Urrk...hur tänker folk som dräller ut lös fk i väggen...?


Det jag aldrig fattat när det gäller hempul och hempulare är varför man inte tittar på en installation gjord av yrkesfolk och gör lika, med samma grejer?
 
  • Gilla
Workingclasshero och 1 till
  • Laddar…
Fotografen Fotografen skrev:
Urrk...hur tänker folk som dräller ut lös fk i väggen...?


Det jag aldrig fattat när det gäller hempul och hempulare är varför man inte tittar på en installation gjord av yrkesfolk och gör lika, med samma grejer?
Ja du... Ibland undrar man. I Kina var det iallafall massor av lös kabel utanpåliggande. Man skadar dem inte när man borrar i väggen, men det är inte heller bra...

Här installerades en AC med 4 ledare till säkring (?) med 2 ledare inkommande. Så 3-fas med 2 färger varav en används för PEN och en "fas"? Vore det inte bättre att bara ställa in AC som 1-fas och dra ett par om den kan drivas på 1 fas? Fungerar gjorde den iallafall med kablarna gömda ovanför gardinstång när det var klart (ingen bild på inkopplingen tyvärr, bara före/efter).

AC-installation med synliga lösa kablar före inkoppling, ovanpåliggande vid vägg.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Slarvigt dragna elledningar hänger framför en vägg med blommig tapet, ovanpå en gardinstång.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
Q
Nej har inte förstått de heller varför folk skall fuska så mycket För att spara några kronor.
De får oftast en undermålig och farlig anläggning.

Hittat flera ställen där de har använd lampsladdar istället för rätt kablar och jordade uttag utan jord.

Det värsta felet var att min dotters element hade spänningssatt chassi.
Gul ledare var ansluten till gulgrön.
Tack vare de inte fanns annan jord i rummet så har de gått bra.

Har funderat på om man skulle polisanmäla eller anmäla doldt fel, men orkar inte klabba med det då jag har valt att dra om allt för att slippa fler överraskningar och därmed får en rejäl standard höjning istället för bara fixa felen.

Var inte så stora kostnader (om man räknar bort tiden) för mig då jag är elektriker och har en vän som står för behörigheten.
Dock fajt jag fått såga upp några väggar och blivit mer jobb, men de är alltid trevligt med lite nymålade väggar.




Fotografen Fotografen skrev:
Urrk...hur tänker folk som dräller ut lös fk i väggen...?


Det jag aldrig fattat när det gäller hempul och hempulare är varför man inte tittar på en installation gjord av yrkesfolk och gör lika, med samma grejer?
 
Magnus E K
Handlar nog ofta om att man tar det material man råkar ha till hands, eftersom det är jobbigt att köpa nytt. Använder själv ofta sen metoden för annat än el. (Håller som bäst på att fixa med mitt uterum och har satt upp ett halvdussin olika sorters gardinstång, varav en egentligen är ett begagnat VP-rör.)
 
Fairlane
Jo det stämmer nog att många tar vad de har hemma, och kanske ännu mer så förr när det var svårare att få tag på prylar.

Dessutom är det nog många som tror att de gjort det bra om lampan lyser och elementet blir varmt. Jag kan erkänna att jag tänkt lite så förr, utan att för den skull gjort saker som platsar i tråden. Jag har dock lärt mig fantastiskt mycket på att hänga här på byggahus, både i trådar som denna och i trådar där folk frågar och får svar. De installationer jag för idag är bättre än de jag gjorde innan jag hittade hit och dessutom är jag mer benägen att ringa efter en elektriker om jag är det minsta tveksam. Jag är nog inte ensam och det är väl det som de duktiga elektrikerna här förstår, fast några blir irriterade på att man hjälper vanligt folk att begå olagligheter.
 
  • Gilla
Hochiha och 6 till
  • Laddar…
Q
Jag gör ingenting slarvigt längre utan det får hellre ta lite extra tid och beställa material .
För kunde jag gärna åka till Biltema eller jula och köpa deras budgetprylar , men har fått lära mej att det är verkligen skit. Det går inte ens köpa billig slang för den är så dålig att de knappt går att dra en tråd i den, Biltemas uttag är så petsäkra att de inte går att använda och deras rörelsevakter håller inte länge.

Så nu blir det bara kvalitets produkter från tex nexan, Scneider, Wago, Hagers
Det skall ändå sitta där i 30-40 år.




Fairlane Fairlane skrev:
Jo det stämmer nog att många tar vad de har hemma, och kanske ännu mer så förr när det var svårare att få tag på prylar.

Dessutom är det nog många som tror att de gjort det bra om lampan lyser och elementet blir varmt. Jag kan erkänna att jag tänkt lite så förr, utan att för den skull gjort saker som platsar i tråden. Jag har dock lärt mig fantastiskt mycket på att hänga här på byggahus, både i trådar som denna och i trådar där folk frågar och får svar. De installationer jag för idag är bättre än de jag gjorde innan jag hittade hit och dessutom är jag mer benägen att ringa efter en elektriker om jag är det minsta tveksam. Jag är nog inte ensam och det är väl det som de duktiga elektrikerna här förstår, fast några blir irriterade på att man hjälper vanligt folk att begå olagligheter.
 
  • Gilla
Fairlane och 2 till
  • Laddar…
Mikael_L
Det man sparar på att slippa kostnaden för hantverkaren går med gott samvete att satsa på bra material och lite nyttiga verktyg istället. (y)

Och om man nu gör något förbjudet så är det ju rätt smart att göra det så bra att ingen kan märka det sen.
Men du var väl elektriker ... Så du har nog hursomhelst redan valt bort undermåligt material helt ... :)
 
  • Gilla
lars_stefan_axelsson och 3 till
  • Laddar…
Fann ett fint gristryne när jag bökade runt i Alphem. Frans Gegerfelts stuga är rejält igenbommad så det är säkert inget påslaget, men en gång i tiden?
 
  • Gammal uttagsskiva på trävägg målad i ljusblått och rött som liknar ett ansikte.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Gilla
ricebridge
  • Laddar…
Stugan är fin iaf. Gegerfelt dog -53 och stugan köptes av hembygdsföreningen Vilske Kleva. Hade Disney verkligen detta som förebild till Snövit och dvärgarnas stuga?
 
  • Charmig röd stuga med grönt tak, vita knutar och stenlagd gång, omgiven av grönska.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Röd stuga med grönt tak och vita fönsterkarmar omgiven av grönska, liknar Snövit och dvärgarnas hus.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Gilla
straffarbete
  • Laddar…
Det här är väl inte värsta kopplingarna, men lite kul jag hittat i husannonser.

Till den första bilden står i husbeskrivningen "Ny el 2010"
Till den andra "Elen fungerar utan upplevda problem" och det gör den säkert, men spana in dragningen till lampan i taket, det var nog inte igår man fick el i källaren på detta hus.
Badrum med blå väggar och synlig eldragning längs taket som leder till en lampa.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
En källare med synliga rör och slarvigt dragen grön elkabel längs taket.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
  • Gilla
  • Ledsen
  • Wow
helder och 5 till
  • Laddar…
Den källaren är det Hannibal Lecter-varning på!
 
Mäklaren säljer väl det som "potential".
 
  • Haha
  • Gilla
ricebridge och 1 till
  • Laddar…
Är du händig och har ett annat boende: köp!
 
  • Gilla
Isakare
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.