Grym arbetsbänk! Så stadig hade jag velat ha min också!
 
O OMagnus skrev:
Med inspiration från en möbelsnickarskola i England där eleverna första terminen fick tillverka sin egen hyvelbänk gav jag mig i höstas på ett sådant ”gesällprov”. Designen är en mix av olika stilelement från Christopher Schwarz hyvelbänksböcker och en del egna funderingar.

Några fakta, längd 2250 mm, djup 950 mm och höjd 930 mm. Vikt färdig bänk med inredning c:a 450 kg. Material, massiv bok och valnöt, dekorelement i björk, inredning i Valchromat. Framtång från hovartercustomvise.com och sidotång från Axminster. Tångytorna klädda med limmat skinn. Ytbehandling av hela bänken med två lager Osmo hårdvaxolja.

Bänkskivan uppdelad i två längsgående halvor, tre enkelt borttagna förvaringslådor utgör mittsektionen. Medvetet är mittlådorna kortare än bänken för att medge sågning för högerhänta vid kortsidan. Avståndet mellan bänkskivan och inredningen är precis lagom för att kunna använda ”holdfasts”. Höjden från golvet tillräckligt för dammsugaren. Hålsystemet är ¾ tum för att få tillgång till större mängd bänktillbehör. Tio lådor som är 750 mm djupa ger mycket förvaring. Facket till vänster tänkt att ha till möbeldelar under produktion. Alla fogar mellan ben/överliggare och längsgående element är kilade limmade tappfogar (wedged tenons) vilket med tanke på de bärande delarnas konstruktion i 90x90 mm massiv bok ger en oerhört vridstyv konstruktion.

Har nu använt bänken ett halvår och är mer än nöjd. Har inte behövt flytta den ännu men det är givetvis lite bökigt med tanke på vikten, å andra sidan rubbar den sig inte ur fläcken även vid tyngre hyvling. Var lite svårt att börja arbeta med den eftersom gränsen mellan möbel och ”verktyg” var lite suddig, men jag har kommit över det nu. Totalt sett ett mycket roligt projekt.
[bild]
[bild]
[bild]
[bild]
[bild]
[bild]
enormt fin,
Kan instämma i kören om att den i princip känns för fin att bruka i hobby rummet.
Å andra sidan som Gesällprov, skall man ju pusha sig så från mig får du godkänt!
 
Vi har senaste året totalrenoverat vårt hus (med mkt hjälp från expertis härifrån ☺️). Den här garderobslösningen är vi extremt nöjda med, då det är kul att nyttja all yta/volym i huset.

19mm mdf som kapats i kilar, på bredden anpassade för Ikea-lådor. Två djupa och en grund låda fick plats i varje kil, samt utrymme underst för täcken etc. På sidorna lite spillbitar mot väggarna.

På väggarna satte vi upp Elfa-hyllor och placerade sedan måttanpassade skjutdörrar utanför. Numera även tapet och list ovanför, så den verkligen smälter in.
Nybyggd MDF garderob med öppna fack och vita lådor i ett delvis renoverat rum, verktyg och byggmaterial syns.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Garderobslösning under snedtak med 19mm MDF-kilar anpassade för lådor, obehandlat golv och vägg.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Vit, kundanpassad garderobslösning i en nisch med kilformade sektioner anpassade för förvaring.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Vit inbyggd garderob med kilformade sektioner anpassade för IKEA-lådor under sluttande tak.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Custom-built wedge-shaped wardrobe with IKEA drawers and Elfa shelves under a sloped ceiling.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Renoverat sovrum med garderobslösning med skjutdörrar, Elfa-hyllor och anpassade lådor, hund i förgrunden.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Kul projekt!!
 
  • Gilla
  • Älska
  • Wow
Ladiva78 och 75 till
  • Laddar…
Snyggt!
 
  • Gilla
Dheri
  • Laddar…
D Danielwerner skrev:
Vi har senaste året totalrenoverat vårt hus (med mkt hjälp från expertis härifrån ☺️). Den här garderobslösningen är vi extremt nöjda med, då det är kul att nyttja all yta/volym i huset.

19mm mdf som kapats i kilar, på bredden anpassade för Ikea-lådor. Två djupa och en grund låda fick plats i varje kil, samt utrymme underst för täcken etc. På sidorna lite spillbitar mot väggarna.

På väggarna satte vi upp Elfa-hyllor och placerade sedan måttanpassade skjutdörrar utanför. Numera även tapet och list ovanför, så den verkligen smälter in.
[bild] [bild] [bild] [bild] [bild] [bild]
Kul projekt!!
Snyggt! vad är det för Ikea-lådor ni använt?
 
  • Gilla
IntelliJens
  • Laddar…
Riktigt smart och snyggt att kunna utnyttja hela utrymmet! Gav vi bra idé på hur jag ska inreda övervåningen utan att det blir "vanlig kattvind" = utrymme som inte går att använda...men med denna lösning så går det ju :)
 
  • Gilla
Tegner13 och 2 till
  • Laddar…
Vi behövde ett litet sideboard till våra Evafåtöljer. Jag inspirerades av ett kommersiellt tillgängligt bord men ändrade formerna för att få en mjukare känsla och valde en svarvad mittkolumn i stället för den trekantiga form som originalet hade. Materialet är ek från tomten som jag sågat/torkat. Höjd 45 cm och diameter på skivan 39 cm. I vanlig ordning var det mest tidskrävande att konstruera fräsjiggen för benens infästning. Synintrycket är att benen är vridna vilket de inte är men hela formen ger en känsla av virvel. Egensnickrat sideboard av ek med svarvad mittkolumn mellan två Evafåtöljer på ett trägolv med grått fårskinn.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Handgjort sideboard i ek med svarvad mittkolumn, mjuka former, ben som ger virveleffekt, 45 cm högt.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Handtillverkat ekbord med svarvad mittkolumn och ben som ger intrycket av en virvel, egenkonstruerade infästningar.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
  • Gilla
  • Wow
  • Älska
Ladiva78 och 76 till
  • Laddar…
Så elegant!
 
O OMagnus skrev:
Vi behövde ett litet sideboard till våra Evafåtöljer. Jag inspirerades av ett kommersiellt tillgängligt bord men ändrade formerna för att få en mjukare känsla och valde en svarvad mittkolumn i stället för den trekantiga form som originalet hade. Materialet är ek från tomten som jag sågat/torkat. Höjd 45 cm och diameter på skivan 39 cm. I vanlig ordning var det mest tidskrävande att konstruera fräsjiggen för benens infästning. Synintrycket är att benen är vridna vilket de inte är men hela formen ger en känsla av virvel.[bild] [bild] [bild]
Riktigt häftigt med den visuellt vridna looken.
 
Mina damer och herrar, detta är ingen Robomower... utan en Rabb-o-mower! :crysmile::crysmile:

Hemmagjord kaninbur på hjul, person som håller handtaget, i en trädgård.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Hopspikad lite snabbt på några lediga stunder, utan vinkelhake eller särskilt exakta mått — men fullt fungerande.
Ska kapa hjulaxlarna lite, blaska på lite mer färg, samt lägga på ett ”cabriolettak” av en bit markisväv som fästs i den tjockare brädan på höger sida.
 
  • Gilla
Andyha och 17 till
  • Laddar…
ricebridge ricebridge skrev:
Mina damer och herrar, detta är ingen Robomower... utan en Rabb-o-mower! :crysmile::crysmile:

[bild]

Hopspikad lite snabbt på några lediga stunder, utan vinkelhake eller särskilt exakta mått — men fullt fungerande.
Ska kapa hjulaxlarna lite, blaska på lite mer färg, samt lägga på ett ”cabriolettak” av en bit markisväv som fästs i den tjockare brädan på höger sida.
Jättefint! Men jag skulle komplettera med ett litet gömsle. Kommer en hund/katt in i trädgården kan den lille dö av skräck eller springa sig död mot nätet. Även om buren är under uppsikt.
 
  • Gilla
Maria T och 1 till
  • Laddar…
yonna yonna skrev:
Jättefint! Men jag skulle komplettera med ett litet gömsle. Kommer en hund/katt in i trädgården kan den lille dö av skräck eller springa sig död mot nätet. Även om buren är under uppsikt.
Du har så rätt. Det får det bli, tack för tipset!
 
  • Gilla
yonna
  • Laddar…
O OMagnus skrev:
Vi behövde ett litet sideboard till våra Evafåtöljer. Jag inspirerades av ett kommersiellt tillgängligt bord men ändrade formerna för att få en mjukare känsla och valde en svarvad mittkolumn i stället för den trekantiga form som originalet hade. Materialet är ek från tomten som jag sågat/torkat. Höjd 45 cm och diameter på skivan 39 cm. I vanlig ordning var det mest tidskrävande att konstruera fräsjiggen för benens infästning. Synintrycket är att benen är vridna vilket de inte är men hela formen ger en känsla av virvel.[bild] [bild] [bild]
Kudos!
 
Vi klädde en pax garderob från Ikea och skapade känslan av en platsbyggd lösning. Vi blev nöjda till slut!

Ett par lärdomar: fuska inte med slipningen på en lackad yta, ”rugga upp ytan” betyder betydligt mer slipning än att dra sandpappret fram och tillbaka några gånger. Den andra är att välja större lådor som mer stadigt kan bära fronten i trä (svor en hel del när jag jobbade med översta lådorna). Ombyggd Ikea Pax garderob under konstruktion, med synlig stomme och delvis monterad lådfront.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Modifierad Ikea Pax garderob som ser platsbyggd ut med grå färg och gyllene handtag på lådfronten i ett rum.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Delvis monterad Ikea Pax garderob med vita lådor och öppen konstruktion, verktyg och byggmaterial på golvet.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
En halvfärdig garderob klädd med träpanel och verktyg utspridda på golvet.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
  • Gilla
Azze80 och 17 till
  • Laddar…
D Danielwerner skrev:
19mm mdf som kapats i kilar, på bredden anpassade för Ikea-lådor. Två djupa och en grund låda fick plats i varje kil, samt utrymme underst för täcken etc. På sidorna lite spillbitar mot väggarna.

[bild] [bild] [bild] [bild] [bild] [bild]
Kul projekt!!
Snyggt jobbat med den platsbyggda inredningen! Har själv en klädkammare som ska byggas i huset med 45* taklutning så får nog bli något liknande mot ytterväggen. Smart att använda IKEA:s PAX-lådor.
 
  • Gilla
Danielwerner
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.