Hej!
När jag nu ska bygga om så tänkte jag gjöra ganska mkt själv. Men efter att ha renoverat en mindre toa som tagit ja låt säga lång tid så skulle en renovering av mitten planet vara klart ca 2017 och så länge vill jag nog inte bo på en byggarbetsplats ;)

Nu till frågan!

Vad kostar svensk arbetskraft i tim
Vad kostar tex polska snickare, och i så fall är det säkert? Kunniga? Finns dom att tillgå via svensk förmedling? Garantier?

Finns andra alternativ?

// Ola
 
Gissningsvis ligger en polsk snickare på 100-120:-/h plus moms.
En svensk på 300-350:-/h plus moms.
En stor skillnad, iaf här i skåne, är att polackerna inte har maskiner eller andra verktyg i det timmpriset, utan det brukar hyras av antingen beställaren eller de som står bakom företaget. Alltså kommer det utöver priset.
Sen har jag förstått att man som beställare oftast får stå för materielet själv, då de utländska firmorna har svårt att få kredit på byggvaruhusen.
Jag tror att man ska ha in ett fast pris på jobbet som ska utföras, där det även i detalj gås igenom hur det ska utföras, för att få en riktig överblick.
Det är ju lätt att bli lite blind om man bara jämför timpriser. Slutsumman måste ju vara det som är det viktiga.
Garantierna som svenska seriösa firmor lämnar är nog snäppet bättre än ett utländskt alternativ.
Dessutom är det nog inte så enkelt att ens få tag i den utländska firman om låt oss säga 5 år, när ett problem uppdagas.
 
Har använt "sydkraft"=polsk arbetskraft en kortare tid. Min erfarenhet är att det finns skickliga snickare och murare och högeffektiv och snabb arbetkraft för rivning m.m.  Priset var 85:-/timme. Allt redovisades detaljerat och endast arbetad tid tog man betalt för. Brister i arbetsledning, logistik, planering, organisation m.m. blir så småningom ganska irriterande. Man hade ingen respekt för svensk byggnorm och känner inte till våra bestämmelser. Om man själv är på plats hela tiden och är någorlunda erfaren på att bygga så kan det vara ekonomsikt mycket attraktivt. Om du inte leder arbetet själv - låt bli.
 
Och eftersom detta senaste inlägg syftar till att stärka den svenska hantverkarkåren uppstår frågan, vad gblixen har för yrke, och vad sydkraften anlitades till...
Greenbay
 
Jag tror att priset på tjänsterna är den stora vinningen, resten är nog mest till nackdel, dom erfarenheter jag haft (en hel del) inom hantverksyrket har mest bestått av långsamma hantverkare, språkproblem, och allmänt strul. kanske haft otur men det är iallafall mina erfarenheter.

därmed inte sagt att det inte finns inhemska (med betydligt högre timpris) hantverkare som har samma negativa egenskaper. så vill man ha det bra gjort till en någorlunda vettig peng så gäller det att välja med omsorg, för i sista änden är det väl ändå resultatet som räknas, priset glömmer man men resultatet ska man leva med länge.......

det svåraste av all är nog det där med konsumentskydd, garantier och service. tar man en F-skattare eller liknande så lär han ju inte slänga sig i bilen över östersjön för att fixa problemen och det där med att anlita en svensk/utländsk firma tror jag kan bli relativt dyrt (om än något billigare än helsvenskt alternativ)

blir säkert anklagad för att vara både det ena och andra och bara skydda mitt eget skinn då jag jobbar som hantverkare, men det är i allafall mina erfarenheter och åsikter och dom står jag för!

 
Kostar en svensk hantverkare 350/tim + moms = 387/tim a 8 tim = 3096 RIKSDALER om dan!!! fan man skulle blivit snickare....
 
mmm, ekonom kan du ju inte ha blivit... 350:- + moms 25% = 437,50 * 8 = 3 500:-/ dag.

Hur mycket tror du blir kvar att betala ut i lön när alla skatter, avgifter, försäkringar , verktyg, bil, drivmedel, arbetskläder, strultid är borträknade??

Hur mycket har du själv i lön??
 
Det är nog så att en egenföretagare i Sverige 2006 får deibitera sina kunder 300-400 kr/tim för att få ut en månadslön motsvarande 20000 för en anställd.
 
__OJ__ skrev:
fan man skulle blivit snickare....
Bli det då :-/
 
Herregud!!

AjAj råkade jag trampa på en öm snickartå... ;)snälla se ironin! tyvärr satte jag ingen smiley så det blev övertydligt... Tog du illa vid dig så förlåt, inte meningen att säga att du är höginkomsttagare och att livet som snickare är glassigt. Nee ekonom skulle nog ingen vettig anställa mig som ;)

Synd att det har blivit så snarstucket på sidan den sista tiden..

Om det är viktigt för dig att veta så tjänar jag betydligt mindre än 20,000 i mån, som ambulanssjukvårdare vad det nu har med saken att göra....
 
nä, för min del är det inga ömma tår, stålhätta du vet ;).
MEN........det är ett faktum att många tycker att hantverkare är dyra då kostnaden ofta överstiger priset på materialet och det på saker man nästan kan göra själv, om man får tro timell.
men jämför man med tex. frisörer, bilmekare mfl yrkesgrupper så är nog inte timpriset så tokigt ändå...........
 
Hej
Vi skulle behöva putsa vår källare på ca 110 kvm. Har du möjlighet att ge lite mera info om "sydkraft", telefon, email, hemsida ??

Tacksam för info

Templer
 
G
Har själv murar firma med annställda och jag vet att för 310+moms blir det inga större pengar över när allt är betalt,det man tjänar på är när man har pris på jobbet men då är det ju upp till en själv har fort man vill jobba.Har men pris så vet kunden vad det kostar och behöver inte stå och klocka mig när jag kommer och går alla nöjda och belåtna.Man driver ju inte ett företag för att det ska gå jämt upp utan men måste ju gå med vinst varje år så man kan investera o bygga upp företaget annars kan man lika gärna lägga ner.
 
Min erfarenhet av polska snickare är att de är duktiga yrkesmän(gäller de jag haft) jobbar lite långsammare än svenska samt de är inte lika "självgående" som svenska. Du måste vara arbetsledare åt dem och se till att logistiken fungerar bra. De flesta verktygen får du hålla med själv. De är mycket av "allt i allo" dvs bred kompetens snickare, murare plattsättare. NEJ jag kommer inte från polen :)
 
Jag har haft ett antal släktingar och vänner som anlitat både svenska och polska arbetare ett flertal gånger de senaste 3-5 åren.

Summan av kardemumman som jag drar är att man skall göra det själv ;)
Eller åtmistonde tänka efter och ta mycket referenser.

När det gäller svenska hantverkare (generellt förstås undantag finns alltid så ni behöver inte skrika att inte alla är lika - det vet jag, tricket är att veta vilka som är bra !) så verkar det som om dom gör ett ok jobb, men det tar en jäkla tid, det kostar mycket pengar, och man kan inte lita på att de slutför jobbet (ibland åker hantverkaren iväg och är borta i dagar trots att de redan har en kund!! Till nått mer attraktivt jobb?).

Polska snickare verkar generellt vara duktiga på grovsnickerier, rivningar etc, men klara inte riktigt av svenska normer och skall inte anlitas till ytskikt, målning plattsättning etc då dessa job utförs mer "grovt" än vad vi är vana vid. De är dock billiga om man anställer dom till rätt saker, och de slutför sina åtaganden. Man behöver ofta ngn byggbas/kontakt som kan engelska/svenska och polska dock.

Själv gör jag det mesta själv faktiskt. Såklart jag inte kan lika mkt som en yrkesman med 20 år i samma bransch, men jag är intresserad, tekniskt kunnig och lär mig snabbt. Dock tar allt förstås längre tid. De stora fördelarna är att jag får det som jag vill, vet exakt hur det är gjort, och det är kul att göra och lära sig nya saker :)

Gillar man hemmasnickerier - gör det själv, om du är beredd att det tar lite längre tid förstås. Vissa jobb kan man då leja ut och ändå vara närvarande om man vill, tex vvs,plattsättning, och självklart elinkoppling. Är man där så ser man ju hur det görs, man kan påverka "live" och lär sig på kuppen :)

Tycker du inte om att snickra - lej ut de jobb som behövs

Vill du inte ha med det att göra alls, och har inte tid att övervaka, lej ut hela entrepenaden. Dock undrar jag om det finns någon firma man kan lita såpass på att man hela tiden inte måste ligga på, ringa runt etc, verkar inte så om man tex läser en hel del inlägg om hustillverkare etc här på forumet  :(

/K
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.