Överlåtelsebesiktning är bara okulär och så kollar de ritningarna. Blir lite tokigt om det tagits bort bärande delar.
Det är en början, men fuktmätning, bes av avlopp och el saknas.
Lite konstigt att inte säljaren ens gjort en fuktmätning. Eller så gjorde den det.

Man kan göra vattenanalys och mäta radon i mark, vatten och luft också. Finns massor av kul grejor med hus.
 
F falkn skrev:
Ni har ett hus som är över 100 år gammalt där man har gjort invändiga ytskiktsrenoveringar trots att fasad och tak behöver ses över. Det säger för mig något om säljarnas ambitionsnivå.
Helt rätt. Jag hade en annan firma än AC och han la 75% av tiden på tak, väggar, grund.
Det var visserligens säljarens besiktningsman men han tog 4 timmar på sig att gå runt med mig i byggnaden. Upp på taket. inne i alla utrymmen som var nåbara på vinden. lysa in på alla platser under grunden. Visa fönsterbläck och avrinning för vattnet.
Då kök och badrum var så gamla sa han "jag antar du renoverar dessa inom ett par år. De är som du ser teknisk slut med alla risker det innebär men inga pågående skador vad som syns eller märks."

Det jag uppskattade var att han gav mig en muntlig underhållsplan med åtgärdsförslag. Det var ovärderligt och jag kommer antagligen ta hit honom igen när jag bott i huset i 5 år och be honom göra en till genomgång :)
 
  • Gilla
Dortmunder DAB och 3 till
  • Laddar…
Vänd på frågan. Skulle ni backa ur om dom hittade något som egentligen bara är åldersrelaterat?
Kan ni backa ur?
Vad får det som hittas kosta att fixa för att ni skall backa ur? 50k, 250k, 500k, en miljon?
OM det finns mossa på taket så är det gammalt, dvs ni kan räkna med att behöva lägga om det inom 5-15år, men skulle det få er att backa ur affären?
Om svaret är att ni inte vill backa ur affären oavsett, då kan ni lika gärna skita i en besiktning. Att ni skulle få någon att göra en formell överlåtelsebesiktning som innebär att den firman blir ekonomiskt ansvarig för sådan dom BORDE hittat men inte gjorde det är i princip obefintlig.
Det är bättre att ta dit en elektriker och en VVS-gubbe som tittar över de systemen om det finns anledning att misstänka att det är olämpligt gjort.
Men läs första två meningarna igen...

100-åriga hus utan problem finns inte, men det är problem som är ganska enkla att åtgärda, sedan håller dom i 100 år till. OM MAN INTE ändrat på något funktionellt sett, dvs byggt in problem. Och då hittas det ändå inte vid en besiktning.
 
  • Gilla
harrythekatt
  • Laddar…
Personligen hade jag varit mest benägen om att besikta el och VA, som många andra också säger. När badrum och kök har renoverats - har även VA-ledningar bytts ut, eller bara ytskikt? Plus fukt förstås.
Eftersom att det är ett så gammalt hus så antar jag också att det är självdrag? I så fall hade jag även tagit in någon som kollar luftutbytet.

Fick själv lära mig det den hårda vägen, när vi köpte vårt första hus från 2010 för ett par år sedan.
- Självdraget i vårt hus är inte alls tillräcklig.
- All utebelysning och badrumsbelysning visade sig vara icke godkänd för fuktiga miljöer, så det måste vi ta in någon för att åtgärda.
- Rören till golvbrunnen har visat sig vara underdimensionerade för ändamålet (dusch främst), då det blir stopp hela tiden trots 2 st extrainsatta silar för att kunna tömma enklare och för att motverka detta. Tyvärr får vi leva med det tills det är dags att renovera badrummet (som är 10 år gammalt nu).
- Dessutom visade det sig att klåparen som byggt huset från början inte hade en aning om vad hen höll på med, och har byggt yttertaket på både huset och garaget heeeelt åt helvete fel. Så vi har fått punga ut 130 000 för nytt tak på huset och måste nu renovera hela övervåningen pga fukten som kommit in från nederbörd under 10 års tid, så det lär bli + 50 000 kr till (i material).
Garagets tak kan vi förhoppningsvis renovera själva nästa sommar. Får tyvärr inte ut någonting för taken på dolda fel-försäkringen pga liten skitdetalj.
 
  • Gilla
Igen
  • Laddar…
L Limpan4all skrev:
100-åriga hus utan problem finns inte, men det är problem som är ganska enkla att åtgärda, sedan håller dom i 100 år till. OM MAN INTE ändrat på något funktionellt sett, dvs byggt in problem. Och då hittas det ändå inte vid en besiktning.
Näsan är bästa vännen i ett gammalt hus.
"sommarstugelukt", mossa, fuktkänsla. Det är varningstecken.

Sen kan man ju inte hjälpa om de alltid vädrar före man är där.

Men jag är även inne på det du säger. Det är sällan så svårt att åtgärda. Det finns mycket man kan göra bara genom att montera till och frånluftsventiler. Tillochmed så att om man inte har stora felkonstruktioner så är det onödigt med mekanisk ventilation (för husets hälsa, det kan dock ha andra fördelar såklart).
 
För att kolla upp ett gammalt hus hade jag hellre hyrt in en välrenommerad byggare än en besiktningsman som trots högt pris ändå friskriver sig från allt ansvar.
 
  • Gilla
Dortmunder DAB och 2 till
  • Laddar…
Undvik Anticimex. Jag har inga bra erfarenheter av deras besiktningar.
 
En sak som vi missade när vi köpte vårat hus var att besiktningsmän typiskt inte kan vvs och el så om man inte själv är kunnig inom detta så bör man även boka sådana inspektioner med.
 
  • Gilla
Nikihellion och 1 till
  • Laddar…
Efter 2 husköp med både köp och försäljning med Anticimex överlåtelsebesiktning.
Ring en elektriker och be dem se över elen är under 2-4 timmar.
Ring en rörmokare för att kolla vvs.
Möjligtvis även ventilationen om det råder någon oro för den delen.

Anticimex tar fantastiskt betalt och min uppfattning är att en stor portion av pengarna är avsatta till vinst alternativt att processa mot någon som har synpunkter på deras utförda arbete, dessutom tittar de inte ens åt de 2 viktigaste (läs dyraste att åtgärda) punkterna. I min mening är det nästan bättre att då strunta i besiktning och avsätta pengar till ev. åtgärd.

Nästan.
 
  • Gilla
Dortmunder DAB och 5 till
  • Laddar…
Jag rekomenderar med att kontrollera el och vvs. Är det fuskat med så finns risken att man får bryta upp det nyrenoverade.
 
  • Gilla
Dortmunder DAB och 2 till
  • Laddar…
Besiktning är en tråkig kostnad att ta. Men om det skulle vara några fel på huset som ni inte upptäckt så är det väldigt bra att ha gjort en riktig besiktning.

Jag håller själv på att driva ett ärende med ett dolt fel som orsakat mögelskador i ett tak. En av de absolut viktigaste sakerna för mig är att bevisa är att jag har uppfyllt min undersökningsplikt. Ett besiktningsprotokoll är väldigt viktigt att ha då. Nästa gång jag köper ett hus så kommer jag dessutom att skriva ned noteringar av vad jag har inspekterat och diskuterat med besiktningsmannen. Jag skulle även tagit egna bilder då jag inspekterade olika delar av fastigheten. Kan du inte bevisa att du har gjort en grundlig undersökning är du rökt.
 
  • Gilla
Nikihellion
  • Laddar…
Jag kan även tillägga att jag har använt besiktningsmän från fem olika firmor de sista åren. Anticimex var i särklass sämst.

Se inte besiktningen som en kostnad. Se det som en investering. Du vill ha den bästa för ditt hus. Ring runt lite och be folk om rekommendationer så löser det sig säkert!

Lycka till!
 
  • Gilla
Nikihellion
  • Laddar…
Oj, så många välskrivna svar så man vet inte var man ska ta vägen :)

Vi har ju ännu inte sett några papper på utföranden, men enligt mäklare gjordes "all el om" tidigare i år.

Att det inte blir Anticimex är ju numer givet, herregud - kan detta företag ens ha några kunder med tanke på recensionerna ni skriver, undrar jag?

Att ta in lekmän från VVS och El känns mer givet faktiskt. Vad gäller lukt, fukt och dylikt, det som oroade mig var källaren men där nere kändes det väldigt torrt. Men vad vet jag - har inte hängt i mer källare än farmor och farfars, som var muggig utabarahelvete.

Att det blir en besiktning är det inte något snack om längre, vi skulle dock välja att ta huset oavsett vad för fel som hittas på det. Så länge det inte behöver rivas då, men det känns det ju inte som..

En fråga; Många skriver att "ytskikt invändigt ja, men ytskikt utvändigt säger mig ett och annat om säljarna". Vedertaget att det finns många rötägg, men min magkänsla är att det här är ett ödmjukt gammalt par som har gjort det fint hemma. De verkar inte snåla vad gäller pengar, varför de inte gjort något med tak eller fasad under de 12 år som de ägt huset vet jag dock inte. De har inte bott där permanent, kan jag tillägga.

Oavsett vad har jag fått mycket bra input från er och ska nu kika runt efter the very best =)
 
H harrythekatt skrev:
Många skriver att "ytskikt invändigt ja, men ytskikt utvändigt säger mig ett och annat om säljarna"/.../, men min magkänsla är att det här är ett ödmjukt gammalt par som har gjort det fint hemma.
Det är inte två saker som nödvändigtvis är i konflikt. Men fokuserar man på att göra det fint snarare än att säkerställa att huset är strukturellt friskt och välskött finns en risk att det som gjorts är kosmetiskt fint, men dåligt underarbetat.

Det behöver inte vara så, men är det yttre underhållet eftersatt pekar det på att man slarvat med det viktigaste.
 
  • Gilla
Igen
  • Laddar…
Ocab är inte ett dugg bättre än Anticimex, enligt min erfarenhet.
Och trossbotten kan vara rutten fast det inte luktar ett dugg källare eller mögel i huset.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.