vill bygga mitt första trädäck till mitt hus från 49.

Från mark till träpanelen börjar är det ca 51 cm så jag tänker att golvnivån hamnar ca 48cm över mark för att för att få några cm att underhålla ändträt på fasaden. Blir en liten trapp ner till däcket från dörren (ca 32 ner till däck från tröskel)

Jag tänkte göra däcket fristående och inte fästa i hus utan lägga en första rad med plint 50 cm ut från hus (isolering runt källaren).

Vilka dimensioner hade ni valt att använda er av till denna altan? Jag vill gärna överdimensionera lite för att i framtiden ha möjlighet att bygga enkelt tak över en del och glasa in.

Vad tror ni om plintar enligt ritning? Annan feedback?

1 ruta på ritningen motsvarar 50 cm.
 
  • Husfasad med träpanel och synlig gräsmatta, planerad plats för trädäck nära dörren.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Trädgård med husfasad där markering för planerat trädäck syns, inklusive uteplatsmöbler och gräsmatta.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Handritad skiss av planering för ett trädäck med mått och placering av plintar intill ett hus.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Vad tror ni om 45x195 till bärlina som sitter fast på stolpar från plintarna och ovanpå bärlinan 45x170 skruvregel med 60 cc.

Avstånden mellan plintarna kommer vara som mest ca 150 cm. Och max 150 cm mellan bärlineraderna.
 
  • Gilla
Lady L
  • Laddar…
Jag tänker bärlinor i gult på 45x195 och prickarna är plintar med stolpar i 95x95 som bärlinan är fäst i.

Ovanpå bärlinorna 45x170 skruvregel med 60 cc.

Ovanpå det trall 28 mm tjock.

Del gula linjen är det tänkt att stolparna från plintarna skall fortsätta upp till ett staket. Se bild.

Tror ni det blir bra?
 
  • Handritad skiss av en däckkonstruktion med måttangivelser och markeringar för bärlinor och plintar.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Handritad skiss av konstruktion för däck med bärlinor, stolpar, skruvregel, trall och staketstolpar.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Snözon 1,5 om det spelar in.
 
Tipsen haglar..
 
Sätt altanen i samma nivå som golvet inne.
Att ha ett trappsteg precis utanför dörren är inte kul.
Jag har det, och det är dåligt..
 
optimum
Framtida uterum?

Ja då ska du ta i rejält med reglar under och plintar.

Bäst är att redan nu planera för uterummet då lasten från uterummet ska bäras av altanen.

Jag själv ritade först uterummet och sedan altanen då vi byggde altan och uterum förra våren.

Edit:
Tänk på höjder också på golv för uterum så du får plats med takstolar och att dörren ut går öppna utan att slå i takbalkarna
 
Om du tänker bygga uterum på trallen så bör du även ha en plan för att isolera golvet. Åtminstone se till att det inte drar mellan brädorna.
 
A Anderscurl skrev:
Jag rekommenderar att titta på denna länk för dimensionering.
[länk]
Sen vad som är en enkel inglasning eller ej är ju väldigt olika. Ska taket och inglasningen fästas i husets fasad hade jag nog velat fästa även altanen i byggnaden.
Ja om man skall ha tak i kanalplast el liknande så åker man väl på att fästa det i huset. Anledningen till att jag inte vill fästa i huset helst är att det tidigare varit ett garage ihopbyggt med huset som gjorde att syll och stomme o panel blev fuktskadat och jag fick byta detta förra året. Därför är jag försiktig med det och tycker det hade varit skönt med fristående däck.

Jag kanske helt får sluta tänka uterum och bara fokusera på trädäcket. Svårt att dimensionera när man inte vet hur det blir. Om jag nån gång nåt annat år skulle glasat in så tänkte jag ett väderskydd. Dvs typ kanalplast tak och helt oisolerat golv och enkla glaspartier.
 
Workingclasshero Workingclasshero skrev:
Sätt altanen i samma nivå som golvet inne.
Att ha ett trappsteg precis utanför dörren är inte kul.
Jag har det, och det är dåligt..
Kan du utveckla vad som stör med lägre däck? I mitt fall hade jag tänkt ett trappsteg på däcket i dörrnivå och sen ett steg till och sen är man på däcket. Ca 35 cm ner från dörröppning till trallöverkant.

Hade tyckt det var skönt att däcket låg i lägre nivå än träpanelen. Hoppas fördelarna med det överväger nackdelen med ett trappsteg. T ex mindre risk för skadad panel, lättare att underhålla panel och skön känsla att det är en egen konstruktion. (Jag är även här påverkad av tidigare problem med ihopbyggt garage, se tidigare inlägg).
 
  • Gilla
Workingclasshero
  • Laddar…
Om man tänker bort ev inglasning är min då tänka konstruktion bra och rätt dimensionerad?
 
V Villa1949 skrev:
Kan du utveckla vad som stör med lägre däck? I mitt fall hade jag tänkt ett trappsteg på däcket i dörrnivå och sen ett steg till och sen är man på däcket. Ca 35 cm ner från dörröppning till trallöverkant.

Hade tyckt det var skönt att däcket låg i lägre nivå än träpanelen. Hoppas fördelarna med det överväger nackdelen med ett trappsteg. T ex mindre risk för skadad panel, lättare att underhålla panel och skön känsla att det är en egen konstruktion. (Jag är även här påverkad av tidigare problem med ihopbyggt garage, se tidigare inlägg).
Det finns såklart för- och nackdelar med att ha trallen lägre än innegolvet. Jag har ett trappsteg och tycker det är bra för då kommer altanen ner lite och känns inte lika stor/dominerande. Dessutom åker inte lika mycket skit in. Jag har dock en plattform på 2x1,6m utanför dörren så man ”överraskas” inte av att det är ett trappsteg direkt utanför dörren.
 
  • Gilla
Workingclasshero
  • Laddar…
Pasjostrom Pasjostrom skrev:
Det finns såklart för- och nackdelar med att ha trallen lägre än innegolvet. Jag har ett trappsteg och tycker det är bra för då kommer altanen ner lite och känns inte lika stor/dominerande. Dessutom åker inte lika mycket skit in. Jag har dock en plattform på 2x1,6m utanför dörren så man ”överraskas” inte av att det är ett trappsteg direkt utanför dörren.
Kul att höra. Jag har också ett relativt litet hus och speciellt frun är väldigt mån om att inte altanen skall ta över eller vara dominerande.
 
En sak jag lärt mig genom alla mina visningar jag var på innan jag köpte nuvarande hus.

Om du ska bygga uterum/altan vid ett hus med källare se till att ha dränerat den sidan klart.
Annars är det nämligen lätt hänt att man får riva det fina.
 
  • Gilla
Workingclasshero
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.