Fulkemisten Fulkemisten skrev:
Vad för rördelar och vilket lim?
De unionskopplingarna som tillhör filtret läckte i limningen så jag byggde likadana av delar jag köpte på rinkabyrör.
Limmade med tangit pvc lim.
 
Fulkemisten
Jo. Så får man göra ibland. Tid är också pengar. Hur är det med tömning av poolen. Kan man göra det enkelt om man har avlopp in i teknikutrymmet?
 
Fulkemisten Fulkemisten skrev:
Jo. Så får man göra ibland. Tid är också pengar. Hur är det med tömning av poolen. Kan man göra det enkelt om man har avlopp in i teknikutrymmet?
Jag har faktiskt inte undersökt saken!
Ska nog gå.
 
Needas Needas skrev:
Jag fick spel och åkte och köpte slangklämmor på Biltema! :crysmile: bra mycket bättre.
Sen köpte jag rördelar och limmade egna anslutningar.... men med allt annat är jag nöjd (y):D
Fick du ingen hjälp av Svenska Badtunnor? Svarade dom ens på ditt mail? Jag har fortfarande inte fått svar på mitt mail jag skickade i måndags. Inte speciellt förtroendeingivande när man hade tänkt lägga en order på över 40 papp. :worried:
 
Fulkemisten
Hur gör du med klor och sånt?
 
Fulkemisten Fulkemisten skrev:
Hur gör du med klor och sånt?
Det medföljer något som heter biocool pooldesinfektion..... svenska badtunnor anser garantierna ogiltiga om man använder klor.
 
Om någon är nyfiken på energiförbrukningen första dygnet så titta här....
Energianvändningsdiagram som visar förbrukningen i kWh över tid med temperaturkurva.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Det lär ju plana ut när bade är uppe i temp.
 
Needas Needas skrev:
Om någon är nyfiken på energiförbrukningen första dygnet så titta här....
[bild]
Det lär ju plana ut när bade är uppe i temp.
Dendär kurva vill jag gärna se fortsättningen på imorgon
 
  • Gilla
Vickedm
  • Laddar…
Needas Needas skrev:
Inte än men det går framåt! :D
Semester om en vecka så då ska den vara klar.
[bild]
hur långt ner har du grävt? Håller själv på att förbereda för vår Pacific!
 
Nu har jag fått svar på mina mailfrågor så idag går det nog iväg en beställning! :love::D(y)
 
S stewed skrev:
Nu har jag fått svar på mina mailfrågor så idag går det nog iväg en beställning! :love::D(y)
Samma här :cool:
 
  • Gilla
Nan Cavalli
  • Laddar…
D Dallastower skrev:
Samma här :cool:
Najs!

Har du bestämt dig för 3 eller 6kW? Jag hade från början tänkt att ta 6kW trots att jag förmodligen inte kommer bada på vintern, men det skiljde bara en tusenlapp, så varför inte... Men så började jag fundera som du. Jag har också bara 20A huvudsäkringar, dock bergvärme, men om den drar igång elpatronen precis när poolen värmer så blir det inte mycket över till annat... :thinking:
 
S stewed skrev:
Najs!

Har du bestämt dig för 3 eller 6kW? Jag hade från början tänkt att ta 6kW trots att jag förmodligen inte kommer bada på vintern, men det skiljde bara en tusenlapp, så varför inte... Men så började jag fundera som du. Jag har också bara 20A huvudsäkringar, dock bergvärme, men om den drar igång elpatronen precis när poolen värmer så blir det inte mycket över till annat... :thinking:
Jag tänkte precis samma sak, jag köper 6KW eftersom den bara kostar 1000 kr mer än 3 KW.
Farsan föreslog att man skulle kunna sätta in en effektbegränsare som ligger och kollar att man inte drar för mycket från huvudsäkringen, som helt enkelt sänker ner effekten till poolvärmaren till t.ex. 4 KW eller 2 KW om man har för mycket igång samtidigt. Jag gissar att det problemet bara uppstår när man badar och det blir rejält kallt, så då får man helt enkelt hålla koll på temperaturen i poolen ordentligt efteråt.

Sedan finns ju alternativet att säkra upp också, men då kostar det ju lite mer. Pratade med Vattenfall som är vår nätleverantör, 1500 kr extra / år kostar det att säkra upp från 20A till 25 A, då kan man totalt ta ut 17KW mot 14KW med 20A. Kostnaden för att ta ut en elektriker som byter säkringarna tillkommer.
Sista alternativet blir väl helt enkelt att tömma poolen om det blir svinkallt. Det känns ju inte jättekul heller, men vilken lösning man väljer här beror nog lite på hur mycket pengar man vill slänga på problemet
 
S Sushi skrev:
hur långt ner har du grävt? Håller själv på att förbereda för vår Pacific!
Jag grävde ca 80cm ner sen grus och 80mm cellplast xps.
 
Ah, en effektbegränsare låter ju som en bra idé.

Jag har också Vattenfall och trodde att det skulle vara betydligt dyrare att säkra upp till 25A. Jag får ringa och kolla jag med...

Joakim på Svenska Badtunnor svarade på en annan fråga att det är två stycken värmare, 2st 3kW i serie då antar jag, och då borde man väl kunna koppla ur den ena och bara köra 3kW om det skulle bli för mycket med 6kW?

Min bergvärmepump kör igång elpatronen en stund var 14e dag eller så för att döda legionellabakterier, så jag misstänker att jag skulle kunna få problem även sommartid om detta händer precis när poolen värmer och tex tvättmaskinen går samtidigt...
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.