Jo så är ju normalfallet. Men det jag beskrev var om man missat sin förfallodag och tänkt byta bolag.
 
C
M Myckling skrev:
Jo så är ju normalfallet. Men det jag beskrev var om man missat sin förfallodag och tänkt byta bolag.
Har du autogiro eller nåt så att den förnyas automatiskt om du inte gör något?
Låter skumt med negativ avtalsbindning. Normalt står man utan försäkring om man inte gör någonting när den förfaller.
 
Missar man förfallodagen så förlängs den ett år, helt riktigt. Ifall man kanske inte ville det så kan man strunta i att betala så förfaller den. Då finns det andra bolag som tar över försäkringen direkt, inte kanske direkt enligt avtal kanske men det funkar ifall man vill byta under pågående avtalsperiod.
 
Så gör ju alla bolagen... Man håller sin "rabatt" ett par år normalt men sen dundrar de på med en rejäl höjning mitt i allt så man får vara vaksam på när avtalet går ut och kolla i förväg. Jag har det i kalendern så jag kan ringa och kolla varje år om jag får behålla priset eller om det blir höjning.
Jag har snurrat runt mellan TryggHansa, Länsförsäkringar och Moderna nu i flera år... Det är ju ett sjukt märkligt system och jag kikade på mina tidigare mail med offerter.

TryggHansa hade vi 2012-2014 för drygt 7800kr/år, 2015 skulle de höja till 9600kr så jag flyttade till Länsförsäkringar för 7600kr, 2016 höjde Länsförsäkringar till 8000kr men jag stannade. 2017 skulle Länsförsäkringar ha 9200 kr så jag flyttade tillbaka till TryggHansa för 7900kr, året efter skulle de höja igen och nu har jag haft Länsförsäkringar igen sedan dess för runt 8000kr...

De säger att det beror på området och hur många skador de haft så går premien upp, att man själv inte haft något värre en en stulen kamera på semestern under åren spelar inte någon roll utan då vad som händer i området...
 
C
V Ville_Vessla skrev:
Missar man förfallodagen så förlängs den ett år, helt riktigt.
Är inte riktigt med på vad du menar?
Betalar du inte fakturan till förfallodagen så förnyas inte försäkringen. Då står du utan försäkring.
Menar du att man t.ex. vid månadsvis betalning betalar första månaden i perioden och sedan struntar i att betala efterkommande fakturor?
 
struntar man i att betala försäkringen så gäller den i 14 dagar efter förfallodagen
 
hsd
4 4fun skrev:
Håller helt med, ibland höjs det ibland sänks det. Det jag är irriterad på är att de höjer med 30% utan att kunna motivera eller ens meddela mig
För alla som har försäkring höjs priset
För nya kunder erbjuds lägre priser
 
C
T tergo skrev:
struntar man i att betala försäkringen så gäller den i 14 dagar efter förfallodagen
Man skall nog vara lite försiktig med att se det på det sättet. Visserligen har en konsument efter påminnelse 14 dagar på sig att betala premien utan att tappa försäkringsskyddet. Men om man efter dessa 14 dagar fortfarande inte betalt premien (utan t.ex. bytt försäkringsbolag) så kan man knappast åberopa försäkringsskydd för tiden efter förfallodagen(?)
 
C cpalm skrev:
Är inte riktigt med på vad du menar?
Betalar du inte fakturan till förfallodagen så förnyas inte försäkringen. Då står du utan försäkring.
Menar du att man t.ex. vid månadsvis betalning betalar första månaden i perioden och sedan struntar i att betala efterkommande fakturor?
Ifall man missade att byta försäkring vid årsförfallodatumet och har möjlighet att inte betala, ex strunta i fakturan eller om man har autogiro per månad att säga upp detta så kommer försäkringen att sluta gälla. Därefter kan man då ta ett annat försäkringsbolag vilket i mitt fall redan var gjort, när det gamla bolagets försäkring upphörde tog det nya över, dom hade bevakning på detta så bilen var aldrig oförsäkrad. Helt OK förfarande ansåg både det nya och gamla bolaget, båda sa vi kan inte byta försäkring under gällande avtalsperiod men skiter du att betala så sägs den upp och vi kan byta.
 
  • Gilla
cpalm och 1 till
  • Laddar…
C
V Ville_Vessla skrev:
Helt OK förfarande ansåg både det nya och gamla bolaget, båda sa vi kan inte byta försäkring under gällande avtalsperiod men skiter du att betala så sägs den upp och vi kan byta.
Aha, ja då pratar vi om samma sak. Då är det helt OK.
Vad de menar är att om du bekräftat förnyelsen och ingått en ny avtalsperiod genom att betala den första fakturan så är det för sent att byta.
 
C cpalm skrev:
Man skall nog vara lite försiktig med att se det på det sättet. Visserligen har en konsument efter påminnelse 14 dagar på sig att betala premien utan att tappa försäkringsskyddet. Men om man efter dessa 14 dagar fortfarande inte betalt premien (utan t.ex. bytt försäkringsbolag) så kan man knappast åberopa försäkringsskydd för tiden efter förfallodagen(?)
försäkringen gäller de 14 dagarna ,tecknar du en ny försäkring tex efter tio dagar så upphör den gamle att gälla.
så om du får en skada tex 7 dagar efter förfallodagen så gäller den gamle försäkringen
 
Annars måste jag säga att försäkringsbolag om man kontaktar dom per telefon gällande teckningar(skador har jag än så länge sluppit) extremt tillmötesgående, inga problem att bakdatera några dagar för att slippa trafikförenings avgifter osv.. Ja jag har just nu 5 försäkrinsgpliktiga fordon, har haft fler så jag har pratat en del med försäkringsbolag och bytt ofta eller ibland haft många samtidigt. Börjar bli gammal nu och orkar inte med det längre, kör på Svedea och Länsförsäkringar numera. Antalet fordon vill jag dock inte minska på.
 
Låter som att vi har haft tur med våran villahemförsäkring. Under dom 7år vi haft den så här priset ökat med några hundralappar så nu kostar det 5800kr om året.
 
L Lutte skrev:
Låter som att vi har haft tur med våran villahemförsäkring. Under dom 7år vi haft den så här priset ökat med några hundralappar så nu kostar det 5800kr om året.
Är det stora eller lilla hemförsäkringen?
 
a.o.f a.o.f skrev:
Är det stora eller lilla hemförsäkringen?
Det är inte If utan dina, och det är en fullvärdesförsäkring med allrisk för trädgård och lösöre. Dock bara 500k i lösöre.
 
  • Gilla
Hejsna
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.