Fairlane
500k i lösöre låter lågt. Risken är att man inte får ut full ersättning om något händer. Jag tror många dels missar vad det kostar att ersätta allt och dels tänker "ok,jag har kanske saker för en miljon, men om jag bara blir av med hälften så får jag ut full ersättning". Det senare stämmer inte för man har bara försäkrat halva värdet.
 
  • Gilla
Appendix
  • Laddar…
L Lutte skrev:
Det är inte If utan dina, och det är en fullvärdesförsäkring med allrisk för trädgård och lösöre. Dock bara 500k i lösöre.
Missuppfattade :) men Dina låter bra.
 
Fairlane Fairlane skrev:
500k i lösöre låter lågt. Risken är att man inte får ut full ersättning om något händer. Jag tror många dels missar vad det kostar att ersätta allt och dels tänker "ok,jag har kanske saker för en miljon, men om jag bara blir av med hälften så får jag ut full ersättning". Det senare stämmer inte för man har bara försäkrat halva värdet.
Låter kanske lite lågt, dock har vi inga dyra saker eller förråd med saker inomhus så 500 är fullt tillräckligt för att ersätta det som kan gå åt vid exempelvis en brand.sen antar jag att när alla åldersavdrag är gjorda så får man nog bara pengar till en ny tv lik förbaskat.
Fast man kanske ska öka lite endå, är som ingen prisskillnad.
 
Har läst nånstans att det där är lite lurigt gällande lösöre. Har du en massa skit stående som du tycker är värt typ 10000kr kan nyanskaffningsvärdet vara 1000000 vilket då används som summa i förhållande till din försäkringssumma. Då anses det ifall din försäkring gäller 500000 att du bara försäkrat halva beloppet och därmed får ut 50% för grejerna som förstörts. Summarum, ha inte en massa skit eller ha ett ordentligt försäkringsbelopp på lösöret.
 
  • Gilla
Appendix och 2 till
  • Laddar…
C
T tergo skrev:
försäkringen gäller de 14 dagarna ,tecknar du en ny försäkring tex efter tio dagar så upphör den gamle att gälla.
så om du får en skada tex 7 dagar efter förfallodagen så gäller den gamle försäkringen
Varför skulle försäkringsbolaget bjussa på 14 dagar utan att du betalar för det?
 
C cpalm skrev:
Varför skulle försäkringsbolaget bjussa på 14 dagar utan att du betalar för det?
därför att det står i lagen 5 kap.§2 https://lagen.nu/2005:104#K5
 
  • Gilla
cpalm och 1 till
  • Laddar…
Viljan att hjälpa till och få en smidig hantering lär ju vara kraftigt begränsad om du skulle behöva använda försäkringen när du åker snålskjuts - alldeles oavsett vad som står i lagen.

Det är ju inte ovanligt att det är halvbesvärligt till och med när du är en kund som betalar i tid....
 
Tror faktiskt inte att viljan påverkas ett endaste dugg ifall försäkrinsbolaget anser att försäkringen gäller även om det nu är nån 14-dagars utnytjtande av sitautionen. Dom lär väl bara skicka en skaderegelerare som i vilket fall som helst och inte bry sig i det hela mer. Antingen gäller försäkringen eller inte, knappast nån nyhet för försäkringsbolaget ifall det nu stämmer som tergo skriver.
 
Har allting hos LF och supernöjd, senaste åren har vi haft massor med rabatt för det inte behövts mer pengar in, 90% rabatt på livförsäkringar exempelvis, och återbäring varje år. Har barnförsäkringar på TH tyvärr, de vill man ju inte släppa.
 
Har själv också barnförsäkringen på TH(den är tecknad via facket), yngsta dottern snubblade och slog huvudet i kanten på öppna spisen för en massa år sen. Blev ett ärr och TH erbjöd ca 15000 rakt av vilket kanske var bra eller inte men jag accepterade det.

Edit:
Dessa 15000 ligger även på hennes konto, jag har inte köpt verktyg för pengarna
 
  • Haha
  • Gilla
Violina och 3 till
  • Laddar…
C
S johd01 skrev:
Har allting hos LF och supernöjd
Har också haft flera försäkringar hos LF, men sista åren tickade premien iväg även hos dem. När man plockar ut en offert på insplanet och får halva premien, från LF själva, för exakt samma försäkring och flera andra förslag med ännu bättre premie är det ju svårt att stanna kvar hur bra de än är. Ringde och pratade med dem och det enda de kunde erbjuda var att tillfälligt ge mig den offererade nyteckningspremien. Hade gärna varit trogen kund och sluppit hoppa runt mellan bolagen, men det går ju inte som det fungerar nu.
 
Sådär har det nog alltid funkat, har bytt bolag ofta på både bilar och hus, ibland tillbaka till det jag hade året innan men det verkar ha lugnat ner sig nu när jag närmar mig 50år, kanske inte flyttas mellan olika riskgrupper längre på samma sätt.
 
C
V Ville_Vessla skrev:
Sådär har det nog alltid funkat
Att bolagen skruvar på sina riskmodeller har alltid förekommit, men det förklarar inte varför nyteckning av exakt samma försäkring hos samma bolag ger halva premien jämfört med trogen kund.
 
Håller med där, ett jävla oskick men alla verkar ju köra så. Svedea som jag har på 3 av bilarna verkar dock hålla samma pris år efter år utan att bli speicellt dyrare. Alla andra har kört med 30% höjning när lockpriset gått ut efter 1-2år.
 
V Ville_Vessla skrev:
Tror faktiskt inte att viljan påverkas ett endaste dugg ifall försäkrinsbolaget anser att försäkringen gäller även om det nu är nån 14-dagars utnytjtande av sitautionen. Dom lär väl bara skicka en skaderegelerare som i vilket fall som helst och inte bry sig i det hela mer. Antingen gäller försäkringen eller inte, knappast nån nyhet för försäkringsbolaget ifall det nu stämmer som tergo skriver.
Må så vara, men det är jäkligt dumt att chansa.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.