Staffans2000
Workingclasshero Workingclasshero skrev:
Fast TS kompis fälg är ju oval, då borde det gå.
Sen undrar jag om fälgen plötsligt blev oval eller om det är däcket som spökar.
Symtomen på hjulet är ju att det är ovalt, så det vare sig talar för eller emot att det är fälgen.
Det kanske räcker med ett däcksbyte.
Däcket är nytt, men kanske slarvigt monterat. Huskvarnan har legat i kartonger under de
senaste deceennierna, därför har jag ingen aning om fälgens historik.

Staffan
 
A
Staffans2000 Staffan2000 skrev:
Redan vid 40 kmh känns det som om jag kör på en tvättbräda.
Det gäller att hålla så pass hög fart att man knappt har markkontakt,och vänta på ljudbangen,då är farten optimal...:)
att få stopp är ett senare problem.
 
  • Haha
Staffans2000
  • Laddar…
galento
Skulle nog lämna bort riktningen av fälgen om man inte
gjort detta tidigare själv. Att köra med obalans och skeva
mc fälgar är ingen höjdare.
 
Inga problem att göra själv för en normalhändig person. Har riktat och bytt fälgbanor dussintals gånger efter att ha åkt enduro i många år.
Jag hade lossat (efter att ha smörjt) alla ekrar tills fälgen får ”fritt spelrum” och mätt diametern på den. Om det inte skiljer mer än några mm eller kanske en cm så hade jag sedan börjat med att spänna ekrarna lite i taget där det behövs samtidigt som man håller koll på både centrering och skevhet med någon form av indikator. Riktig indikatorklocka är överkurs.
Om fälgbanan är väldigt oval kanske den behöver tas bort och grovriktas i en verkstadspress.
 
  • Gilla
Workingclasshero
  • Laddar…
Staffans2000
galento galento skrev:
Att köra med obalans och skeva
mc fälgar är ingen höjdare.
Jag märkte det, för vid första provturen hann jag bara komma upp i fyrtio, innan jag började runka som besatt.

Staffan
 
  • Gilla
Manhunter
  • Laddar…
Staffans2000 Staffan2000 skrev:
Däcket är nytt, men kanske slarvigt monterat. Huskvarnan har legat i kartonger under de
senaste deceennierna, därför har jag ingen aning om fälgens historik.

Staffan
Eller fel däck, på cyklar iaf finns det "nästan" lika stora hjul, man måste veta exakt.
För att tillföra tråden mer info behöver vi veta om fälgen är oval; skev eller stukad, eller för den delen alla 3 defekterna.
 
Staffans2000
Återkommer när jag vet mer.

Staffan
 
Staffans2000
M Maximarcus skrev:
Inga problem att göra själv för en normalhändig person. Har riktat och bytt fälgbanor dussintals gånger efter att ha åkt enduro i många år.
Jag hade lossat (efter att ha smörjt) alla ekrar tills fälgen får ”fritt spelrum” och mätt diametern på den. Om det inte skiljer mer än några mm eller kanske en cm så hade jag sedan börjat med att spänna ekrarna lite i taget där det behövs samtidigt som man håller koll på både centrering och skevhet med någon form av indikator. Riktig indikatorklocka är överkurs.
Om fälgbanan är väldigt oval kanske den behöver tas bort och grovriktas i en verkstadspress.
Fritt spelrum?
 
F
Staffans2000 Staffan2000 skrev:
Jag märkte det, för vid första provturen hann jag bara komma upp i fyrtio, innan jag började runka som besatt.

Staffan
Men om du bara försöker köra motorcykeln och hoppar över självbefläckelsen samtidigt, går det bättre då?
 
  • Haha
  • Gilla
Smeafan och 4 till
  • Laddar…
Staffans2000
F fsn skrev:
Men om du bara försöker köra motorcykeln och hoppar över självbefläckelsen samtidigt, går det bättre då?
Det är ju det jag gör!
Men när bågen börjar runka, gör jag det också. Proxyrunk.

Staffan
 
Staffans2000 Staffan2000 skrev:
Det är ju det jag gör!
Men när bågen börjar runka, gör jag det också. Proxyrunk.

Staffan
Bygg om maskinen till en sumprunkare. Win-win!
 
  • Haha
Staffans2000
  • Laddar…
galento
Staffans2000 Staffan2000 skrev:
Jag märkte det, för vid första provturen hann jag bara komma upp i fyrtio, innan jag började runka som besatt.

Staffan
:D:D Har kört mc sen -78 så det har blivit några tusen mil på
landsvägshojar och veteraner. En av de senaste hojarna en
Dominator 650 hade en bula på framfälgen när jag köpte den
men märker inget när jag kör så det får vara tills nästa däckbyte.

Vilken modell på hojen är det ? Jag brukade åka på tanken på
min fars Drömbåge i sju års åldern på sextiotalet och det är
härliga minnen :D

Blå veteranmotorcykel parkerad utomhus, troligen en modell från 1960-talet.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
  • Gilla
Bart och 1 till
  • Laddar…
Staffans2000 Staffan2000 skrev:
Fritt spelrum?
Ahh, det som var så tydligt för mig!

Jag menar alltså att man släpper ekrarna så pass mycket att det inte längre är de som ger hjulet sin form utan att fälbanan får anta sin egen form utan att påverkas av ekrarna. Det är enda sättet att få reda på hur rund fälgen är.
Om man får fason på formen på hjulet så kan nog även en statisk balansering vara bra, för det behöver man nog en ställning att ha hjulet på. Räcker med ett ”U” med två kullager upptill på var sida som man lägger en axel med hjulet på.
 
  • Gilla
Staffans2000
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.