Bart Bart skrev:
Bra idé. Ska se om jag kan genomföra det. Problemet är väl att klipparen måste starta från laddaren vid test och om jag lyfter upp den eller stannar den på något sätt avbryter den så avslutar den testet. Jag tror inte att den genomför en vanlig framkörning heller om det tar stopp någonstans.
Ja det verkar vara ett krav att den ska påbörja körning från laddaren, så då funkar nog inte testet.
Du säger att den svänger 90 grader vid 34 m. Att guiden är nergrävd ska inte ha någon betydelse, där är stor marginal för signalen från kabeln. Kabeldjup på 20 cm ska inte vara något problem.

Där är inget inget i marken/gräset som gör att klipparen möter något motstånd som orsakar beteendet?
 
Jag trodde också det först, så jag har lagt mycket jobb på att säkerställa att den har helt plant där. Det är över en grusad yta med plattor i ena änden där kabeln ligger under plattorna först och sedan är nedgrävda i gruset. Det fungerade som sagt helt problemfritt ända fram till för en vecka sedan.
Det enda jag kan komma på som förändrats sen start är att kabeln skarvats på grund av att jag råkade gräva av den. Det fungerade dock problemfritt en längre tid efter det också.

Sen av någon anledning började problemet för en vecka sedan när vi var bortresta.

Jag ska testa att lägga en kabel ovanpå marken med lite fiberskivor över så kommer jag få svar tror jag. Tydlig signal och helt plant.
 
Är det när den kör på grus som fenomenet uppstår och sker det alltid exakt vid samma punkt?
Har du haft möjlighet att rengöra klipparen under karossen? Det finns små verktyg att beställa som gör det enkelt att lyfta bort karossöverdelen.
 
  • Gilla
Bart
  • Laddar…
Jag gör ren maskinen varje vecka, lyfter upp skalet och spolar under bland annat.
Kan det vara någon sensor som är täckt av gräs?

Först var det på plattorna den stannade. Efter återställning är det på gruset.
 
Var ut och lyfte skalet. Det hade hunnit samlas en hel del. Har spolat rent nu. När laddningen är klar ska jag testa lite grejer igen innan jag börjar med det tidsödande jobbet att dra om kablar igen :sweat:
 
E etompau skrev:
Är det när den kör på grus som fenomenet uppstår och sker det alltid exakt vid samma punkt?
Har du haft möjlighet att rengöra klipparen under karossen? Det finns små verktyg att beställa som gör det enkelt att lyfta bort karossöverdelen.
Du borde byta namn till Gandalf eller Merlin. Du måste behärska de mörka krafterna.
En rejäl rengöring under skalet löste allt. Nu jobbar Skalman på som vanligt igen!
 
  • Gilla
etompau
  • Laddar…
Har råkat ut för ngt knepigt idag.
Helt plötsligt, utan åska, utan att begränsningskabeln klippts av (vad jag kan se) så stannade klipparen och gav indikation om att det saknades slingsignal.
Testade att starta den igen och då gick den i typ 1 minut, knappt för att sedan stanna igen. ”Ingen slingsignal”. Får inte igång den sen, signal saknas konstant.
Testar att se vilken sida av guiden som signal inte finns. Fick grönt på den vänstra och blinkande blått på den högra.
Har letat brott på den delen men hittade inget (har inte mätt med felsökningsverktyg än, köper det imorgon).
Nu får jag dock inget grönt ljus på varken höger eller vänster.
Har testat att byta kopplingen som kopplar ihop vänster, höger och guide. Inget resultat av det.
Kopplar jag en kort testslinga med helt ny tråd (bara ngn meter) så visar den grönt

By the way, senast igår kollade jag i servicemenyn på klipparen av en slump och då visade maskinen 100 på signalkvalitet.

Tankar från er kring fel som kan ligga bakom?
Har en hel del tvesjärtar i området. Har läst någonstans att de kan ställa till problem. Någon annan som råkat ut för det?
 
Redigerat:
maanson maanson skrev:
Har råkat ut för ngt knepigt idag.
Helt plötsligt, utan åska, utan att begränsningskabeln klippts av (vad jag kan se) så stannade klipparen och gav indikation om att det saknades slingsignal.
Testade att starta den igen och då gick den i typ 1 minut, knappt för att sedan stanna igen. ”Ingen slingsignal”. Får inte igång den sen, signal saknas konstant.
Testar att se vilken sida av guiden som signal inte finns. Fick grönt på den vänstra och blinkande blått på den högra.
Har letat brott på den delen men hittade inget (har inte mätt med felsökningsverktyg än, köper det imorgon).
Nu får jag dock inget grönt ljus på varken höger eller vänster.
Har testat att byta kopplingen som kopplar ihop vänster, höger och guide. Inget resultat av det.
Kopplar jag en kort testslinga med helt ny tråd (bara ngn meter) så visar den grönt

By the way, senast igår kollade jag i servicemenyn på klipparen av en slump och då visade maskinen 100 på signalkvalitet.

Tankar från er kring fel som kan ligga bakom?
Har en hel del tvesjärtar i området. Har läst någonstans att de kan ställa till problem. Någon annan som råkat ut för det?

Löst!!
Problem nu löst. Köpte en multimeter för att testa motstånd förutom att jag köpte avbrottssökare. Den sistnämnda gav inga givna svar. Fick signal om att det INtE var något brott på kabeln.
Dock så fick jag betydligt större motstånd än normalt på ena sidan av guidekabeln.
Visar sig vara en usel Grimsholm-koppling som inte var 100.
Aldrig mer Grimsholm.
 
  • Gilla
Nötegårdsgubben
  • Laddar…
På tal om att dra kablar, kan någon förklara detta för mig?
Varningsskylt som instruerar att inte klippa av eller förlänga lågspänningskabel på grund av risk för elektriska stötar.
Är det bara för att de vill sälja dyra kablar - eller.....? Jag kommer att behöva c:a 15 m och har redan en nedgrävd lågspänningskabel ( men av fel typ) på platsen, så det vore ju lätt att skarva in .
 
HasseTeknik HasseTeknik skrev:
På tal om att dra kablar, kan någon förklara detta för mig?
[bild]
Är det bara för att de vill sälja dyra kablar - eller.....? Jag kommer att behöva c:a 15 m och har redan en nedgrävd lågspänningskabel ( men av fel typ) på platsen, så det vore ju lätt att skarva in .
Det cirkulerar en del historier om klippare som enl. användaren har tagit skada av förkortad spänningskabel mellan trafo/laddstation. Jag gissar att HQ skriver så här för att undvika kundrelaterade fel med kablarna, dvs polvändningar och glappande kontakter.
 
E etompau skrev:
Det cirkulerar en del historier om klippare som enl. användaren har tagit skada av förkortad spänningskabel mellan trafo/laddstation. Jag gissar att HQ skriver så här för att undvika kundrelaterade fel med kablarna, dvs polvändningar och glappande kontakter.
Ja det enda skäl jag kan tänka mig är ju att kabeln måste ha en viss karakteristisk impedans för att någon form av kommunikation finns mellan laddstation och trafo- klumpen, men det har jag inte hört något om.
 
HasseTeknik HasseTeknik skrev:
Ja det enda skäl jag kan tänka mig är ju att kabeln måste ha en viss karakteristisk impedans för att någon form av kommunikation finns mellan laddstation och trafo- klumpen, men det har jag inte hört något om.
Någon kom. mellan trafo och laddare tror jag ej där är. Har sett en del användare som har rotat fram nätaggregat och drivit grejorna med det istället för originaltrafo, som kostar en slant.
 
  • Gilla
HasseTeknik
  • Laddar…
N
Hej!
Har ett problem med min gardena smart 750.den har hittat hem i 1.5år men denna veckan så söker den efter laddstation tills den får tomt batteri.
Grön lampa i laddstation.
 
Hej Funderar på att köpa en Sileno.

Är det någon som vet om det är någon skillnad på Smart Sileno City och Sileno City vad det gäller smartheten?
Är det olika klippare eller är bara skillnaden att de skickar med en gateway till Smart klipparen?
 
I iseklaar skrev:
Hej Funderar på att köpa en Sileno.

Är det någon som vet om det är någon skillnad på Smart Sileno City och Sileno City vad det gäller smartheten?
Är det olika klippare eller är bara skillnaden att de skickar med en gateway till Smart klipparen?
Klipplogiken är den samma i båda modellerna. Smart-klipparen har ett radiokort som kommunicerar med Gateway för styrning och övervakning från app.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.