4
Hej,


Jag har ett hus på ca 190 kvm och har Villaförsäkring från IF. Jag har betalat förgående år ca 8000 sek. Förra året betalade vi 8 231 kr


Idag fick jag ny faktura på min villaförsäkring, på 10 741 kr, en ökning på 30,5%. Står INGET i försäkringsbrevet att de har höjt.

Jag ringer IF, och de kan inte förklara ökningen. De hävdar till Mattematiskformel, och det kan vara problem i området eller något. Men de kan inte förklara….


Summering: Jag kommer byta försäkring. Har ni några erfarenheter från IF ?

Mvh

4fun
 
  • Arg
  • Ledsen
texas67 och 1 till
  • Laddar…
Brukar kolla premierna en gång per år och IF ligger alltid fel för våra fastigheter och fordon.
 
  • Gilla
zwennebanan och 2 till
  • Laddar…
A
Har haft IF i många år både på huset och fordon mm,de har alltid kunnat matcha om jag fått bättre pris någon annanstans,jag hade dock också bytt bolag i din sits,låter märkligt att de inte kan motivera en så hög premieökning :thinking:
 
  • Gilla
Maria T och 3 till
  • Laddar…
Tyvärr handlar det inte bara om priset. Utan hur de behandlar en vid en skada. Där mycket handlar om vilken handläggare man får.

Så illa som IF behandlade mig vid en skada. Har gjort att jag under ca 30 år aldrig har tagit en IF försäkring mera. Motpartens försäkringsbolag Folksam var däremot hjälpsamma och såg till att jag fick ut min bil inför en semester. Hade If skött det så hade den stått där ca femdagar till. Då hon bevisligen inte orkade serva sina kunder.

Har haft en dålig handläggare hos Länsförsäkringar också. Men då kollegorna har skött sig bra både före och efter så har jag blivit kvar där. Har även haft erbjudande från IF via jobbet men ändå inte tagit dem. Dels för att de generellt ligger ganska högt i pris. Ser man bara till priset så ska man nog byta ganska ofta för att få bättre pris.
 
Redigerat:
  • Gilla
redep och 2 till
  • Laddar…
optimum
Jag har enbart positiva erfarenheter av IF vid flera tillfällen.

Men ibland kan det löna sig att byta bolag.
Men viktigt att man får det skydd man vill ha och inget krångel vid behov.
 
  • Gilla
gruvsam och 2 till
  • Laddar…
Problemet är ju att man inte har en aning om hur bra service man får förrän man får en skada.
 
  • Gilla
Saintus och 4 till
  • Laddar…
4
Jag har haft bara positiva erfarenheter av IF tycker de har super bra kundservice de få gånger jag har haft problem.
ringde snabbt Länsförsäkringar och de kunde erbjuda en likande försäkring för ca 7600 sek. Stor skillnad på likande produkt
 
  • Gilla
Maria T och 1 till
  • Laddar…
C
Problemet kan också tyvärr helt enkelt vara att du är en trogen kund. Det är standard med både nyteckningsrabatter och årliga uppjusteringar av premien utöver "index".
 
  • Gilla
miks62gbg och 4 till
  • Laddar…
Ja där är det ett jävla rävspel, trogna kunder får betala medans nya fär rabatt. Var i liknande sits då Trygg-Hansa ringde upp och erbjöd ett klart bättre pris än Länsförsäkringar så jag tog det. Därefter ringde Länsförsäkringar efter dom fått uppsägningen upp mig och sänkte priset typ 30% rakt av ifall jag blev kvar. Tog det med Trygg-Hansa och dom släppte direkt trots att jag nog gått med på ett bindande avtal och gratulerade till en bra lösning.
 
  • Gilla
zwennebanan och 9 till
  • Laddar…
4
Ska säga upp mitt IF avtal och teckna ett annat avtal med någon konkurrent. Ska bli intressant och se hur de reagerar.
 
  • Gilla
TreeView och 2 till
  • Laddar…
optimum
4 4fun skrev:
Ska säga upp mitt IF avtal och teckna ett annat avtal med någon konkurrent. Ska bli intressant och se hur de reagerar.
Tips
Börja med att ta in offerter på din försäkringar från andra försäkringsbolag med försäkring du tycker är lämpligt.
När du ser priset så kan du därefter ta kontakt med IF och uppge ett du vill se över din affär med dem då du nu har flera alternativ.
Troligen kommer de bemöta dig på ett intressant sätt.
 
C
4 4fun skrev:
Ska säga upp mitt IF avtal och teckna ett annat avtal med någon konkurrent. Ska bli intressant och se hur de reagerar.
Har lagt om ett antal försäkringar de senaste åren och med något undantag har inte försäkringsbolagen reagerat alls. Då har jag inte ens ringt och tackat nej till förnyelse, utan bara struntat i att betala avin. Eller rättare sagt, jag har ringt med avsikten att tacka nej men lagt på när jag insett att jag behöver sitta 20 minuter i telefonkö för att tala om att jag inte vill förnya.
 
4
optimum optimum skrev:
Tips
Börja med att ta in offerter på din försäkringar från andra försäkringsbolag med försäkring du tycker är lämpligt.
När du ser priset så kan du därefter ta kontakt med IF och uppge ett du vill se över din affär med dem då du nu har flera alternativ.
Troligen kommer de bemöta dig på ett intressant sätt.
jag ringde IF precis och sa att jag hade fått en annan offert från Länsförsäkringar på 7600 sek och undrade om de kunde matcha priset.
han på kundtjänst svarade att de inte kunde matcha priset. Priset var det jag hade fått varken mer eller mindre kunde de göra.
 
  • Wow
  • Gilla
Appendix och 1 till
  • Laddar…
optimum
4 4fun skrev:
jag ringde IF precis och sa att jag hade fått en annan offert från Lönsförsäkringar på 7700 sek och undrade om de kunde matcha priset.
han på kundtjänst svarade att de inte kunde matcha priset. Priset var det jag hade fått varken mer eller mindre kunde de göra.
Ok, de har blivit hårdare.

Då kan det vara läge att byta bolag.
 
  • Gilla
cej och 3 till
  • Laddar…
Mitt tips är att kolla dina försäkringar. Jag har haft dem i många år ochnär
Åskan slog ned och pajade alla våra elprylar var de kanon. IF ringer med jämna mellanrum och tjatar med de är mer än dubbelt så dyra för oss
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.