Hej .
Jag har en lite konstig fråga. Kan någon bifoga ett foto eller en video av hur den Stör säck / bigbag ser ut klar att hämta? Har några mellanstorlekar med betong men vet inte när nivån är. Mäste dessa fyra armar (öronen?) komma ihop till varandra eller inte? - jag vet inte hur föraren krokar på - har extra rep eller hänger han öronen direkt med krok ? förlåt min svenska.
Mvh
Matti
 
Nej dom fyra lyftöglorna måste inte gå att få ihop. Dom har 4-parts kätting som dom lyfter med
 
  • Gilla
Mattikoleman och 1 till
  • Laddar…
JanneJanne123
Stämmer bra, kätting eller lyftband.
 
  • Gilla
Mattikoleman
  • Laddar…
K
Fyller du upp till kanten är det OK. Säckarna är specade för 1250kg.
 
  • Stora vita och gröna säckar på ett gräsområde vid ett träd, säckarna verkar vara fulla.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Gilla
Mattikoleman
  • Laddar…
En "vanlig" big bag fyller en kubik och/eller 1300 kg.
Det innebär att du inte bör fylla den till mer än ungefär hälften med betong för att den ska vara OK att lyfta.
 
  • Gilla
JanneJanne123
  • Laddar…
K
Om det är en betongbil som tömmer rester i den så stämmer ju den densiteten, men uppbilad betong i säck innehåller ju en del luft mellan bitarna, så nog kan man toppa upp den mer än hälften anser jag.
 
  • Gilla
Mattikoleman
  • Laddar…
K KjellTimell skrev:
Om det är en betongbil som tömmer rester i den så stämmer ju den densiteten, men uppbilad betong i säck innehåller ju en del luft mellan bitarna, så nog kan man toppa upp den mer än hälften anser jag.
Givetvis är det så. Bilar man sönder hyfsat jämnt och inte har några större bitar så är andelen luft kring 30%. Då kan man fylla till 3/4. Men jag skulle aldrig rekommendera att fylla en big bag full med betong, varken färsk eller sönderbilad.
 
  • Gilla
Mattikoleman
  • Laddar…
Tack så mycket till alla för råd. Nu vet jag hur jag ska fylla.
Jag har en annan fråga, mer ekonomisk. Jag visste inte hur mycket betong skulle vara efter bilning men nu finns redan 10 störsäckar. Jag har kollat 2 företag och det ser ut som 10 000 kr med moms ( privat). Är det möjligt att få några tips för att göra det lite billigare? (Stockholm-området).
 
JanneJanne123
Hyr en container är dessvärre mitt bästa tips. Om inte det är möjligt fick jag ner priset till 850 per säck genom att använda siten https://www.recycla.se/, fungerar ungefär som offerta.

Kan också vara en idé att inte köra per säck utan att ringa ett åkeri och ”hyra” en lastbil istället.
 
  • Gilla
Mattikoleman
  • Laddar…
Jag betalade 420kr fastpris per säck hos Suez för 2 år sen när jag bilade ur källargolvet. Dock verkar det inte gå att beställa online numera men ring och kolla.
 
  • Gilla
Mattikoleman och 1 till
  • Laddar…
Angående att ta dit en åkare med flak, fick betala ca 10k för att få bort grunden från vårt gamla förråd (18m2) samt en stor mängd schakt massor och asfalt, totalt var det två fulla lastväxlarsläp. Priset var för åkaren och deponi inklusive moms. Värt att nämna var att jag redan hade grävare på plats som kunde lasts flaket, så det ingick inte i priset.
 
  • Gilla
Mattikoleman
  • Laddar…
K
Kolla ditt närmsta grustag/kross vad dom har för intippningsavgifter, sen tar du pris från din lokala lastbilscentral / åkeriföretag att hämta säck med kranbil och köra dit.

Kranbil i Stockholm inkl moms ligger runt 1200kr/h och intippning av betong var 200kr/ton när jag tippade senast.
 
  • Gilla
Mattikoleman
  • Laddar…
tack alla för tips men någon tog privat dessa 10 säckarna för 2500 kr :) så jag tycker att det är en bra affär, men enligt avgifter du nämnde jag hoppas att innehållet ej ligger någonstans i en skog:thinking:
 
  • Gilla
JanneJanne123 och 1 till
  • Laddar…
JanneJanne123
Hur fick du tag på denna person? Via Tiptapp eller liknande? Har tre säckar jag behöver bli av med...
 
Jag var mycket lycklig eftersom de knackade på min dörr själva.:D De kör i Huddinge området men använder ej Tiptapp . Jag har ett telefonnummer om du vill
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.