vad får man räkna med för kostnad för ett duddelgarage
 
Har fått ett pris på 145' för ett nyckelfärdigt, oisolerat dubbelgarage, 7.5x7.5 m, inkl. gjuten platta.

Vill man slippa billigare undan kan man köpa prefabricerade småelement och resa dessa själv. Se t.ex. www.fritidhem.se. Då blir priset ca 70' för garaget och 50' för plattan.

Bygger man lösvirke och gjuter grunden själv kan man naturligtvis komma betydligt billigare undan.
 
Okej
Man måste räkna med minst 100'
 
palsson: Du kan inte få det vidbyggt då?
Då kommer du undan med mindre yttervägg, billigare platta, kan utnyttja samma takstolar som till huset och kan då få golvvärme i garaget + ingång direkt in till huset.
Vi fick pris för ett isolerat garage för 200'. Skulle det vara vidbyggt, blev det "bara" 130'. Priserna är inkl platta och hela garaget inkl montering.
 
Det låter dyrt med 200' för ett fristående garage men det kanske är dom summorna det handlar om, eller?
 
palsson skrev:
Det låter dyrt med 200' för ett fristående garage men det kanske är dom summorna det handlar om, eller?
I detta fallet var det ett kanske överdrivet bra garage. Det skulle i så fall byggas i samma kvalité som huset, dvs samma typ av yttervägg med lika tjock isolering och samma typ av panel, fönster, dörrar, tak, papp- och vindskydd osv.
Fördelen är att man ser det hör ihop med huset och att det ser lika fint ut om 30 år när kanske ett betydligt enklare garage kanske inte har samma kvalité på väggar osv.
Men för oss är 200' lite för mycket, varför vi funderar på att gjuta platta och köpa garage av Mellbygarage. Då landar kostnaden för ett större enkelgarage (33-39m2) på 120'-130' istället. Ca 30' för grunden, garaget på 80'-90' pga vi vill ha isolerat, ett fönster, en dörr och en hörmann garageport (+3500) med motordrift och fjärrkontroll (+4000). I detta ingår inte färg. Garagets grundpris är  60'-70' på ett ungefär.
 
Liten ord med i spelet bara...

Om man köper ett garage "på postorder" så är det kanske (beror lite på) vissa saker som inte ingår, eller som man kanske vill fixa själv för att det ska matcha huset eller annat.

Jag köpte en byggsats (väggar, takstolar och ribb) från Lövångers Bygg. Följande fick/har jag valt att komplettera med:

  • Samma takbeklädnad som huset
  • Nockbräda
  • Undertak
  • Dörrar, portar och fönster
  • Insektsnät
  • Vindpapp
  • Takfotsplåt
  • Vattbrädor
  • Syllpapp
  • Hängrännor och stuprör med tillbehör
  • gaveldekorationer

Det är inte så stora pengar, men många bäckar små...

 
Vad kostade byggsatsen från Lövånger? Hur stort är garaget?
 
http://www.lovangersbygg.se/ finns priser på basutförande.

Vill man ha andra takstolar än 14 graders så kostar det extra, likaså transport.

Jag köpte ett dubbelgarage på 7,2x8,4 plus en bärlina och stolpar så att en del blir carport, för 58600.

Lövångers var de som kunde leverera "snabbast" som det var när jag beställde, plus att de var de enda som kunde erbjuda panel som stämmer med huset.

IM000716.thumb.jpg
 
Gjöt du en platta under hela garaget, även under carporten? Pris för plattan?
 
Jag hade tänkt ha platta under bara garage och förråd, men det visade sig att det går åt nästan lika mycket material för att göra en sådan, som för att göra en hel platta, så kostnadsmässigt gick det nästan på ett ut. Nu har jag fördelen att jag kan bygga igen carporten om jag vill.

Jag har inget specificerat pris för plattan, den ingick i hela entreprenaden för husbygget. Jag har full isolering och samma underarbete som på husplattan, så jag gissar på minst 1000 m2...

Har man kontakter och tid (vilket jag saknar) så kan man säkert göra en garageplatta mycket billigare.
 
Men det kanske blir billigast att fråga nån lokal snickare som kan bygga på lösvirke istället för att köpa byggsats
 
I mitt fall blev en offert på materialet i lösvirke lika dyrt som att köpa byggsats + komplettera själv. Skillnaden är att jag klarade av att resa byggsatsen själv, men ett lösvirkesgarage hade jag inte klarat av att mängdberäkna/uppföra på egen hand på den tid som jag hade till förfogande.

Tar man in ett anbud så brukar snickaren köpa in allt från samma ställe till bra pris, men de struntar i vad varje enskild detalj kostar. Jag har farit runt och köpt de olika detaljerna på olika ställen där de varit billigast, och kan man jaga alla delar till ett garage på så sätt så tror jag att man kommer billigare undan.

Men, har man som sagt lite känningar och tid att fixa och dona så är jag övertygad om att ett lösvirkesbygge är billigast.
 
Det är kanske klokt med en byggsats för garage för att spara tid. Byggsats från husfirman är inte dom prisvärda, eller?
 
Det är säkert en förhandlingsfråga ;)

Grundfrågan i hela resonemanget är hur pass noga man är med att hus och garage ser "likadana" ut. Det kanske är så att man är väldigt mån om att hus och garage ska ha samma typ av panel, tak, dörrar, fönster och detaljer. Då kanske man bör fundera på att ta leveransen från husleverantören. Min erfarenhet är att de blir dyrare "för samma sak", men det kanske det kan vara värt om man är mån om likheterna.

Givetvis ska du be och få en offert på materialet till garaget från din husleverantör. Uppförandet kanske du kan göra själv?
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.