F Falvik skrev:
Hej! Har haft service, men tyvärr gav den inga nya infallsvinklar på luktproblemet.
Synd att ni inte kom fram till nån lösning.

Lite funderingar jag har till alla som har problem med lukt:
Luktar det hela tiden 24/7 ?
Hur många är det i hushållet ?
Har ni någon uppfattning om hur mkt vatten ni förbrukar, liter/dygn ?
 
T ture1 skrev:
Synd att ni inte kom fram till nån lösning.

Lite funderingar jag har till alla som har problem med lukt:
Luktar det hela tiden 24/7 ?
Hur många är det i hushållet ?
Har ni någon uppfattning om hur mkt vatten ni förbrukar, liter/dygn ?
Hej! Tack och lov är det ingen konstant lukt. De dagar det luktar (som jag uppfattar det, är det framförallt varma dagar), kommer det korta puffar av dålig lukt. Antar att det finns en koppling till var i processen verket befinner sig, men har ingen koll på det. Vi är mellan två och fem personer i hushållet. Märker ingen förändring i luktproblemet kopplat till hur många vi är. Vi förbrukar nog rätt lite vatten. Badar i sjön (dvs begränsat med duschande) och har diskmaskin. Men luktar gör det!!
 
F Falvik skrev:
Hej! Tack och lov är det ingen konstant lukt. Men luktar gör det!!
Nu börjar jag nästan tro att vi bor i samma hus :thinking::)

Jag upplever också att det luktar mer beroende på var i processen verket befinner sig, i mitt fall då det pumpas från slamavskiljardelen till processdelen, verket ligger oftast i väntefas och snurrar S201 S202... osv
Har inte tänkt på om det blir skillnad vid varma dagar, ska notera detta från nu..
Vi är oxo 2 - 5, men permanent är vi 2 personer, och vi snålar inte på vattnet då det en gång vid en besiktning sas att vi gör slut på för lite vatten..!?
ture
 
T ture1 skrev:
Nu börjar jag nästan tro att vi bor i samma hus :thinking::)

Jag upplever också att det luktar mer beroende på var i processen verket befinner sig, i mitt fall då det pumpas från slamavskiljardelen till processdelen, verket ligger oftast i väntefas och snurrar S201 S202... osv
Har inte tänkt på om det blir skillnad vid varma dagar, ska notera detta från nu..
Vi är oxo 2 - 5, men permanent är vi 2 personer, och vi snålar inte på vattnet då det en gång vid en besiktning sas att vi gör slut på för lite vatten..!?
ture
Haha! Samma läge för oss! Permanent två boende och även vi fick uppmaningen att använda mer vatten, då vattnet var för koncentrerat/kaffefärgat. Spolar därför en extra gång nu och hoppas på att landa i en lagom vattengenomströmning.
Hur har ni löst luftningen? Har ni infiltrationsbädd? Och hur är det med ljud/vibrationer från er anläggning?
 
Man kan ju tycka att det är lite tokigt att man uppmanas använda extra vatten, vilket vi gjort ganska länge och det har ändå inte hjälpt. Jag har haft avluftning över nock så gott som hela tiden utom då kåken var helt ny då snickarna hade satt dit en sån där hole in one, bara ett hål i pannan.
Vi har infiltrationsbädd, kommunkrav.
Ljudet från luftpumpen kan också vara rätt irriterande men det hade jag tagit alla dagar om det inte lukta runt hus och verket.
ture
 
Har följt den här tråden då jag installerade ett minireningsverk dock inte clean 1 i våras och ja jag känner även lukt när den pumpar från slamdelen till processdelen.
Mitt mrv är gjort så att utloppdelen på inloppet från huset ligger under ytan i 1slamdelen så jag får aldrig någon luft den vägen i avluftningen, jag får istället lukt från styrskåpet istället där luftslangarna från mrv går. Som tur är så ligger mrv på en del av tomten där vi ej är så ofta.
 
T ThJo1880 skrev:
Mitt mrv är gjort så att utloppdelen på inloppet från huset ligger under ytan i 1slamdelen så jag får aldrig någon luft den vägen i avluftninge
Så då har du ingen förbindelse från mrv (bra förkortning:)) till takavluftningen, har inte det ställt till andra problem? då du måste ha en vattenpelare upp i avloppsstammen.

Min tanke när det kommer lukt ur avluftningen på taket är att den är för bra!! de gaser som skapar dessa dofter är väl vad jag förstår mycket tyngre än luft. Och sen är det ju så att avluftningen finns av en helt annan anledning än att syresätta ett mrv!!

Vad jag nu har fattat så är det flera märken av mrv som använder satsvis rengöring som får problem med lukt, om förflyttningen mellan de olika delarna i mrv sker mha mammutpump.
ture
 
Nope inte några problem vad jag märkt hittills. Inloppet in i mrv är ett 160 rör som det sitter en 90° på och sen ner i slamdelen och ytan på slamdelen är ca 30cm ner från 90°aren, så vattenpelaren blir aldrig utanför mrv. Och avluftningen har ju inget med mrv att göra då det är till för att det inte ska bli baksug i vattenlåset när man spolar.
 
T ThJo1880 skrev:
Nope inte några problem vad jag märkt hittills. Inloppet in i mrv är ett 160 rör som det sitter en 90° på och sen ner i slamdelen och ytan på slamdelen är ca 30cm ner från 90°aren, så vattenpelaren blir aldrig utanför mrv. Och avluftningen har ju inget med mrv att göra då det är till för att det inte ska bli baksug i vattenlåset när man spolar.
Avluftning över tak är extremt viktig vid en tradiotionell avloppsrening
 
L larsson r skrev:
Avluftning över tak är extremt viktig vid en tradiotionell avloppsrening
Traditionellt, menar du då slamavskiljare med efterföljande markbädd/infiltration?
Fick iaf veta av åf för det mrv jag har, att skulle vara så att jag har dålig avluftning så behövs det ett hål i 90°aren.
 
L larsson r skrev:
Avluftning över tak är extremt viktig vid en tradiotionell avloppsrening
Du får gärna utveckla mera vad som gör det extremt viktigt.

ture
 
Hej,

Sitter här med nytt minireningsverk och hittade denna tråd. Verkar vara fler än jag som har problem med Conclean.

Byggt nytt hus, inflytt januari 2021.
Fick rekommenderat en Conclean Graf av entreprenören som var ivrig att sälja den. Köpte det med hull och hår.
INGEN nämnde att den låter samt att den går 4 ggr per dygn och i 20 minuter så luktar det skit runtom hela huset.

Även sporadiskt kommer det puffar med skitlukt.
Ännu värre är att vi planerat en altan på framsidan närmre reningsverket.
Målade huset i somras och går man upp på taket luktar det skit konstant. tur jag inte byggde en terass på våning två.

Jag läser era tips här och verkar som om conclean är gemensamn nämnare.

Vår försrta sommar och ibland de varma dagarna går det ej vara på framsidan.
Har Conclean hit och de säger att det är inget fel på verket.
Har provat rökbomb om något ska läcka ut, och lite går ut genom locket, resten ut genom tak.
För nu protokoll på var när och väder när vi känner av en puff.

Jag tror mitt problem är avlufningen på taknock, ringde E som säger att det inte går att göra något åt avluftningen på taket.

Jag blir riktigt förbannad och känner mig lurad.
137 000 för minireningsverk och efterpolering.

Anses skitlukten normalt? Ingen tar ansvar.

Men tar gärna emot tips om någon har något.. jag är lost.
 
wildeside
Kan man inte montera en fläkt som skickar/suger luft från reningsverket upp i avluftningen?
 
K kakis81 skrev:
Hej,

Sitter här med nytt minireningsverk och hittade denna tråd. Verkar vara fler än jag som har problem med Conclean.

Byggt nytt hus, inflytt januari 2021.
Fick rekommenderat en Conclean Graf av entreprenören som var ivrig att sälja den. Köpte det med hull och hår.
INGEN nämnde att den låter samt att den går 4 ggr per dygn och i 20 minuter så luktar det skit runtom hela huset.

Även sporadiskt kommer det puffar med skitlukt.
Ännu värre är att vi planerat en altan på framsidan närmre reningsverket.
Målade huset i somras och går man upp på taket luktar det skit konstant. tur jag inte byggde en terass på våning två.

Jag läser era tips här och verkar som om conclean är gemensamn nämnare.

Vår försrta sommar och ibland de varma dagarna går det ej vara på framsidan.
Har Conclean hit och de säger att det är inget fel på verket.
Har provat rökbomb om något ska läcka ut, och lite går ut genom locket, resten ut genom tak.
För nu protokoll på var när och väder när vi känner av en puff.

Jag tror mitt problem är avlufningen på taknock, ringde E som säger att det inte går att göra något åt avluftningen på taket.

Jag blir riktigt förbannad och känner mig lurad.
137 000 för minireningsverk och efterpolering.

Anses skitlukten normalt? Ingen tar ansvar.

Men tar gärna emot tips om någon har något.. jag är lost.
Tråkigt att du har problem med ditt mrv.
Den här tråden tror jag mer berör Uponor clean 1, men jag börjar tro det är ett problem som de flesta har som har ett mrv som jobbar med Sbr tekniken dvs satsvis biologisk rening. Jag har ej ett Conclean men de flesta i min närhet här, där ett visst företag har lagt ner mrv har sådana. Jag letade fram o grävde ner ett Mälaren6 och jag har oxå lukt men endast när det pumpar från slamdelen till processdelen 2gg per dygn. Håller nu på att prova med Oxyg o se om det hjälper.

K kakis81 skrev:
Hej,

Sitter här med nytt minireningsverk och hittade denna tråd. Verkar vara fler än jag som har problem med Conclean.

Byggt nytt hus, inflytt januari 2021.
Fick rekommenderat en Conclean Graf av entreprenören som var ivrig att sälja den. Köpte det med hull och hår.
INGEN nämnde att den låter samt att den går 4 ggr per dygn och i 20 minuter så luktar det skit runtom hela huset.

Även sporadiskt kommer det puffar med skitlukt.
Ännu värre är att vi planerat en altan på framsidan närmre reningsverket.
Målade huset i somras och går man upp på taket luktar det skit konstant. tur jag inte byggde en terass på våning två.

Jag läser era tips här och verkar som om conclean är gemensamn nämnare.

Vår försrta sommar
 
wildeside wildeside skrev:
Kan man inte montera en fläkt som skickar/suger luft från reningsverket upp i avluftningen?
Tack, jag kiakr just nu på detta.

Men eftersom jag känner lukt runtomkring huset ofta, kan det inte vara tvärtom; för mycket drag så det luktar konstant?
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.