J
C cpalm skrev:
Problemet kan också tyvärr helt enkelt vara att du är en trogen kund. Det är standard med både nyteckningsrabatter och årliga uppjusteringar av premien utöver "index".
Lite kuriosa, samma sak med Telia VARJE år ang fiber och tv. Lyckas dock med 1-3 samtal få nyteckningsrabatt varje år också! Reflektion: det är värt att lägga två timmar varje år på lite telefonsamtal.
 
Fairlane
Jag fick tipset av en försäljare av mobilabonnemang att säga upp abonnemanget istället för att förhandla med en vanlig säljare. En vanlig säljare kunde ge en viss rabatt max, men om man sa upp abonnemanget så hamnade man på en annan avdelning, där personerna hade mandat att ge högre rabatt.

Undrar om detsamma fungerar med försäkringsbolagen?

Kan väl för övrigt säga att skillnaderna på villaförsäkringen är små om man jämför offerter jag fått på bilförsäkringen. Billigaste 5500 kr/år för en helförsäkring, dyraste 28000 kr. Då var det två stora bolag. Fick även offerter på 22000, 18000, 14000 etc. Någon av de dyra försökte med "men du får 10% rabatt om du tecknar villan här också"...
 
  • Gilla
  • Wow
Festlund och 1 till
  • Laddar…
Jag omförhandlade priset på mitt larm, valde mig fram till att jag ville säga upp abonnemanget och sa där att jag tyckte det var dyrt och att de gärna fick komma med ett bättre bud om jag inte skulle se mig om.
De gav ett bud där de skippade höjningen, sänkte till tidigare år samt spärrade höjning året efter, jag svarade "bättre kan du" och fick tre fria månader med.
 
  • Gilla
Flamman och 3 till
  • Laddar…
Gjensidige ville höja vår villa med 100%, efter att ha höjt 20% förra året. Dom hänvisade bland annat till en skada jag haft på bilen som då skulle indikera att jag är en kund med hög risk. Nu tar jag alla objekt från det bolaget (och säger upp Villaägarna)...
 
  • Gilla
a.o.f
  • Laddar…
Ja man måste ha koll, och lägga ner tid vid förfallodag oavsett försäkring, att samla försäkringar kan vara jättbra , eller jättedåligt , men det är klart på bil och hus så slår 10-15% rejält, ( sthlm ) det kan innebära att övriga försäkringar i princip "ser" gratis ut, det har hänt mig att jag ringt in och tecknat 2 nya försäkringar och sänkt totala årskostnaden, och säljaren var mycket glad...hmmm....
 
4 4fun skrev:
Hej,


Jag har ett hus på ca 190 kvm och har Villaförsäkring från IF. Jag har betalat förgående år ca 8000 sek. Förra året betalade vi 8 231 kr


Idag fick jag ny faktura på min villaförsäkring, på 10 741 kr, en ökning på 30,5%. Står INGET i försäkringsbrevet att de har höjt.

Jag ringer IF, och de kan inte förklara ökningen. De hävdar till Mattematiskformel, och det kan vara problem i området eller något. Men de kan inte förklara….


Summering: Jag kommer byta försäkring. Har ni några erfarenheter från IF ?

Mvh

4fun
Hej

Gjorde samma upptäckt för några månader sen och ställde frågan till IF. Fick ett svar om att jag hade haft en skada och då går premien upp. Hade tappat min telefon och glaset kostade 2800 kr att byta för att garantin skulle gälla. Självrisken va 1500 kr och dom ersatte alltså 1300 kr. Jag tyckte att IF borde upplyst mig om att det hade varit bättre att inte anmäla istället för att få 3000 kr dyrare försäkring. Resultat bytte försäkringsbolag.
 
  • Gilla
Appendix
  • Laddar…
T Tbr53 skrev:
Hej

Gjorde samma upptäckt för några månader sen och ställde frågan till IF. Fick ett svar om att jag hade haft en skada och då går premien upp. Hade tappat min telefon och glaset kostade 2800 kr att byta för att garantin skulle gälla. Självrisken va 1500 kr och dom ersatte alltså 1300 kr. Jag tyckte att IF borde upplyst mig om att det hade varit bättre att inte anmäla istället för att få 3000 kr dyrare försäkring. Resultat bytte försäkringsbolag.
Man kunde ju tycka att försäkring ska skydda mig, jag vill ju att vi alla betalar den enes skada som kan uppstå, såklart, jag vill ju inte behöva betala min egen skada helt full ut på avbetalning, vad hjälpte försäkringen då? jag har faktiskt haft mitt fritidshus från 1967 oförsäkrat sen jag ärvde det 1994, inga skador har uppståt utan jag har istället haft 2000:- per år kanske i snitt pengar över till material, inget jag rekomenderar men detta är ett hus som är bebott 2-4 veckor totalt per år och annars helt avstängt både vatten och el.
 
4 4fun skrev:
Summering: Jag kommer byta försäkring. Har ni några erfarenheter från IF ?
IF skyr jag som pesten efter att en vän fick erfara hur det fungerar.

I sammanhanget kan vi konstatera att han är en företagare med väldigt stora försäkringsengagemang (framförallt då). 4 större byggnader. 20 fordon. Olycksfallsförsäkringar med mera. Utöver hemmets engagemang.

Han råkade ut för att hans bil blev "nyckelkapad" dvs man stod med sändare utanför huset och fångade upp nyckelsignalen. Man körde iväg med bilen men i farten så rev man upp sidan på bilen mot en mur i byn och sen körde man ner bilen i en å.

IF hävdade att det var min vän eller hans äldsta son (då 14) som kört fulla (lustigt nog nämde de aldrig fun) och vägrade betala ut pengar.

Han har behövt driva detta till domstol med egna jurister.

Jag brukar säga om företag. Jag skiter i hur duktiga de är i vanliga fall. Det är när man får problem/garantiärenden/reklamationer som det visar sig.

Skulle ni vilja ha ett försäkringsbolag som kallar dig och din son kriminella?
Frågan är ens om det hade uppstått om min vän hade haft ett svenskt namn och det inte var en BMW...
Om han hade velat försäkringsbedrägeria hade han haft många andra smartare sätt att göra det på :rolleyes:

Så IF är ett företag som jag skyr som pesten.

Har haft Folksam eller Trygghansa i många år och när det varit skador eller problem har det aldrig varit minsta diskussion. Inte ens när jag tog ut ena hörapparaten och tappade den i en kaffekopp (den studsade..... vad är oddsen :rofl:). Fick pengar insatta på konto veckan efter.

(Jag är noga med att berätta ovan om IF när folk frågar. Så jag undrar hur mycket det kostat dem att vara skurkar i denna fråga?)
 
  • Gilla
  • Arg
a.o.f och 2 till
  • Laddar…
Spontant det sämsta försäkringsbolag jag någonsin haft att göra med. Hade under ett några år en hundförsäkring hos dem, som de höjde årspremien på, från 1200:- första året, till 3500:- tredje året. Det var inte någon hundras som är sjukare än andra raser. Inte någon kamphund eller ras som har mer medfödda fel än någon annan ras. Jag ringde såklart upp och möttes av en loj kille som inte kunde motivera någonting. Han var däremot duktig på att dra till med än det ena, än det andra (ej med sanningen överensstämmande), vilket jag kunde plocka ner med argumentation. Hans slutkläm var det som fick mig att byta: "–ja, djurförsäkringar är ju egentligen ingen lönsam verksamhet för oss...". Det dummaste jag hade hört på den sidan julafton. Bytte till annat bolag och var helnöjd resten av tiden. Första åren ringde de ofta och ville att jag skulle byta villa/bilförsäkringar etc. till dem (har LF) men kunde aldrig matcha vare sig pris eller omfattning. Nej tack till LF skulle jag säga!


4 4fun skrev:
Hej,


Jag har ett hus på ca 190 kvm och har Villaförsäkring från IF. Jag har betalat förgående år ca 8000 sek. Förra året betalade vi 8 231 kr


Idag fick jag ny faktura på min villaförsäkring, på 10 741 kr, en ökning på 30,5%. Står INGET i försäkringsbrevet att de har höjt.

Jag ringer IF, och de kan inte förklara ökningen. De hävdar till Mattematiskformel, och det kan vara problem i området eller något. Men de kan inte förklara….


Summering: Jag kommer byta försäkring. Har ni några erfarenheter från IF ?

Mvh

4fun
 
Alla försäkringsbolag har sina egna prislistor och justerar dessa vid varje förnyelse av försäkringen vilket normalt är 1 gång om året.
Priset sätts enligt många faktorer och baseras på tex er som försäkringstagare, området man bor på, antal anmälda skador osv men även på hur balansen mellan betalda försäkringar där försäkringsbolaget får in pengar kontra utbetalning pga skador det finns.
Det som betalas in av alla deras kunder läggs i stort sätt i en stor pott som alla deras kunder sen kan tar del av som har en skada.

Det pris du får varje år är ett erbjudande, gillar du inte priset så byta bolag
 
Hej

Har för närvarande alla försäkringar hos Folksam sedan många år. 2 bilar,Villahem,djurförsäkringar, barnförsäkringar och några till via facket. Kollar priserna 1 gång per år gällande bilarna och Villahem.
IF har alltid varit den dyraste eller bland de 2-3 dyraste. Vidare så är det nästan uteslutande kritik man hör om IF när det talas om försäkringar på jobbet. Det som sägs är dyra försäkringar, dåligt bemötande och långa handläggningstider vid skada. Vidare så har Folksam kunnat vid varje jämnförelse på pris av bilförsäkringar kunnat matcha priset då man hittat ett billigare pris hos någon annan pga. t.ex bra pris vid medlemskap hos t.ex Motormännen eller märkesförsäkring på bil.
 
Mats-S
M Myckling skrev:
Brukar kolla premierna en gång per år och IF ligger alltid fel för våra fastigheter och fordon.
För mina fastigheter, fordon och båtar ligger dom helt rätt till, endast goda erfarenheter av If.
Men givetvis ska man kolla alternativ regelbundet
 
Mats-S John Smith skrev:
För mina fastigheter, fordon och båtar ligger dom helt rätt till, endast goda erfarenheter av If.
Men givetvis ska man kolla alternativ regelbundet
Har du haft skador på fastigheter, fordon och båtar?
 
JanneJanne123
En helt parallell fråga, men varför envisas så många av er att skriva If med stora bokstäver? Det är ju ingen förkortning.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.