämd eller allvarligt skadat!
/Micc
Som sagt. Vi vet inte alla omständigheter.
 
  • Gilla
larka742 och 2 till
  • Laddar…
M Micc skrev:
Hej!
Jag följde tråden till 100% från början, därefter har jag skummat mer sporadiskt.

Jag har full förståelse för att barn på landet sysslar med andra saker än barnen på lekplatsen i stan, det är säkerligen sunt och även nyttigt i många fall. Men nu plockar jag bort bevakningen - för mig är det helt sinnessjukt att så många försvarar och tycker det är helt ok att en fyraåring kör en 30-tons grävmaskin utan att en vuxen person sitter i samma förarstol! En FYRA-ÅRING har ju naturligtvis inte närheten av det omdöme som behövs, och inte eller förståelse för vilka konsekvenser som kan uppstå - detta oavsett om grabben eventuellt har den fysiska förmågan att hantera spakarna! Motorik kan man träna upp - men omdöme och konsekvenstänk kommer med hjärnans utveckling. Allt annat är önsketänkande.

Förmodligen kommer jag få en massa idiotförklaringar i och med inlägget (jag har ett visst konsekvenstänk), men detta är och förblir mitt enda inlägg i tråden. Om det är så att 4-åringens aktivitet med grävmaskinen fortgår håller jag tummarna hårt för att ingen människa blir ihjälklämd eller allvarligt skadat!
/Micc
Jag upplever att jag och de allra flesta av de som skriver och som INTE är eld och lågor MOT grannen håller med om att en fyraåring INTE ska köra en grävmaskin utan kontroll. Att det är också är allvarligt att tillåta andra barn i grävmaskinens närhet.
Så... "många som försvarar och tycker det är helt ok" det ser faktiskt inte jag.

MEN.... med så svagt som grannens vittnesmål är är det enda självklara att kontakta grannen, kontrollera direkt barnet verkar köra igen. Är barnet verkligen ensamt?
Det betyder inte att jag försvarar grannen OM han låter barn köra fritt.

För mig är det mer sinnessjukt att ts isf inte får mer kritik till sig, OM det nu var/är så allvarligt och akut.... varför ska det inte vara självklart att ts direkt borde sprungit över till grannen?
Att det finns en tidigare arvstvist är inte en giltig anledning att slippa....

Men men, det verkar svårt att komma vidare i tråden iallafall. Vi kanske har vissa gemensamma beröringspunkter, men andra där vi i tråden tänker helt olika.
 
  • Gilla
Destrier och 4 till
  • Laddar…
Jag är mest nyfiken på vad 4-åringen gör?
Hur ser det ut där en fyra åring larvar omkring och gräver utan uppsikt?

Att maskinen är stor och tung spelar ingen roll för 4-åringen när den körs med 2 joysticks. Den är kanske till och med lättare att manövrera än att spela tv-spel. :oops: Men det är skillnad på hur stora hål man kan gräva med en 30 tons grävmaskin jämfört med en liten leksaksgrävare i sandlådan. :thinking:

En mer lämplig grävmaskin för en 4-åring.
Barn leker med en leksaksgrävmaskin för barn med joystick-kontroller.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Även stora grabbar som gillar att gräva kan roa sig i sandlådan.
Vuxen man i kostym som leker med en liten grävmaskin i en sandlåda.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Men hur ser det ut när en 4-åring lekt med en 30-tonnare?
 
  • Gilla
Anna_H
  • Laddar…
Idag såg jag en familj inhyrd på grannens sommarstuga där pappan satt på åkgräsklipparen och tre-åriga dottern i knä som skulle ratta. Det ser väldigt mysigt ut tills momentet där dottern trillar av, pappan tappar kontrollen och åkgräsklipparen kör över dottern och häckslar henne. Händer troligen inte särskild ofta men jag undra hur pappan skulle känna efter det.
 
  • Wow
Stickan56
  • Laddar…
Staffans2000
T Thomas_Blekinge skrev:
Idag såg jag en familj inhyrd på grannens sommarstuga där pappan satt på åkgräsklipparen och tre-åriga dottern i knä som skulle ratta. Det ser väldigt mysigt ut tills momentet där dottern trillar av, pappan tappar kontrollen och åkgräsklipparen kör över dottern och häckslar henne. Händer troligen inte särskild ofta men jag undra hur pappan skulle känna efter det.
Men snälla nån! Ge dig!

Staffan
 
  • Gilla
Destrier och 3 till
  • Laddar…
A
Även stora grabbar som gillar att gräva kan roa sig i sandlådan.
Visa bilaga 431247
Wow,var köper man en sån,vill ha!
Mvh stor grabb.
 
T Thomas_Blekinge skrev:
Idag såg jag en familj inhyrd på grannens sommarstuga där pappan satt på åkgräsklipparen och tre-åriga dottern i knä som skulle ratta. Det ser väldigt mysigt ut tills momentet där dottern trillar av, pappan tappar kontrollen och åkgräsklipparen kör över dottern och häckslar henne. Händer troligen inte särskild ofta men jag undra hur pappan skulle känna efter det.
Hm, har många gånger sett föräldrar som låter sina småttingar köra trehjuling bredvid dem när de är ute och går.
Ser kul ut tills barnen tappar kontrollen, kör omkull i diket och slår sig fördärvade mot en sten.
Har inte hänt så ofta men undrar hur föräldrarna känner sig efter att totalt oansvarigt låta grynen köra trehjuling utan att en vuxen sitter på...

Ovanstående naturligtvis raljerande, men blekingethomas inlägg förtjänar kommentar.
 
  • Gilla
Destrier och 2 till
  • Laddar…
Lentomannen Lentomannen skrev:
Som sagt. Vi vet inte alla omständigheter.
Barn ska inte köra stora motorfordon, punkt. Inte små heller, utan noggrann uppsikt. Många tycker inte att det är något problem, men ändå ser man titt som oftast att det rapporteras om olyckor. Hittade en artikel som isar exakt det vi ser här i tråden från er som försvarar att mogna barn kör motorfordon:

https://www.forskning.se/2017/03/06...gar-okar-foraldrarnas-riskacceptans-paverkar/
 
  • Gilla
Fairlane
  • Laddar…
Anna_H Anna_H skrev:
Barn ska inte köra stora motorfordon, punkt. Inte små heller, utan noggrann uppsikt. Många tycker inte att det är något problem, men ändå ser man titt som oftast att det rapporteras om olyckor. Hittade en artikel som isar exakt det vi ser här i tråden från er som försvarar att mogna barn kör motorfordon:

[länk]
Vet inte vilka som försvarar att små barn ska köra utan uppsikt? Ett fåtal, men de är sedan länge inte med i tråden.

Tycker artikeln pekar på att det inte är maskinen i sig som är det farliga,
det är omognaden hos föräldern som är det centrala.

Sedan blir din första mening rätt ologisk "Barn ska inte köra stora motorfordon, punkt"
För jag menar, och det kan man säkert tolka ut från artikeln med, att ett litet fordon som en fyrhjuling är farligare. Den inbjuder till lek och är spännande. Sällan inköpta som arbetsverktyg utan är nåt "bra-att-ha" på sommarstället.

Jag ser det som osannolikt eller mer ovanligt att en grävmaskin lämnas vind för våg till ett barn ensam i en maskin som är ens levebröd. En grävmaskin sönderkörd av en fyraåring skulle vara katastrof. Hur ska pappan kunna jobba? Hur blir det med ersättning från försäkringen? Osv.

"Som sagt. Vi vet inte alla omständigheter." Om just detta fall med grannen.


En fyrhjuling... hjälm, provkörning under uppsikt... sen lämnas barnet med "ha det kul".

Storleken är inte faktor, jag tycker tex gräsklipparen är en farlig maskin och det dröjer innan mina barn får köra dem.. Har många timmar med dessa rackare, arbetat med dem, och det kan verkligen hända mycket - sten, leksaker, halkar i blött gräs osv.
Ser den som farligare än en grävmaskin... ;)
 
  • Gilla
Lövborgen
  • Laddar…
Staffans2000
Det var också en djäkla jämförelse!
En långsamtlarvande stor stabil maskin mot ett mycket snabbt och lättvält åkdon.

Som så ofta förr, har även denne TS försvunnit, när kritiska frågor ställts. Så att utgå från att det TS skrivit, är svårt. För vem kan tro att TS skulle traska in till datorn, istället för att ingripa när grannbarnen befann sig i omedelbar livsfara! Jag menar att det finns en klar risk att TS överdriver lite, eller mycket. För det är isåfall inte första gången. Eller hur? Källa på det:D. -Barn som gråter när det ser nakna grannar. Luftvermepump som inte fungerar, så en TS var tvungen att ta in på pensionat, trots att det senare visade sig finnas både elelement och kamin. ETC.

Anna_H Anna_H skrev:
Barn ska inte köra stora motorfordon, punkt.
Att vara så kategorisk, blir ju bara fånigt. För vad är stora maskiner? Vad menas med barn?


Staffan
 
  • Gilla
Destrier och 2 till
  • Laddar…
Staffans2000 Staffan2000 skrev:
Det var också en djäkla jämförelse!
En långsamtlarvande stor stabil maskin mot ett mycket snabbt och lättvält åkdon.

Som så ofta förr, har även denne TS försvunnit, när kritiska frågor ställts. Så att utgå från att det TS skrivit, är svårt. För vem kan tro att TS skulle traska in till datorn, istället för att ingripa när grannbarnen befann sig i omedelbar livsfara! Jag menar att det finns en klar risk att TS överdriver lite, eller mycket. För det är isåfall inte första gången. Eller hur? Källa på det:D. -Barn som gråter när det ser nakna grannar. Luftvermepump som inte fungerar, så en TS var tvungen att ta in på pensionat, trots att det senare visade sig finnas både elelement och kamin. ETC.



Att vara så kategorisk, blir ju bara fånigt. För vad är stora maskiner? Vad menas med barn?


Staffan
En 15-åring är ett barn, men får alltså ta traktorkort och köra alla möjliga maskiner helt lagligt.
 
  • Gilla
Destrier och 3 till
  • Laddar…
C cpalm skrev:
Sluta trolla. Modellnumret framgick, men det var inte det som var frågan. Var i tråden framgår det att den modellen har spakar?
Det framgick inte av tråden såvitt jag sett. Den här historien har ett fåtal ingredienser och där en är grävmaskinen i sig. Vet man inte , eller underlåter att ta reda på, så kanske man inte ska gissa, speciellt när det är EN googling bort. EC kontra EW syftade dessutom inte på spakar (vilket givetvis båda har) utan på skillnaden att n är en bandmaskin och det andra en hjulmaskin, men så tung hjulmaskin finns ju givetvis inte.
 
Huvudfrågan är nog inte hur svårkörd maskinen är utan hur lämpligt det är för en fyraåring att köra en maskin som kan skada andra. Även om en 15 åring är ett barn så tror jag få i tråden reagerat om det var en 15 åring som kört. Det är en viss skillnad på 4 och 15.
 
  • Gilla
Snigla
  • Laddar…
Mja, huvudfrågan här är väl om denne 5-åring körde maskinen utan övervakning?
 
  • Gilla
Lövborgen och 1 till
  • Laddar…
Fairlane
Om jag förstått det jag läst i den långa tråden rätt så verkar det finnas två huvudläger, de som anser att en fyraåring (eller för all del femåring) aldrig bör framföra en grävmaskin och de som anser att det är ok.
Den senare gruppen kan sedan delas in i undergrupper, de som tycker det är ok om en vuxen är närvarande, de som tycker det är ok om en vuxen har koll och de som anser att det alltid är ok.

Sen verkar alla ense om att det är olämpligt att det springer andra barn runt om maskinen.

Frågan jag då ställer mig är, om det nu sitter en vuxen på avstånd och håller koll, varför reagerar inte den personen på att andra barn springer runt grävmaskinen?
Väntar man tills de kommer närmre innan man dra på sig skorna och springer ut?
För mig känns det isåfall som att den vuxne som håller koll har en bit kvar till fullt utvecklat konsekvenstänk.
 
  • Gilla
Sir Duke och 1 till
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.