enklare billigare att köpa fristående kylare/avfuktare och ta hål i väggen där man vill ha den..
att använda luftvärmepump som ac är inte världensbästagrej att kyla ner luft så går det mer energi och alla som gör det blir alltid förvånad när elräkningen stiger plötsligt
 
Vet inte vilka dom ”alla” är som du syftar på men att använda en modern luftvärmepump för kyldrift märker man knappt på elräkningen då dom är väldigt effektiva.

Men det är klart om man har fönster och dörrar öppna samtidigt som man använder kylfunktionen så får den jobba hårdare med sämre verkningsgrad så blir det inte lika bra !!!
 
"alla" = dom som gör det
 
"alla" och "alltid". Här generaliseras det vilt.
Antar att du själv inte har en LLVP?
 
  • Gilla
Stefan N
  • Laddar…
Nu kommer det en fin helg med värme och Panasonicen ska få jobba på.

Med tanke på den billiga investeringen och hur mycket jag sänkt värmekostnaden kan man säga att det är en no brainer om man har direktverkande el eller dylikt.

Den ger inte lika varma golv som golvvärme dock. Men det får räcka med det i badrummet :)

@Ejmelie Hur gick det. Har du installerat eller köpt Makita för pengarna? ;)
 
HogeN HogeN skrev:
"alla" = dom som gör det
Dom som använder kylfunktionen på rätt sätt med en luftvärmepump märker högst troligen ingen direkt skillnad på elräkningen.
Har själv en nere och en uppe .
 
  • Gilla
Anonymiserad 137805 och 3 till
  • Laddar…
Magnus E K
Mitt hus är naturligt svalt så det ska rätt mycket till innan jag drar igång LLVP:n på kyla (hänt en-två dagar hittills i år), men de gånger jag gjort det brukar jag bli förvånad över hur lite den drar. Hade tidigare när jag bodde i lägenhet en portabel AC och den märktes betydligt mer.
 
Magnus E K Magnus E K skrev:
Mitt hus är naturligt svalt så det ska rätt mycket till innan jag drar igång LLVP:n på kyla (hänt en-två dagar hittills i år), men de gånger jag gjort det brukar jag bli förvånad över hur lite den drar. Hade tidigare när jag bodde i lägenhet en portabel AC och den märktes betydligt mer.
Det är egentligen den första tiden om man startar den när det är som varmast som den jobbar lite hårdare med sämre verkningsgrad då mycket värme ligger ackumulerat även i allt material i huset.
Sen blir det ännu billigare att bara hålla önskad temperatur :)
 
C Comfort Thomas skrev:
Dom som använder kylfunktionen på rätt sätt med en luftvärmepump märker högst troligen ingen direkt skillnad på elräkningen.
Har själv en nere och en uppe .
115 kvm hus. Håller tempen på max 21 grader inomhus på sommaren

När det var 30 grader i juni innebar det en förbrukning på 3kwh (gemener för att reta besserpissers) per dygn enligt mätningen på lvp.
Så nej. kostnaden är försumbar. Med tanke på hur sällan vi har så varmt är den lyxen man får på köpet med en modern LVP ovärderlig.
 
Har erfarenhet av 5 luftvärmepumpar.
2 mushubishi 1 Samsung 1 No namn kina pump 1 en kina av annat okänt märke.

1a Misubisin gick 18 år utan problem tills vxelventilen fastnade. Hade inte varit dyrt att byta om man fått fylla gasen. Ombyggnad till godkänd gas kostade lika mycket som en ny. Det blev en ny som gått i 16 år nu.

spridningen i huset gorde att halva huset inte fick tillräckligt så min far satte in en mellanpris Samsung några år efter den höll endast 8 år. Spricka i koppling, fyllning ejmöjlig.
Ersattes av en billig No Name kina höll i 13år, läckage och fyllning ej möjlig längre. Blev en annan kina pump förra året.

Min slutsats antingen dyr Kvalitets pump eller en billig Kina pump.

Är ljudet viktigt så är misubisin överlägsen. Samsungen väsnades riktigt mycket men inte lika mycket som bekantas panasonic som också strulat mycket.
Första Kina pumpen lät något mer än mishubisin vid fullbeladtning men likvärdigt vid normal.
 
HogeN HogeN skrev:
enklare billigare att köpa fristående kylare/avfuktare och ta hål i väggen där man vill ha den..
att använda luftvärmepump som ac är inte världensbästagrej att kyla ner luft så går det mer energi och alla som gör det blir alltid förvånad när elräkningen stiger plötsligt
Är ingen som helst skillnad, du har ingen koll alls märker man.
Att ta hål i väggen är ju däremot det sämsta möjliga då du suger in varm luft i andra änden bara.
 
HogeN HogeN skrev:
enklare billigare att köpa fristående kylare/avfuktare och ta hål i väggen där man vill ha den..
att använda luftvärmepump som ac är inte världensbästagrej att kyla ner luft så går det mer energi och alla som gör det blir alltid förvånad när elräkningen stiger plötsligt
Trams, det har inte med kyla eller värme att göra snarare delta t. Alla förstår förmodligen att både uppvärmning och kylning kostar energi.
 
A
HogeN HogeN skrev:
enklare billigare att köpa fristående kylare/avfuktare och ta hål i väggen där man vill ha den..
att använda luftvärmepump som ac är inte världensbästagrej att kyla ner luft så går det mer energi och alla som gör det blir alltid förvånad när elräkningen stiger plötsligt
sällan elräkningen påverkas det finns de som visat på detta
 
A
M Myckling skrev:
"alla" och "alltid". Här generaliseras det vilt.
Antar att du själv inte har en LLVP?
hon är ett troll
 
Darling McFluff Darling McFluff skrev:
Trams, det har inte med kyla eller värme att göra snarare delta t. Alla förstår förmodligen att både uppvärmning och kylning kostar energi.
man kan alltid hoppas
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.