Jag har både Länsförsäkringar och If försäkringar och If är dubbelt så dyra. Skall välja bort If så fort de är klara med en skada som de hållt på med i fem år och inte blivit färdiga med. Så det finns två anledningar att byta, dyra och otrevliga.
 
  • Gilla
Maria T och 2 till
  • Laddar…
Tss, 30%, de höjde oss med 94%. Tyvärr missade jag att läsa brevet så nu menar de att vi är fast i ett år. Jag bråkar med dom nu så vi får se hur det slutar. Svin är de iaf :)
 
  • Arg
  • Ledsen
Nalleman64 och 2 till
  • Laddar…
hsd
Förr fick man ett brev på posten mednya avtalet men nu måste man logga in på If för att se det nya brevet, läge för bindande prishöjningar
 
  • Gilla
Tompassk och 1 till
  • Laddar…
JanneJanne123
Går att välja att man inte vill vara digital kund om man vill få hem papper i brevlådan. Jag får dock ett meddelande per mail så fort jag får nya försäkringsbrev, så helt osynligt tycker jag ändå inte att höjningarna görs.

Gälllande premierna är det ju samma visa på alla bolag, billigt första åren, men man har absolut inget att tjäna på att vara trogen sitt försäkringsbolag.
 
  • Gilla
Stickan56 och 1 till
  • Laddar…
Jämför varje år men IF har alltid varit betydligt dyrare och trygg hansa lägst totalpris när vi summerar alla våra försäkringar.

Är väl hyfsade att ha att göra med vid skador, deras e-tjänster suger dock rejält.
 
Ett bekymmer då/om man byter bolag och har ett gammalt hus är försäkring mot hussvamp. De flesta har karenstid och ofta den delen av försäkringen hos Anticimex med inspektion och bedömning som förutsättning för att hussvampsdelen ska träda i kraft.
Tycker det är något osunt över Anticimex som själva inspekterar, kräver och utför förebyggande åtgärder mot betalning för att försäkringen ska gälla.
 
  • Gilla
Kneppe och 3 till
  • Laddar…
bytte bort if i år, sparade över 3000 genom att byta till folksam, if har blivit äckligt dyra
 
  • Gilla
Appendix och 1 till
  • Laddar…
T
Jag har alltid tyckt If har märklig prissättning. När vi flyttade i höstas ville de ha nästan dubbelt så mycket för nya huset som Länsförsäkringar. Varje gång jag kollat runt efter bilförsäkringar har de varit bland de dyraste, men sist var de plötsligt bland de billigaste. Dessutom billigare än märkesförsäkringen, som levereras av... If. Även glassjälvrisken låg de en tusenlapp lägre på, upptäckte jag häromveckan.
 
A arasmus skrev:
Tss, 30%, de höjde oss med 94%. Tyvärr missade jag att läsa brevet så nu menar de att vi är fast i ett år. Jag bråkar med dom nu så vi får se hur det slutar. Svin är de iaf :)
Vi missade ett år att byta från Folksam då huvudförfallodatum passerat. Då tipsade Folksams egen kundtjänst att helt enkelt strunta i att betala fakturan och då förfaller försäkringen. Så teckna ny försäkring med ett annat bolag och släng IF's faktura i papperskorgen.
 
  • Gilla
Festlund och 1 till
  • Laddar…
A
4 4fun skrev:
Hej,


Jag har ett hus på ca 190 kvm och har Villaförsäkring från IF. Jag har betalat förgående år ca 8000 sek. Förra året betalade vi 8 231 kr


Idag fick jag ny faktura på min villaförsäkring, på 10 741 kr, en ökning på 30,5%. Står INGET i försäkringsbrevet att de har höjt.

Jag ringer IF, och de kan inte förklara ökningen. De hävdar till Mattematiskformel, och det kan vara problem i området eller något. Men de kan inte förklara….


Summering: Jag kommer byta försäkring. Har ni några erfarenheter från IF ?

Mvh

4fun
Det är ju såhär de fungerar, ibland höjs och ibland sänks premierna?
 
4
Henrik Nordlander skrev:
Det är ju såhär de fungerar, ibland höjs och ibland sänks premierna?
Håller helt med, ibland höjs det ibland sänks det. Det jag är irriterad på är att de höjer med 30% utan att kunna motivera eller ens meddela mig
 
  • Gilla
mikethebik och 2 till
  • Laddar…
M Myckling skrev:
Vi missade ett år att byta från Folksam då huvudförfallodatum passerat. Då tipsade Folksams egen kundtjänst att helt enkelt strunta i att betala fakturan och då förfaller försäkringen. Så teckna ny försäkring med ett annat bolag och släng IF's faktura i papperskorgen.
Har kört detta en gång, bolagen verkar ha en överenskommelse att endast tillåta byte en gång per år på huvudförfallodatum, men som du skriver så är det bara att strunta i att betala den gamla så löser det sig. Detta gällde en bil och det nya bolaget var mer än välvilliga att bevaka min försäkring så att den inte gick till trafikförsäkringsföreningen när gamla bolaget sa upp den. Tror att det gällde Folksam och Länsförsäkringar i min ungdom då premien låg på bortåt 10000 jämfört med 4000.
 
För er som hoppar runt med försäkringsbolag råkar ni inte ut för att det nya bolaget vill skicka ut en besiktningsman? Sist när jag bytte till mitt lokala Länsförsäkringsbolag envisades de med att boka upp någon snubbe från Anticimex, ett bolag jag aldrig skulle släppa över tröskeln, som ”villkor” för den erbjudna premien. Syftet var en genomgång för att minska vattenskador vilket är humoristiskt givet deras besiktningskompetens i området
 
  • Gilla
Festlund
  • Laddar…
4 4fun skrev:
Håller helt med, ibland höjs det ibland sänks det. Det jag är irriterad på är att de höjer med 30% utan att kunna motivera eller ens meddela mig
Håller med. Det är helt ok om de höjer med KonsumenPrisIndex men att höja upp till 100% är inte för att täcka sina ökade kostnader. De testar och ser om de kan öka vinsten på trogna kunder eller så har de tidigare haft ett lockpris för att få fler kunder och som de vet att de måste höja priset på drastiskt för att gå runt.
 
  • Gilla
4fun
  • Laddar…
C
V Ville_Vessla skrev:
Har kört detta en gång, bolagen verkar ha en överenskommelse att endast tillåta byte en gång per år på huvudförfallodatum, men som du skriver så är det bara att strunta i att betala den gamla så löser det sig.
Alla sakförsäkringar funkar så att du tecknar avtal för maximalt ett år (detta enligt försäkringsavtalslagen).

Under pågående försäkringsperiod kan du inte byta, men till förfallodagen kan du välja att förnya (enligt det förslag som försäkringsbolaget skickar ut) eller teckna en annan försäkring någon annanstans.
Byter man försäkringsbolag är det bara att uppge när den nya försäkringen skall börja gälla. Inga konstigheter.
 
  • Gilla
rassih
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.